InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hangend bovenooglid: ooglidverzakking en ooglidcorrectie

Hangend bovenooglid: ooglidverzakking en ooglidcorrectie

Hangend bovenooglid: ooglidverzakking en ooglidcorrectie Afzakken of hangen van de bovenste oogleden wordt ook wel 'ptosis' genoemd. Bij een ptosis staat de rand van het bovenooglid lager dan normaal gesproken het geval is. Er kan sprake zijn van aangeboren ptosis of van verworven ptosis, dat wil zeggen een ptosis die later in het leven ontstaat. Een hangend ooglid dat in de loop van het leven ontstaat kan verschillende oorzaken hebben. Bij oudere mensen wordt het vaak veroorzaakt doordat de spier die het ooglid heft (levatorspier), geleidelijk loslaat van het ooglid. Op jongere leeftijd kan de spier ook loslaten. Vaak gebeurt dit door het langdurig dragen van harde contactlenzen. Wat zeldzamere oorzaken van een hangend ooglid op volwassen leeftijd zijn onder meer afwijkingen van de zenuwen en spierziekten.

Hangend bovenooglid

Wat is een hangend bovenooglid?

Een hangend boveooglid wordt ook wel ptosis of blefaroptosis genoemd. Hierbij functioneert de spier van het bovenooglid niet goed, waardoor er een laagstand van het bovenooglid ontstaat. Het gevolg is dat de lidspleet kleiner wordt en er minder oogwit zichtbaar is. In ernstige gevallen kan een hangend boveooglid het zicht belemmeren en hoofdpijnklachten veroorzaken door het constant optrekken van de wenkbrauwen.

Ptosis kan van invloed zijn op één of beide ogen. Het kan reeds aanwezig zijn bij de geboorte (aangeboren ptosis), of het kan zich geleidelijk ontwikkelen gedurende tientallen jaren (verworven ptosis). Aangeboren ptosis wordt vaak veroorzaakt doordat de spier die het ooglid moet optillen niet goed is aangelegd.

Ptosis van de bovenoogleden moet onderscheiden worden van dermatochalazis (overtollige huid).

Oorzaken hangend bovenooglid

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van ptosis zijn:

Aangeboren ptosis

Hierbij wordt een kind geboren met ptosis doordat de spier die het ooglid moet optillen (levatorspier) niet goed is ontwikkeld. In ongeveer 70% van de gevallen komt de aandoening voor aan slechts één oog. Ptosis komt niet zelden voor in combinatie met andere oogafwijkingen, zoals scheelzien en een lui oog. Om die reden wordt ieder kind met ptosis binnen de eerste zes levensmaanden door een oogarts onderzocht. Wanneer het hangende ooglid de pupil bedekt, wordt dit op jongere leeftijd gecorrigeerd door een operatie. En hangend ooglid dat de pupil bedekt kan blindheid veroorzaken. Wanneer het hangende ooglid de pupil niet bedekt, wordt een kind in de meeste gevallen op vier- of vijfjarige leeftijd geopereerd.

Hangend bovenooglid door harde contactlenzen / Bron: Etan J. Tal, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Hangend bovenooglid door harde contactlenzen / Bron: Etan J. Tal, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Aponeurogene of involutionele ptosis

Deze vorm wordt ook wel seniele ptosis of ouderdomsptosis genoemd. Het ontstaat geleidelijk en is over het algemeen bilateraal. Hierbij functioneert de spier wel goed, maar is de pees van de levatorspier verslapt. Deze pees vormt de verbinding tussen de levatorspier en het ooglid. Involutionele ptosis komt vaak door veroudering van het weefsel, hetgeen verslapping kan veroorzaken. Andere mogelijke oorzaken zijn onder meer het langdurig dragen van harde contactlenzen of door ernstige oogontstekingen of ongevallen (vooral als er veel zwelling van het weefsel heeft opgetreden).

Myogene ptosis

Myogeen wil zeggen dat de levatorspier aangetast is ten gevolge van een spierziekte. Myasthenia Gravis is een frequent voorkomende spierziekte, die kan leiden tot progressieve spierzwakte, niet alleen in de oogleden, maar ook in de gezichtsspieren, armen, benen en andere delen van het lichaam.

Paralytische ptosis

Wanneer de derde hersenzenuw verlamd is ten gevolge van een cerebrale oorzaak (hersenbloeding, herseninfarct, tumor, enz.) kan het bovenooglid gaan afhangen. Aangezien deze derde hersenzenuw ook instaat voor de pupilbezenuwing en enkele extra-oculaire spieren, treedt er meestal tevens een pupildilatatie en/of scheelstand op.

Behandeling ooglidverzakking

Om een ptosis te behandelen middels een ooglidcorrectie.moet de ooglidspier terug op de juiste plaats gezet worden. Dit is een poliklinische procedure die wordt gedaan door een kleine snee in het bovenooglid te maken en de spier weer vast te zetten. De ingreep gebeurt onder plaatselijke verdoving en gebeurt via de ooglidplooi. In een enkel geval moet soms ook de spier in het bovenooglid iets worden ingekort.

Prognose ooglidcorrectie

In de meeste gevallen zijn de vooruitzichten goed. Chirurgie kan meestal een hangend bovenooglid bij kinderen met aangeboren ptosis en volwassenen met een leeftijdsgerelateerde ptosis verhelpen. In sommige gevallen levert een ooglidcorrectie niet in één keer het gewenste resultaat op. Een heroperatie is dan nodig. Wanneer het verschil in hoogte tussen beide oogleden 1 mm of minder bedraagt, dan wordt de operatie als geslaagd beschouwd. Soms kan een correctie van het hangend ooglid problemen veroorzaken met het sluiten van het oog, hetgeen kan leiden tot pijn en slechtziendheid als gevolg van uitdroging van het hoornvlies.

Vergoeding ooglidcorrectie

Ooglidcorrecties worden vanuit de basisverzekering niet vergoed. Het is mogelijk dat er op grond van polisvoorwaarden een beroep op vergoeding kan worden gedaan indien iemand een aanvullende verzekering heeft. Maar dan moet er vaak sprake zijn van verlamde of verslapte bovenoogleden ten gevolge van een aangeboren afwijking of een bij de geboorte aanwezige chronische aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
Ooglid dat gaat hangen kan gelift worden met ooglidcorrectieOoglid dat gaat hangen kan gelift worden met ooglidcorrectieEen ooglid dat gaat hangen kan erg lastig zijn en klachten geven. Meestal is het zo dat beide oogleden tegelijk gaan ove…
Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidOoglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidBij het ouder worden kunnen de oogleden verslappen en gaan hangen. De bovenste oogleden kunnen zo zwaar worden dat ze ov…
OoglidcorrectieOoglidcorrectiePlastische chirurgie is helemaal van deze tijd. Middels moderne technologieën blijken artsen prima in staat om ontevrede…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hangend bovenooglid: ooglidverzakking en ooglidcorrectie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!