InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan?

Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan?

Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan? Iedereen heeft wel eens last van. Ineens sta je in ergens het middelpunt en je voelt je zelf langzaam rood worden. Maar er zijn ook mensen die hier altijd last van hebben. Zij blozen snel en komen hier ook niet makkelijk meer vanaf. Vaak wordt dit blozen door deze groep mensen als vervelend ervaren. Een bloosfobie kan een ernstig probleem zijn met schadelijke psychische en fysieke gevolgen. Maar wat kun je aan een bloosfobie doen? Iedereen heeft wel eens last van, blozen. Ineens sta je in ergens het middelpunt en je voelt je zelf langzaam rood worden. Eigenlijk is blozen onschuldig maar het kan wel erg vervelend zijn. In principe gaat het blozen vanzelf over maar bij sommige mensen kan het erger worden of nauwelijks overgaan. Deze mensen kunnen wel eens last hebben van een bloosfobie.

Hoe komt het dat je gaat blozen?

Blozen is bijna altijd een reactie op een bepaalde emotie en komt bij iedereen wel eens voor, tijdens het blozen worden de bloedvaatjes in je gezicht groter waardoor er meer bloed door het gezicht heengaat. Door dit effect kleurt het gezicht rood en voelt het ineens een stuk warmer aan maar het kan ook gaan tintelen. Blozen wordt bijna altijd vervelend ervaren maar er zijn ook gewoon mensen die er geen probleem van maken of het zelfs nauwelijks merken. Blozen komt vooral voor bij emoties als verlegenheid, angst en nervositeit. Deze emoties duren vaak niet lang waardoor de bloedvaatjes zich al snel weer vernauwen en de roodheid wegtrekt.

Welke mensen hebben allemaal last van blozen?

Er is niet echt een specifieke groep mensen aan te wijzen die echt last hebben van blozen. Toch begint het blozen bij bijna iedereen tijdens de puberteit. Op dit moment gaan kinderen naar de middelbare school. Zij worden op dit moment volwassen en beginnen uiterlijk, vrienden maken enzovoort belangrijker te vinden. Zij worden bewuster en willen niet meer speciaal opvallen. Zeker kinderen die gepest worden zullen zich afzonderen en blozen veel sneller omdat zij onzeker zijn. Ook kunnen kinderen die onzeker zijn te hoge eisen aan zichzelf stellen en als ze deze niet halen gaan blozen.

De bloosfobie

Een bloosfobie ontstaat op het moment dat het blozen na de pubertijd niet vanzelf over gaat, wat wel zou moeten gebeuren. Een bloosfobie kan iedereen overkomen ongeacht je persoonlijkheid. Een bloosfobie wordt bijna altijd veroorzaakt door een bepaalde gebeurtenis. Als iemand blundert voor een groep mensen zal hij zich onzeker gaan voelen en blozen. Doordat deze persoon onzekerheid relateert met blozen zal de persoon zich bij de volgende keer dat deze zich onzeker voelt ook weer gaan blozen en zo ontstaat er dus een soort van cirkel waar je niet gemakkelijk uitkomt. Een andere oorzaak van een bloosfobie kan ook door een vervelende jeugd ontstaan, bijvoorbeeld verwaarlozing. Mensen voelen zich dan vaak alsof ze niks waard zijn en willen dan geen aandacht op zich vestigen. Deze mensen hebben nauwelijks sociale contacten en trekken zich terug van de buitenwereld. Bij contact met mensen voelen zij zich dan heel onzeker en gaan dan snel blozen. Het kan ook zijn dat je bloosfobie veroorzaakt wordt door een slechte voeding, het is wetenschappelijk bewezen dat mensen met een slechte voeding vatbaarder zijn voor depressies en angststoornissen en dus minder stabiel zijn. Probeer als eerste oplossing tegen een bloosfobie jouw voedingspatroon aan te passen door gezonder te gaan eten en te zorgen dat je de juiste vitamines binnenkrijgt. De meest voorkomende oorzaak van een bloosfobie is dat een persoon gewoon verlegen is en daardoor veel bloost. Pak je bloosfobie mentaal aan!

