InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verminderde vruchtbaarheid vrouw: hoe wordt men geholpen?

Verminderde vruchtbaarheid vrouw: hoe wordt men geholpen?

Verminderde vruchtbaarheid vrouw: hoe wordt men geholpen? Bij een derde van de gevallen van verminderde vruchtbaarheid ligt de oorzaak bij de vrouw. Van het gehele traject vanaf de ovulatie tot de innesteling van de bevruchte eicel kunnen problemen voordoen. Welke problemen kunnen zoal voorkomen bij ovulatie, transport door de eileiders en innesteling? Op welke manier kunnen problemen bij de vrouw worden verholpen, zodat de kans op zwangerschap toeneemt?

Verminderde vruchtbaarheid vrouw

Stappen voor bevruchting

Indien stellen niet zwanger raken dan kan dit aan de vrouw liggen. In een derde van de gevallen waarbij de vrouw niet zwanger wordt ligt de oorzaak bij de vrouw zelf. De vruchtbaarheid van de vrouw piekt over het algemeen als de vrouw twintig jaar is, waarna de vruchtbaarheid geleidelijk aan terugloopt. Indien de vrouw reeds tegen de vijfendertig loopt is de vruchtbaarheid drastisch afgenomen. Om een succesvolle bevruchting te hebben dienen de volgende stappen doorlopen te worden:
  • ovulatie: het eitje moet geproduceerd worden waarna de ei springt;
  • het eitje moet door de zaadcel worden bevrucht;
  • de bevruchte eicel moet door de eileider worden vervoerd om zo in de baarmoeder te komen;
  • innesteling van de eicel in de baarmoederwand.

Wat kan er zoal verkeerd gaan in dit proces?

Ovulatieproblemen

De eierstokken dienen iedere maand een rijpe eicel te produceren. Is dit niet het geval dan kan dit komen door:
  • polycysteus-ovariumsyndroom: de eisprong blijft uit omdat er teveel mannelijk hormoon in het lichaam aanwezig is;
  • hypothyreoïdie: een stoornis aan de schildklier, waardoor te weinig schildklierhormoon wordt geproduceerd. De eisprong blijft dan eveneens uit;
  • prolactinoom: dit is een goedaardig gezwel echter produceert het prolactine hormoon.

U ziet dat de oorsprong bij ovulatieproblemen voor namelijk is gelegen aan de hormonale balans van het vrouwelijke lichaam. Andere redenen kunnen zijn dat de hormonale balans nog niet is hersteld na langdurig slikken van de anticonceptiepil. Ook teveel lichaamsbeweging, stress en gewicht kunnen aanleiding geven tot het niet hebben van een eisprong. Een operatie, chemotherapie, bestraling en chromosoomafwijkingen kunnen de eisprong eveneens benadelen.

Problemen met de eileiders

Is de eicel bevrucht dan dient de eicel de kans te krijgen om de tocht naar de baarmoeder te maken. Het is echter zo dat er problemen kunnen zijn met de eileiders. De eileider kan beschadigd zijn zodanig dat de eicel er niet doorheen kan. Let wel de eicel is vele malen groter dan de mannelijke zaadcellen. De eileider kan compleet dicht zitten, versmald of scheefgetrokken, waardoor de normale tocht naar de baarmoeder wordt verhinderd. Oorzaken kunnen zijn:
  • beschadigde eileiders: dit kan ontstaan door eileiderontsteking ten gevolge van gonorroe of chlamydia. Deze infecties hoeven geen symptomen te geven, echter komen aan het licht bij verminderde vruchtbaarheid van de vrouw;
  • endometriose: baarmoederslijm gaat in de eileider zitten waardoor verklevingen ontstaan. Indien de vrouw gaat menstrueren dan zorgt dit voor aanvullende pijnen. De verklevingen zorgen ervoor dat de eicel de eileider niet kan passeren.

Aanvullende problemen kunnen zich in een eerder traject met de zaadcellen reeds voordoen:
  • antistoffen op de baarmoederhals: de mannelijke cellen kunnen de baarmoederhals niet passeren omdat antistoffen het oplossen;
  • de zuurtegraad in de schede en baarmoeder is veel te laag. Het plasma van de man kan in dat geval de zuurtegraad niet voldoende laten stijgen waardoor de mannelijke cellen onvoldoende kans hebben om door te zwemmen.

