Het overleven van een acute angststoornis

Het overleven van een acute angststoornis Sommige mensen hebben soms of relatief vaak last van een angstgevoel dat ineens komt opzetten, dit kan lang of kort duren en de gevolgen zijn ook voor iedereen verschillend. Een acute angststoornis kan erg vervelend zijn. maar wat is nou een acute angststoornis en wat kun je er tegen doen? Vooral als er een sociaal isolement aan het ontstaan is is het belangrijk om hulp te zoeken om jouw angsten te behandelen.

Acute angststoornis

De opkomst van psychische stoornissen en de herkenning ervan zorgt voor een van de grootste crises in de medische wereld van de 21e eeuw. Er zijn een groot aantal nieuwe psychische ziektes ontdekt. Een van de meest erge psychische aandoeningen is de acute angststoornis. Dit betekent dat het menselijk lichaam van sommige personen onder bepaalde psychische omstandigheden plotseling een natuurlijke reflex kan krijgen waardoor zij in paniek raken. Hierdoor kunnen zij ineens gaan schoppen of andere spastische bewegingen maken. Aanvallen van een acute angststoornis kunnen vijf tot twintig minuten duren. Vaak is het zo dat veel patiënten die hier last van hebben worden getroffen door golven van aanvallen die tot enkele uren later nog actief kunnen zijn. Gedurende deze periode vallen zij meerdere keren in en uit de angstige staat waarin zij verkeren.

Sociale isolatie

Doordat een acute angststoornis gepaard gaande met een paniekaanval er nogal vreemd uit kan zien voor buitenstaanders. Doordat mensen de symptomen van een plotselinge paniekaanval niet kunnen plaatsen, vinden zij dit erg vreemd en kunnen de persoon ook raar gaan vinden. Dit kan leiden tot het sociaal distantiëren van de mensen met deze aandoening. Hierdoor gaan zij zich ongemakkelijker voelen onder mensen, wat ervoor kan zorgen dat er juist extra angstaanvallen ontstaan. Naar schatting heeft ongeveer dertig procent van de mensen die leiden aan acute angststoornissen niet alleen pleinvrees, maar vermijden zij ook zoveel mogelijk openbare ruimtes uit angst om paniekaanvallen onder de bevolking te krijgen en dan raar te worden aangekeken.

Wie hebben er last van acute angststoornissen?

Geschat wordt dat ongeveer 1,7% van de wereldbevolking last heeft van paniekstoornissen. Gelukkig is het zo dat deze aandoeningen geen levenslange aandoeningen hoeven te zijn. Het last hebben van paniekaanvallen komt meestal naar voren als de patiënten nog jongvolwassenen zijn. Het percentage mannen met paniekaanvallen is vele malen kleiner dan het percentage vrouwen. Het is over het algemeen niet echt te zeggen hoe vaak deze aanvallen terugkomen en hoe lang ze duren, dit wisselt heel erg per patiënt het kan in periodes van maanden terugkomen, dagen maar ook zelfs jaren. Paniekaanvallen kunnen worden uitgelokt door zowel psychologische als fysieke factoren. Doctoren wereldwijd hebben als hypothese gesteld dat het gebruik van bepaalde stoffen kan aanzetten tot paniekaanvallen. Nieuwe studies tonen aan dat het roken van sigaretten ook paniekaanvallen kan activeren. Dit is ook gebleken bij mensen die over een lange periode veel alcohol nuttigden.

Behandeling

Nu de medische wetenschap steeds meer psychische stoornissen ontdekken en begint te snappen, kan de medische wereld deze ziekten ook beter helpen genezen. Tegenwoordig kunnen angststoornissen succesvol behandeld worden met psychiatrische zorg en medicijnen. Maar er zijn ook andere methoden. Cognitieve gedragstherapieën kunnen worden gebruikt om patiënten te helpen bij het omgaan met de oorzaken van hun paniekaanvallen door het overwinnen van de angsten en trauma’s die leidden tot de paniekaanvallen van de patiënten. Op deze manier heb je minder angst in vreemde omgevingen en openbare ruimtes waardoor je minder snel een paniekaanval activeert. Hierdoor kun je vaak de aandoeningen sterk beperken. Het kan zijn dat de aandoening zo sterk is dat er toch medicatie nodig is om de aandoening onder controle te houden. Bij medicatie tegen angststoornissen moet je denken aan antidepressiva en anti-angst medicijnen. Om de mensen met deze aandoening te helpen is het belangrijk om deze mensen goed om te leren gaan met stress. Waarschijnlijk de meest erge vorm van deze angststoornis is de acute angststoornis. De getroffene kan wanneer hij geactiveerd wordt last krijgen van paniekaanvallen. Deze aanvallen kunnen gaan met een versnelde hartslag, zweten, duizeligheid en andere fysieke factoren. Als je er behoefte aan hebt om met gelijkgestemden te praten kijk dan eens op PsyQ.
© 2012 - 2020 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/angststoornis.html?gclid=COzquc2mmbACFUdItAod430cWA
  • http://www.psychischegezondheid.nl/angststoornissen
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBP3b.htm
  • http://www.adfstichting.nl/Angstendwangstoornissen/SoortenAngststoornissen/tabid/417/Default.aspx

Reageer op het artikel "Het overleven van een acute angststoornis"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 27-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!