InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verminderde vruchtbaarheid en zaadkwaliteit

Verminderde vruchtbaarheid en zaadkwaliteit

Verminderde vruchtbaarheid en zaadkwaliteit De vruchtbaarheid van de man is gerelateerd aan de samenstelling van het semen. Semen is de combinatie van zaadcellen en zaadplasma vrijkomend bij een ejaculatie. Zowel kwantiteit, kwaliteit en zuurtegraad spelen daarbij een grote rol. Ook hangt hiermee samen waar de ballen hangen en of er sprake is van een balzak spatader. Deze elementen hebben grote invloed op de ontkieming en verdere ontwikkeling van de zaadcellen.

Verminderde vruchtbaarheid

Noodzaak goede kwaliteit

Voor het kunnen bevruchten van een eicel is in principe maar één zaadcel nodig, toch zijn er voor de reis naar de eicel miljoenen zaadcellen nodig. Wordt de reis compleet afgelegd dan krijgt de sterkste zaadcel de kans om de eicel te bevruchten. Maar zo eenvoudig is dat nog niet, omdat de zaadcel vele gevaren tegenkomt. Vele miljoenen zaadcellen zullen de eindstreep dan ook nooit halen en lossen simpelweg op. Daarnaast is het de vraag of de man wel voldoende vruchtbaar is. Is de zaadkwaliteit wel goed? Een onderzoek kan dat uitwijzen. Waar moet semen zoal aan voldoen voor voldoende vruchtbaarheid, en welke oorzaken kunnen de semenkwaliteit verminderen?

Waaruit bestaat zaad eigenlijk?

Zodra de man klaarkomt in de vagina oftewel ejaculeert komt er semen vrij. Dat bestaat uit twee onderdelen:
  • enerzijds zijn er de zaadcellen waarin het genetisch materiaal van de man is opgeslagen. Deze zaadcellen worden geproduceerd door de zaadballen;
  • anderzijds is er het zaadvocht. Dit is een voor de zaadcellen noodzakelijke voedingsbodem bestaande uit semenplasma. Een derde wordt daarbij afgescheiden door de prostaat en twee derde door de zaadblaasjes. Het semenplasma is een mengsel van biochemische voeding zoals fructose en citroenzuur.

Het zaadvocht is essentieel omdat daarmee de pH waarde van de vagina wordt verhoogd. De pH waarde van de vagina bedraagt gewoonlijk 4,5 en is dus relatief zuur. Bacteriegroei wordt daarmee praktisch uitgesloten. Zaadcellen hebben een omgeving nodig met een pH waarde van 7,2 tot 7,8. Is de pH waarde lager dan 6,2 in de vagina dan kunnen de zaadcellen niet meer naar behoren functioneren. Het is dus noodzakelijk dat de man bij ejaculatie voldoende zaadvocht van een juiste zuurtegraad heeft om de zaadcellen de kans te krijgen tot de eicel te zwemmen.

Noodzakelijk samenstelling zaad voor bevruchtingskans

Voor het werkelijk kunnen bevruchten van een eicel dient het semen van goede kwaliteit te zijn. Een vruchtbare man dient een semen samenstelling te hebben waarbij aan het volgende wordt voldaan:
  • de kwantiteit: bij ejaculatie moet minimaal 1,5 ml semen vrijkomen;
  • de zuurtegraad moet tussen een pH waarde van 7,2 en 7,8 liggen;
  • zaadcel concentratie: bij voorkeur minimaal 15 miljoen /ml met en totale telling van 39 miljoen of meer;
  • de mobiliteit en vitaliteit van de zaadcellen: 58% van de zaadcellen moeten levende zaadcellen zijn waarvan 4% van de juiste vorm. Van alle levende zaadcellen moeten meer dan 34% een snelle mobiliteit hebben;
  • minder dan een miljoen witte bloedcellen.

Wordt aan deze voorwaarden voldaan dan is er sprake van perfect semen. Maar we moeten niet alleen naar de cijfers kijken. Goed semen geschikt voor bevruchting moet in voldoende kwantiteit en kwaliteit aanwezig zijn, waarbij de zuurtegraad van levensbelang is voor de zaadcellen. Welke oorzaken zijn er zoal aan te wijzen waarom de man verminderde vruchtbaarheid heeft?

