InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een gevoelige huid, hoe kun je hiermee omgaan?

Een gevoelige huid, hoe kun je hiermee omgaan?

Een gevoelige huid, hoe kun je hiermee omgaan? Sommige mensen hebben snel last van een geïrriteerde huid. De huid wordt dan snel rood en gaat jeuken. Dit zijn vaak symptomen van een gevoelige huid. Als je een gevoelige huid hebt moet je goed weten hoe je hiermee om moet gaan. Wat zijn nou eigenlijk de oorzaken en oplossingen van een gevoelige huid?

Hoe kom je aan een gevoelige huid?

Vaak is het zo dat je geboren bent met een gevoelige huid, bijvoorbeeld door erfelijkheid. Maar het kan ook zo zijn dat jij tijdens jouw leven een gevoelige huid ontwikkelt, dit kan meerdere oorzaken hebben. Milieu-invloeden kunnen een grote rol spelen in het ontwikkelen van een gevoelige huid. Je moet hierbij denken aan het leven in een ernstig vervuild gebied, maar een teveel aan zonlicht kan ook zeker een oorzaak zijn van een gevoelige huid net zoals koude wind en dergelijke. Een andere oorzaak van het ontstaan van een gevoelige huid kan het gebruik van cosmetica zijn. Deze producten bevatten vaak veel kleurstof en parfum en dit kan op den duur schadelijk uitpakken. Ook is het zo dat je door het overmatig gebruiken van zeep de huid uitdroogt., maar ook heet water kan voor uitdroging zorgen. Een andere natuurlijke reden is veroudering. In de loop der jaren wordt de huid dunner en droger en verliest hiermee een deel van de bescherming die het altijd gehad heeft.

Wat kun jijzelf doen om een gevoelige huid tegen te gaan?

één van de belangrijkste tips die ik je kan meegeven is, gebruik een uv-filter in je dagcrème. Het maakt verder niet uit welk seizoen het is uv-straling is er altijd zo lang de zon blijft schijnen. Met een uv-filter voorkom je dat de huid geïrriteerd raakt door deze schadelijke straling. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je jouw huid alleen reinigt met de voor de gevoelige huid gemaakte reinigingsproducten. Op de verpakking van alle reinigingsproducten staat dit duidelijk aangegeven. Door het gebruik van de juiste producten voorkom je irritatie dus let hier op!

Drink veel water. De consumptie van veel water zorgt voor een mooie glanzende huid en helpt tegen andere lichaamskwalen. Drink daarom ongeveer tussen de 1,5 á 2 liter water per dag. Let wel op niet te veel te drinken want dat kan hartproblemen veroorzaken.

Ook de kou kan parten spelen met jouw huid en dan gaat het vooral om een koude snijdende wind zeg maar. Het is daarom belangrijk om tijdens de winter de huid goed te verzorgen met een bodylotion voor een droge huid omdat de kou de huid verder kan uitdrogen.

Bij een gevoelige huid is het af te raden om make-up, foundations, poeders et cetera te gebruiken. Vaak willen mensen dit toch. Vraag dan om advies bij de drogisterij en leg jouw probleem uit. Steeds meer producten worden speciaal voor mensen met een gevoelige huid ontwikkeld dus met behulp van de drogisterij kom je zeker op de door jouw gewenste producten uit.

Wat je kunt doen om je huid af en toe eens goed te verzorgen is een keer in een door jou vastgestelde periode een beautyarrangement te boeken, vergeet alleen niet te melden dat je een gevoelige huid hebt zodat er van tevoren al rekening mee gehouden wordt. Het kan ook fijn zijn om je huid één keer in de week te scrubben met een extra milde scrub voor een gevoelige huid. Op deze manier worden de dode huidcellen verwijderd en straalt je huid weer als nieuw. Het vermijden van stress is belangrijk op het moment dat je een gevoelige huid hebt. Door stress raakt je lichaam van slag en daar kan je huid op gaan reageren door middel van een nog gevoeligere huid.

Het nuttigen van alcoholische dranken is slecht voor een gevoelige huid omdat de huid ook hierdoor nog gevoeliger kan worden dan dat hij al was. Let er vooral ook op dat er geen parfum en kleurstoffen zitten in de huidverzorgingsproducten die je aanschaft.

Voeding

Een goede voeding kan bijdragen aan het creëren van een mooie en gezonde huid in plaats van een gevoelige huid. Zorg daarom dat je voldoende vitamine A en B binnenkrijgt. Deze vitamines zitten in producten als: paddenstoelen, eieren, vogels, zuivel, linzen, vleeswaren, Soja, margarine, spinazie, lever, zonnebloempitten, vette vis en volkorengraan. Probeer deze producten zo veel mogelijk in jouw dagelijkse maaltijden toe te passen zodat je zonder al te veel moeite en kosten toch je huid zo gezond mogelijk kan houden.

Lees verder

© 2012 - 2019 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen een gevoelige huidTips tegen een gevoelige huidEen gevoelige huid heeft meer aandacht nodig dan een normale huid. Je kan er niet zomaar van alles opsmeren, omdat dat h…
Huid verzorging en tips voor een gevoelige huidDe gevoelige huid is zeer dun en/of fijn van structuur. De huid reageert snel op kou en hitte, verbrandt snel en heeft s…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zon huid aanbrengt…
Bronnen en referenties
  • http://beauty.rubriek.nl/modeschoonheid/gevoelige_huid.php
  • http://www.drogehuidverzorging.nl/oorzaken-droge-huid.html?cid=w45112011n001020303&gclid=CLqms-LLqrACFTMetAodskBaUw
  • http://www.sebamed.nl/nl/je-huid/een-gevoelige-huid?gclid=CJbXl-PLqrACFQwjfAodtUcbWw

Reageer op het artikel "Een gevoelige huid, hoe kun je hiermee omgaan?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!