InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tips

Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tips

Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tips Hoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over gediscussieerd wordt. Een neusbloeding komt altijd ongelegen en het is dan ook zaak om te weten welke stappen je moet nemen om het bloeden zo snel mogelijk te stoppen. Aan de basis van een bloedneus kunnen meerdere oorzaken liggen, waaronder een inwendig medisch probleem of het gebruik van bloedverdunners (antistollingsmiddelen). Maar ook het gebruik van aspirine kan te maken hebben met een bloedneus. Wat kan je doen tegen een neusbloeding en welke tips zijn nuttig om deze te stoppen?

Bloedneus onschuldig?

Je kent het wel: je bent net bezig met koken in de keuken of met een lastig karwei in de tuin, en opeens begint je neus te bloeden. Soms komt een neusbloeding op de meest vervelende momenten, waar je er moeilijk snel op kan reageren. Het bloeden van de neus is iets waar iedereen wel eens last van heeft en is doorgaans vrij onschuldig. Toch moet je opletten als je er regelmatig last van gaat krijgen en/of wanneer de bloeding moeilijk te stoppen is.

Bloedneus oorzaken

Doorgaans is de oorzaak van een neusbloeding onschuldig en gaat het bloeden na korte tijd weer voorbij. Vaak ontstaat de bloeding door beschadigde bloedvaatjes in het neustussenschot. Andere mogelijke oorzaken van een bloeding aan de neus zijn onder meer:
  • allergie
  • neus snuiten op een harde manier
  • neuspeuteren
  • droge lucht
  • vitamine C-tekort
  • vitamine K-tekort
  • verkoudheid
  • bloedarmoede
  • zwangerschap
  • inname van aspirine
  • aandoening aan de slagaders
  • harde slag op de neus, bv. bij vechtpartij of ongeluk
  • plotse verandering van de luchtdruk, zoals bv. in vliegtuig
  • bloedverdunners (antistollingsmedicijnen)

Neusbloeding: hoofd voorover of achterover houden?

Een volkswijsheid zegt dat je bij een bloedende neus je hoofd achterover moet houden om het bloeden te stoppen. Maar dit lijkt vooral een oplossing van praktische aard, om vooral het druppelen op de kledij te voorkomen. In dat geval kan het bloed wel je keelgat inlopen, wat niet aangenaam is. Dit laatste kan je vermijden door je hoofd voorover te houden. Eventueel kan je kiezen om je hoofd gewoon rechtop te houden en watten in je neusgaten te stoppen.

Neusbloeding stoppen: tips

Rechtop

In de eerste plaats zit je bij een neusbloeding best rechtop in je normale houding. Indien mogelijk snuit dan je neus om deze helemaal proper te maken. Hou daarna je neusvleugels dichtgeknepen gedurende 5 à 10 minuten en snuit je neus voorlopig niet meer.

IJs

Aanvullend kan je een zak met ijs tegen neus en wang houden. Hierdoor zal het bloed gaan stollen en zal de bloeding in de neus snel minderen. Blijf even volhouden in deze houding en check dan of je neus nog bloedt. Daarnaast kan je voor alle zekerheid ook watten in de neusgaten aanbrengen om het druppelen van bloed uit de neus tegen te gaan.

Neus dichtknijpen

Blijft je neus toch nog bloeden knijp je neusvleugels dan opnieuw dicht gedurende enkele minuten. Snuit je neus niet meer en wacht af zonder zware fysieke inspanningen te doen. Normaal gezien zal het bloeden nu stoppen.

Neus blijft bloeden

Als na al deze stappen je neus nog steeds aan het bloeden is, is er misschien meer aan de hand. Een medische aandoening kan aan de basis liggen van het hardnekkig bloeden van de neus. Daarom is het aangeraden om in dat geval een bezoek te brengen aan de huisarts. Ook als je heel regelmatig last hebt van neusbloedingen is het advies van een dokter gewenst. Een mogelijke behandeling is de zogenaamde cauterisatie: een chirurgische ingreep die de neusweefsels dichtschroeit met als bedoeling het bloeden van de neus te stoppen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Wat te doen bij een bloedneusWat te doen bij een bloedneusVeel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf…
Wat te doen bij een bloedneusIedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloe…
Bronnen en referenties
  • http://www.ingelicht.be/behandeling-bloedneus (geraadpleegd op 10/09/2015).

Reageer op het artikel "Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedverlies
Medische informatie…
Schrijf mee!