Onnatuurlijke positie van de ballen

De aandoening geheten cryptorchisme houdt in dat de zaadballen onvoldoende zijn ingedaald. Gewoonlijk dalen de zaadballen voor het tweede levensjaar in tot er de balzak ontstaan. Het kan zijn dat één of beide ballen deels of helemaal niet indalen. Dan is er op die leeftijd een chirurgische ingreep nodig om de ballen op de juiste plaats in de balzak te krijgen. Groeit de jongere op zonder dat de ballen op de juiste plaats hangen, dan is er weinig kans op correcte zaadproductie. Dit komt doordat de ballen dan nog in het scrotum zitten, waar de lichaamstemperatuur heerst. Een te hoge temperatuur zorgt ervoor dat zaad niet adequaat kan ontkiemen en waarbij de bewegelijkheid minimaal is. Daardoor ontwikkelen de ballen zich ook verder minimaal.

Balzak spatader

Het kan zijn dat de man in eerste instantie wel goed semen heeft gehad, maar dat dit in de tussentijd is verandert. Op de linker balzak kan namelijk een spatader ontwikkelen. Het komt doordat deze ader in het lichaam precies tussen twee andere slagaders doorloopt, waarbij deze ader iets wordt dichtgedrukt. De bloeddruk neemt toe zodat de ader uitzet waardoor de balzak spatader is ontstaan. Probleem daarbij is dat de temperatuur door de spatader in de balzak toeneemt met als gevolg dat de kwaliteit van het semen afneemt. Om dit te verhelpen kan een tweede blokkade in de ader aangebracht worden, zodoende dat het terugstromende bloed de balzak niet kan bereiken. De temperatuur in de balzak herstelt daardoor en dus neemt de hoeveelheid geproduceerde levende zaadcellen toe, en ook de beweeglijkheid. Let wel dat de balzak spatader een verkleining van de linker bal tot gevolg kan hebben.

Relatie frequentie ejaculatie en semenkwaliteit

Hoe vaak de man per week ejaculeert is van grote invloed op de kwaliteit van het semen. De bal heeft namelijk tijd nodig om de nodige zaadcellen te kunnen produceren om voldoende telling te kunnen geven. Gewoonlijk worden zaadcellen in tien dagen ontwikkeld. Ejaculeert de man te vaak per week dan kan de minimale telling niet worden behaald. Ook is het daarbij de vraag of de man voldoende noodzakelijke zaadplasma produceert gepaard gaande bij de zaadcellen. De pH waarde van de vagina moet namelijk worden verbeterd, zodat de zaadcellen de mogelijkheid hebben om het einddoel de eicel te bereiken. Een ejaculatie frequentie van twee maal per week geeft voldoende kwaliteit aan het semen, waarbij de zaadbal tijd heeft om afdoende zaadcellen en zaadplasma te produceren. Wordt er vaker dan vier maal per week geëjaculeerd dan is de kans groot dat zowel de kwaliteit en kwantiteit van het semen, de zaadcellen en zaadplasma onvoldoende zijn.

Vrouwelijke vruchtbaarheid

Uiteraard hangt de kans op een geslaagde bevruchting af van de vruchtbaarheid van de vrouw. Is de vruchtbaarheid van de man goed bevonden dan dient de vrouw aanvullend onderzocht te worden. Gaat de ovulatie en dus de eisprong wel goed en op regelmaat? Is er iets mis met de zuurtegraad van de vrouw? Vele redenen kunnen aan ten grondslag liggen aan het niet kunnen slagen van een bevruchting. Het is nodig dat de vrouw dan verder medisch wordt gekeurd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kwaliteit van het sperma verbeterenKwaliteit van het sperma verbeterenWillen jullie samen proberen om een kindje te krijgen? Maar komt de zwangerschap niet zo snel tot stand als jullie gehoo…
Niet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingNiet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingJongetjes die op tijd worden geboren horen twee zaadballen in de balzak te hebben. De testikels worden gevormd in de bui…
Vruchtbaarheid!Vruchtbaarheid!Voor de een is het vervelend en moeten de voorbehoedsmiddelen grootschalig uit de kast getrokken worden om zwangerschap…
Tips bij een jeukend geslachtsdeel, wat kun je doen?Tips bij een jeukend geslachtsdeel, wat kun je doen?Het hebben van jeuk aan je geslachtsdeel leidt af en irriteert. Dit kan aanleiding zijn voor verlegenheid, verminderde s…
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokter.nl/index.php/Penis-testikels/135612-spataders-op-de-teeltbal.html
  • http://www.brusselsivf.be/zaadkwaliteit

Reageer op het artikel "Verminderde vruchtbaarheid en zaadkwaliteit"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!