InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn de symptomen van genitale herpes?

Wat zijn de symptomen van genitale herpes?

Wat zijn de symptomen van genitale herpes? Na het hebben van onbeschermde seks heeft u tot uw schrik groeiende blaasjes op de voorhuid, penisschacht of rondom de vagina. Dit is genitale herpes en kan veel pijn en jeuk geven, waarnaast het ook een reden voor schaamte is. Hoe wordt genitale herpes veroorzaakt, hoe kan het aan een koortslip gerelateerd zijn en hoe komt u er weer vanaf?

Genitale herpes

Het herpes simplex virus

Het hebben van een herpesinfectie is een vrij algemene aandoening. Er worden twee hoofdtypen onderscheiden:
  • herpes simplex type 1: driekwart verantwoordelijk voor de koortslip en een kwart voor genitale herpes;
  • herpes simplex type 2: driekwart verantwoordelijk voor de genitale herpes en een kwart voor de koortslip.

Dit betekent dat een koortslip genitale herpes kan veroorzaken en visa versa. Heeft u een koortslip dan moet u er niet met uw handen aan zitten en moet u geregeld uw handen wassen. Indien u voor het eerst genitale herpes heeft gekregen dan bent u voor altijd geïnfecteerd. De klachten komen daarbij op en nemen weer af, echter kunnen altijd weer terugkomen. Dit komt omdat het herpesvirus een schuilplek heeft van waaruit telkens de huid wordt geïrriteerd zodat pijnlijke jeukende blaasjes het gevolg zijn. Hoe wordt genitale herpes overgedragen en hoe kan het worden behandeld?

Herpes als seksueel overdraagbare aandoening

Buiten het lichaam heeft herpes weinig kans om te overleven en dus nestelt het virus bij voorkeur in vocht en lichaamsvloeistoffen. Bij genitale herpes wordt het virus praktisch altijd overgedragen door seksueel contact. Dit kan zijn via:
  • gemeenschap tussen de geslachtsdelen;
  • anaal of oraal contact met het geslachtsdeel.

Indien er zichtbaar blaasjes zijn doet u er goed aan om geen seksuele activiteiten uit te voeren, omdat het herpes virus dan uitermate actief is en de besmettingskans groot. Indien het virus is teruggetrokken en dus niet zichtbaar dan is de kans op besmetting klein omdat er maar kleine hoeveelheden virus op de huid en in de slijmvliezen zitten. Let wel een groot percentage van met het herpesvirus besmette personen weten niet dat ze besmet zijn omdat er geen symptomen zijn. Echter toch bestaat er een kleine kans dat besmetting optreedt.

Welke manieren van besmetting zijn er verder?

Naast het overdragen via geslachtsgemeenschap zijn er nog andere wegen om besmet te raken. Denk daarbij aan:

Zelf besmetting

Iemand die geregeld een koortslip heeft en daar veel met de vingers aan zit kan daarmee de genitaliën zelf besmetten. Heeft u een koortslip zorg ervoor dat u het niet aanraakt. Raakt u het wel aan dan dient u uw handen te wassen met ontsmettende zeep.

Zwangere besmet kind

Een besmette zwangere vrouw kan tijdens de geboorte het kind besmetten. Het kind komt namelijk direct in contact met de huid en slijmen ter plaatse. De consequenties voor het kind kunnen dan ook groot zijn. Heeft de vrouw een verleden van genitale herpes dan dient dit aan de verloskundige te worden gemeld. Omdat genitale herpes deels door hetzelfde herpesvirus wordt veroorzaakt, dient diegene met een koortslip niet in de buurt te komen van baby’s.

De symptomen

Indien u besmet bent met het virus, hoe herkent u dan genitale herpes? De symptomen verschillen tussen de man en de vrouw niet veel. Normaal zullen de symptomen verdwijnen na een week of drie indien er geen behandeling wordt ingezet.

Man

De man heeft pijnlijke blaasjes welke snel opengaan. Daardoor vormt de huid erosies (kleine bobbeltjes op de huid welke glanzen). Dit wordt dan ook wel de glanspenis genoemd en komt voor op de voorhuid en de schachthuid. Dit kan ook voorkomen bij de anus. Indien de initiële blaasjes niet kapot gaan dan hopen de blaasjes op door pus en kunnen de lies lymfklieren pijnlijk en vergroot zijn.

Vrouw

De vrouw heeft nagenoeg dezelfde symptomen, echter heeft vaak meer moeite met plassen. Dit kan met veel pijn gepaard gaan.

Verschil eerste en vervolg uitbarsting

Het herpes virus is altijd in het lichaam aanwezig en dus kunnen de symptomen herhaaldelijk voorkomen. Toch is er een verschil tussen de eerste en een vervolguitbarsting. De ernst van de symptomen bij vervolguitbarstingen zijn nooit zo ernstig als bij de initiële infectie. Een vervolguitbarsting wordt vooraf aangevoeld, waarbij een warm tot heet gevoel verder over gaat in pijn. De blaasjes verschijnen in dat geval meer gegroepeerd en hebben een rode rand. Deze wondjes zullen snel kapot gaan. De symptomen verdwijnen meestal binnen twee weken. Het krijgen van een vervolguitbarsting kan gerelateerd zijn aan de menstruatie maar ook de algehele gezondheid.

Behandeling genitale herpes

Normaal zal een uitbarsting vanzelf in drie weken verdwijnen ook zonder behandeling. Voelt men echter een uitbarsting aankomen dan kan antivirus medicijn worden gebruikt zodat symptomen sneller verdwenen. Denk daarbij aan aciclovir of famcivlovir. De pijnlijke blaasjes kunnen worden behandeld met zinkzalf of –olie zodat het vocht aan de blaasjes onttrokken wordt waarnaast pijnverminderende zalf ook goed helpt. Is er een extreme uitbarsting van blaasjes dan kan plaatselijk antibiotica wordt gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Koortslip (herpes)Vele mensen weten hoe het voelt en hoe het er uit ziet; een koortslip. Als je er eenmaal één hebt gehad is de kans groot…
SOA: herpes (herpes genitalis)SOA: herpes (herpes genitalis)Steeds meer (jonge) mensen hebben een seksuele overdraagbare aandoening (SOA). Een veel voorkomende SOA is herpes genita…
Herpes simplex I en IIHet herpes simplex-virus type I veroorzaakt onder andere de welbekende koortsuitslag. Men noemt het type I ook wel het o…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Genitale_herpes

Reageer op het artikel "Wat zijn de symptomen van genitale herpes?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!