Oplossingen

Een bloosfobie wordt bijna altijd als negatief ervaren door de personen die hier last van hebben. Als je dit negatieve gevoel probeert om te zetten naar een positief gevoel ben je al een eind op weg om je bloosfobie de baas te zijn. Daarom moet je jouw gedachtes tijdens een bloosmoment veranderen van voor schut staan naar dingen als: Blozen is niet erg, waarschijnlijk ziet niemand het, Ik vind blozen toch ook niet raar waarom anderen dan wel? Er zijn ook veel mensen die blozen associëren met een betrouwbaarheid. Omdat je je gevoelens aan anderen toont, mensen vinden deze persoon daardoor charmant. Iedereen heeft wel eens last van blozen. Vaak is het centrale punt van een bloosfobie dat de mensen die hier last van hebben te veel met zichzelf bezig zijn en niet doorhebben dat iedereen om hun heen ook met zichzelf bezig is.

Probeer niet aan het blozen te denken en let er eens op waar anderen allemaal mee bezig zijn. Op deze manier krijg je door dat jij dat niet bent. Om de bloosfobie onder controle te krijgen is het belangrijk dat je niet allerlei sociale contacten gaat vermijden omdat je dan het probleem uit de weg gaat. Probeer jezelf gemakkelijk te voelen in veel verschillende situaties en probeer niet aan jouw bloosfobie te denken zodat je er steeds minder last van hebt. Een andere oplossing die kan helpen bij het overwinnen van de bloosfobie is een lijst maken van dingen die je nu vermijd uit ongemak. Probeer de onderwerpen van de lijst af te gaan en zo steeds meer je fobie op te zoeken totdat je uiteindelijk alles kan afstrepen. Zo word je trots op jezelf door de overwinningen die je op jezelf gemaakt hebt.

Praten

Een andere goede remedie tegen deze fobie is praten, praat met mensen over het probleem dat je hebt en kijk of je samen ideeën kan bedenken om het te verminderen. Het kan ook helpen om met lotgenoten te praten en ervaringen uit te wisselen. Er zijn ook verschillende websites wereldwijd waar je in contact kunt komen met lotgenoten om informatie uit te wisselen.

Alles al geprobeerd?

Heb je nou het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd maar niks helpt dan is het raadzaam om naar de huisarts te gaan en jouw klachten uit te leggen. Waarschijnlijk verwijst hij je door naar en psycholoog die met jou in gesprek gaat en zo tot de oplossing van het probleem komt. Een psycholoog kan een grote stap zijn, maar bedenk dat deze er alleen maar zijn om jou te helpen en niet voor gek te zetten. Een bloosfobie kan vervelend zijn dus vaak is een goede oplossing gewenst zodat je weer zonder angst door het leven kan en weer vrij bent om alles te doen wat jijzelf wilt.
© 2012 - 2019 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, we doen het allemaal wel eens. Een rood hoofd krijgen is vervelend. Meestal in een situatie waarbij we ons ongem…
Snel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tipsSnel rood worden en blozen: oorzaken, oplossingen en tipsRood worden of blozen is een reactie van het lichaam op een bepaalde emotie en kan erg onaangenaam zijn voor de betrokke…
Welke oplossingen zijn er voor blozen?Welke oplossingen zijn er voor blozen?Blozen komt vaak door mentale redenen, hier zijn dus niet zomaar oplossingen voor te vinden. Toch zijn er medicijnen, cu…
Angst om te plassen? Tips tegen plasangst of verlegen blaasAngst om te plassen? Tips tegen plasangst of verlegen blaasHoe meer je ervoor vreest dat het niet zal lukken, hoe groter de kans dát het ook mislukt. Dat is een belangrijke vastst…
Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunnikenOnzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunnikenZo'n 40% van de mensen is vaak wel eens verlegen. De een erger dan de ander uiteraard. Soms is de verlegenheid een beper…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.realisatietrainingen.nl/pb/bloosangst.html
  • http://www.gezondheid.nl/dossiers/blozen/696/index.html
  • http://www.blozenvoorkomen.nl/bloosfobie.html

Reageer op het artikel "Een bloosfobie kan erg lastig zijn, hoe hiermee om te gaan?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 19-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!