Innestelproblemen

Problemen kunnen aanvullend in de baarmoeder voordoen doordat baarmoederslijmvlies nog niet gereed is voor innesteling van de bevruchte eicel. Dit kan worden veroorzaakt door:
  • een hormonale onbalans van de vrouw;
  • een goedaardige gezwel waardoor de vorm van de baarmoeder wordt aangepast en de kans op innesteling wordt verkleind;
  • een afwijking van de baarmoeder welke reeds tijdens de geboorte van de vrouw aanwezig is geweest.

Vruchtbaarheid vrouw stimuleren

Uiteraard wordt de complete gezondheid en levensstijl van de vrouw onderzocht, maar ook het medisch verleden. Hoe verloopt bijvoorbeeld de menstruatiecyclus? Daarnaast zal een gynaecologisch onderzoek volgen op basis waarvan de eerste behandeling wordt bepaald.

Temperatuur

Controleer met een thermometer iedere dag de lichaamstemperatuur. Is er geen verandering dan is er geen eisprong. Een bloedonderzoek volgt en eventueel een baarmoederweefselbiopt waarbij een klein beetje weefsel uit de baarmoeder wordt verwijderd voor een progesterongehalte-onderzoek.

Hormonen

Is het uitblijven van de eisprong aangetoond, dan wordt een hormoononderzoek gedaan. Aanvullende hormoon stimulerende medicijnen kunnen de eisprong bevorderen.

Hoe verder helpen?

Zijn de mannelijke cellen goed en ovuleert u dan is het de vraag waarom er geen bevruchting plaatsvindt. Er kunnen teveel antistoffen op de baarmoederhals zitten. Er dienen corticosteroïden toegepast te worden om die antistoffen tegen te gaan. Een andere optie is door kunstmatige inseminatie de eicel te bevruchten en direct in de baarmoederwand te plaatsen.

Eventuele verklevingen verwijderen

Om eventueel verklevingen in de eileiders te herkennen wordt contraststof ingespoten. Daardoor kan snel worden beoordeeld wat de vorm en doorlatendheid van de eileiders is. Microchirurgie kan verstopte eileiders in sommige gevallen herstellen.

Vooruitzichten

Door behandeling van verminderd vruchtbare vrouw neemt de kans op een zwangerschap toe, echter het is nog steeds afhankelijk van de oorzaak van de verminderde vruchtbaarheid en de methode van behandeling:
  • de ovulatie komt door medicijnen gewoonlijk op gang bij 33% van de behandelde vrouwen, echter de kans op een meerling neemt daarbij wel toe;
  • eileiders kunnen door microchirurgie goed open worden gemaakt door blokkades te verwijderen, echter er bestaat kans buitenbaarmoederlijke zwangerschap;
  • is kunstmatige inseminatie dan wel een andere voortplantingstechniek toegepast dan is dat succesvol bij 15 procent van de geïnsemineerde vrouwen.

Uiteraard is het succesvol zwanger worden ook afhankelijk van de vruchtbaarheid van de man.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bepalen van de ovulatie / eisprongBepalen van de ovulatie / eisprongAls je graag zwanger wil worden, ben je natuurlijk erg benieuwd op welke dagen je het meest vruchtbaar bent. Iedere mens…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je…
Zwanger worden: ovulatietestenZwanger worden: ovulatietestenZwanger worden kan alleen wanneer je onbeschermde geslachtsgemeenschap in je vruchtbare periode hebt. Deze vruchtbare pe…
Eisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarEisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarHoe herken je de eisprong? Hoe herken je de ovulatie? Wanneer is jouw meest vruchtbare periode van je cyclus aangebroken…
Bronnen en referenties
  • http://www.vrouwenarts.nl/pagina/left/kinderwens/verminderdevruchtbaarheid

Reageer op het artikel "Verminderde vruchtbaarheid vrouw: hoe wordt men geholpen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!