InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Heb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgen

Heb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgen

Heb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgen Hoe kun je er nu achter komen of je overgewicht hebt of niet en wat zijn nu eigenlijk de oorzaken van overgewicht? Bodybuilders hebben namelijk ook overgewicht terwijl dit niet ongezond is. Wanneer is overgewicht nou ongezond en kun je hier eigenlijk wel wat aan doen? Iedere persoon is anders. Overgewicht wordt bepaald aan de hand van de lengte in combinatie met gewicht. Is jouw verhouding goed, lees dat hier.

Hoe kun je erachter komen of je overgewicht hebt?

Als je last hebt van overgewicht kan het zo zijn dat jouw lichaam te veel vet vasthoudt. Jouw lichaamsgewicht is bij overgewicht te hoog in verhouding met jouw lichaamslengte. Veel mensen denken bij het woord overgewicht gelijk aan hele ongezonde mensen en fastfood enzovoort. Toch kun je ook op andere manieren overgewicht hebben. Bodybuilders en sporters, mensen met een grote spiermassa hebben vaak ook last van overgewicht terwijl deze mensen toch zeker niet te dik zijn. Om nu te berekenen of jij zelf last hebt van overgewicht heb je twee simpele manieren, beide worden hieronder besproken.

BMI (Body Mass Index)

De BMI is een bekende en veel gebruikte methode om te kijken of de gewicht lengte verhouding van een persoon gezond is. Deze methode kan worden toegepast bij personen van 18 jaar of ouder. Om je eigen BMI te bepalen en te kijken of je te licht of te zwaar bent deel je jouw lichaamsgewicht door jouw lichaamslengte². Als je dus 70 kilo weegt en 1,75 meter lang bent is de formule: 70/(1,75) ²= 22,9. Hieruit komt een bepaalde waarde die je kunt vergelijken met de hierna volgende waardes:
  • Lager dan 18,5 betekent ondergewicht
  • 18,5-24,9 betekent een normaal gewicht
  • 25,5-29,9 betekent overgewicht
  • Boven de 30 betekent obesitas
Als je het BMI van kinderen wilt berekenen klik dan hier.

Middelomtrek

De tweede manier om je streefgewicht te berekenen is het meten van je middelomtrek. Je meet dan met een meetlint op het smalste deel van je rib. Dit is tussen de bovenkant van je bekken en de onderkant van je onderste rib. De onderstaande waardes zijn van toepassing op volwassenen vanaf 18 jaar tot ongeveer 60 jaar.

Mannen Vrouwen Resultaat
Tussen 79 en 94 cmTussen 68 en 80 cmProbeer op gewicht te blijven
Tussen 94 en 102 cmTussen 80 en 88 cmBlijf op gewicht (de gevarenzone komt in beeld)
102 cm of meer88 cm of meerProbeer af te vallen (verhoogd risico)
Bij mannen is bij een middelomtrek kleiner dan 79 centimeter sprake van ondergewicht en bij vrouwen is dit het geval bij kleiner dan 58 centimeter.

Wat kunnen de oorzaken van overgewicht zijn?

In deze paragraaf ga ik verder in op oorzaken van overgewicht. De oorzaken verschillen natuurlijk per persoon en het is lang niet altijd duidelijk van welke vorm iemand last heeft. Ik noem hier vier van de meest voorkomende oorzaken van overgewicht maar er kunnen ook nog best andere niet genoemde oorzaken zijn.
  1. De meest voorkomende en bekende manier van overgewicht is natuurlijk te veel en/of te ongezond eten. Vaak heeft dit te veel eten achterliggende redenen zoals de ‘emotionele eters’. Deze groep mensen eet als zij van streek zijn. Eten biedt op zulke momenten troost waardoor zij zich weer beter voelen.
  2. Ook is het zo dat sommige mensen uit verveling gaan eten. Doordat er snel naar een snack gegrepen wordt, bijvoorbeeld tijdens een rustmomentje op het kantoor en dergelijke krijgen deze mensen veel calorieën binnen.
  3. Een andere ook veel voorkomende oorzaak van overgewicht zijn medicijnen. Bepaalde medicijnen zorgen voor een hongergevoel waardoor mensen weer gaan eten terwijl ze eigenlijk al vol zitten. Andere medicijnen ontregelen de voedselverwerking van het lichaam waardoor er meer vet kan worden opgeslagen of het lichaam houdt vocht vast.
  4. Een redelijk onbekende oorzaak van overgewicht is erfelijkheid. Er zijn meerdere erfelijke factoren die ervoor zorgen dat mensen last hebben van vraatzucht of een minder goed functionerende stofwisseling hebben. Ook de hormonen van het lichaam kunnen meespelen in het verkrijgen van overgewicht. Momenteel wordt er erg veel onderzoek gedaan naar deze voor de wetenschap nog redelijk onbekende oorzaak.

Als er duidelijk sprake is van overgewicht door een te grote vetvoorrraad van het lichaam is het aan te raden om af te gaan vallen. Als er sprake is van obesitas is het zelfs noodzakelijk om af te gaan vallen indien je een lang en gezond leven wil leiden. Vaak is het erg lastig om zelf gewicht te verliezen op het moment dat je last hebt van obesitas, als dit nou niet wil lukken schakel dan de hulp van derden in zoals een huisarts of diëtist.

De gevolgen van overgewicht

Overgewicht heeft schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de mens. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat overgewicht kan leiden tot meerdere gezondheidsproblemen, namelijk:
  • Diabetes (suikerziekte)
  • Slaapstoornissen
  • Kortademigheid
  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Klachten aan heupen, knieën, lage rugpijn en jicht

Ernstig overgewicht kan zelfs leiden tot:
  • Onvruchtbaarheid
  • Menstruatiestoornissen
  • Ademhalingsproblemen
  • Een verslechterd functioneren van het lichaam

Lees verder

© 2012 - 2020 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas of zwaarlijvigheid is een groot probleem in onze samenleving, steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Wat is…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/lichaamsgewicht/wat-zijn-de-mogelijke-oorzaken-van-overgewicht-en-ondergewicht/
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/Overgewicht.aspx
  • http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/overgewicht/oorzaken_en_gevolgen/?gclid=CJPb7KGgkbACFUdItAod-naOng

Reageer op het artikel "Heb ik overgewicht? Oorzaken, signalering en gevolgen"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!