InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzaken

Blaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzaken

Blaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzaken Door allerlei oorzaken kunnen blaasjes in de mond of zweertjes in de mond ontstaan. Meestal gaat het om aften. Dit zijn pijnlijke grijswitte of dikke gele ulceraties met een rode, ontstoken rand, met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Ze komen zowel bij zowel jongeren als ouderen voor. Irritatie, letsel of infectie van een van de weefsels in de mondholte, kan ook leiden tot zweertjes in de mond. blaasjes in de mond die pijnlijke zweren kunnen worden, treden ook op bij hand-, voet- en mondziekte, een courante kinderziekte die in de zomer en het begin van de herfst in epidemieën voorkomt. Blaasjes in de mond of zweren in de mond kunnen ook optreden bij bepaalde systemische ziektes, zoals de ziekte van Crohn, zie ziekte van Behçet en systemische lupus erythematosus (SLE). Zelden wijzen zweertjes in de mond op kanker.

Mogelijke oorzaken van blaasjes in de mond

Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsHand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Hand-, voet- en mondziekte

Hand-, voet- en mondziekte is een courante, doch vrij onschuldige virusinfectie die meestal begint in de keel en blaren in de mond en op handen en voeten veroorzaakt. De infectie wordt veroorzaakt door het Coxsackie-virus. Het zijn vooral kinderen die door het virus worden getroffen, maar volwassenen die veel met kinderen werken, kunnen op de werkvloer ook besmet raken met het virus. De uitbraken hand-, voet- en mondziekte treden meestal in de zomer en de vroege herfst op; de infectie duurt meestal enkele dagen.

Blaasjes in de mond door herpes-simplex-infectie in de mond

Dit betreft een infectie in de mond als gevolg van het herpes-simplex-virus, wat in de volksmond 'koortslip' wordt genoemd. Dit virus veroorzaakt terugkerende blaasjes en zweren, waarbij zich solitaire of multipele kleine met vocht gevulde blaasjes op de huid, lippen of mond ontwikkelen.

Waterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.comWaterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.com

Huiduitslag met vlekjes en blaasjes door waterpokken

Waterpokken is een zeer besmettelijke virusinfectie, die vooral voorkomt bij kinderen tussen 5-10 jaar. De boosdoener is het varicella-zoster virus. Bij verder gezonde kinderen verloopt de ziekte normaal gesproken met lichte verschijnselen, maar baby's, tieners en volwassenen (vooral met een kwetsbare gezondheid) kunnen ernstiger ziek worden. Kinderen hebben vaak enkele dagen last van een wat griepachtig beeld. Binnen 24 uur ontwikkelt zich over het gehele lichaam een karakteristieke huiduitslag met vlekjes en blaasjes, vaak ook in de mond, in het haar en op de oogleden.

Blaasjes in de mond door spruw

Spruw is een infectie van het mondslijmvlies, welke wordt veroorzaakt door gistachtige schimmels. Bij maar liefst 4% van de zuigelingen komt het voor, meestal betreft het baby's jonger dan zes weken. Witte plekjes of een witte waas in de mond van de baby kunnen wijzen op spruw. Soms kunnen er ook wel wat blaasjes in de mond aanwezig zijn. Spruw is onschuldig en gaat vaak vanzelf over.

Zweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPicZweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPic

Blaasjes of zweertjes in de mond: aften

Hoe aften precies ontstaan is niet duidelijk, maar deze vervelende solitaire of multipele ulceraties van het mondslijmvlies steken meestal de kop op bij een verminderde weerstand, oververmoeidheid, een slechte mondhygiëne, bij overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen of aanhoudende spanning en stress. Het gaat om blaasjes of zweertjes in de mond, met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Aften genezen over het algemeen spontaan binnen twee weken. Beschadiging van het slijmvlies van de mond die kunnen ontstaan door tandenpoetsen, flossen, kauwgom kauwen, scherpe harde stukjes in voedsel, een slecht sluitend gebit, injecties en tandheelkundige behandelingen kunnen aften uitlokken.

Terugkerende zweertjes in de mond door ziekte van Behçet

De ziekte van Behçet is een chronische aandoening. De klassieke triade zijn terugkerende zweertjes (aften) in de mond, genitale zweertjes en een aanval van oogontsteking (uveïtis). De ziekte van Behçet is een auto-immuunziekte, maar hoe de aandoening ontstaat is niet helemaal bekend.

Blaren op huid en slijmvliezen door bulleus pemfigoïd

Bulleus pemfigoïd is een zeldzame, hardnekkige huidaandoening, met blaren op de huid en slijmvliezen. Het wordt vooral gezien op hogere leeftijd. Het is een auto-immuun aandoening, maar de precieze reden voor de abnormale immuunrespons is vooralsnog onbekend.

Zweertje in het mondslijmvlies door mondkanker

Mondkanker komt zelden voor bij mensen onder de 40 jaar. Mondkanker kan zich manifesteren als een oppervlakkig zweertje. Bij een zweertje in het mondslijmvlies die maar niet geneest of een gezwel ergens in de mond, is het van belang naar de huiarts te gaan voor onderzoek.

systemische lupus erythematosus (SLE)

SLE is een auto-immuunziekte. De oorzaak is onbekend. De meest voorkomende symptomen zijn pijnlijke, vaak opgezette gewrichten die na verloop van tijd steeds pijnlijker kunnen worden en een rode, verheven vlindervormige huiduitslag over de neus en wangen. Bij deze ziekte kunnen ook zweertjes in de mond ontstaan.

Zweren aan het mondslijmvlies door ziekte van Crohn

De Ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het spijsverteringskanaal. De ziekte veroorzaakt ontstekingen van mond tot gat, maar vooral in de dunne en dikke darm. Bij deze aandoening kunnen onder meer ernstige zweren aan het mondslijmvlies voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderziekte - Handvoet-mondziekteEr zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kind…
Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Wat te doen bij aften?Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is…
Infectieziekten bij kinderen WaterpokkenWaterpokken is wel de bekendste infectieziekte. Bijna ieder kind krijgt het en het is een zeer besmettelijke ziekte. Maa…
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ProjectManhattan / Wikimedia Commons
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • http://www.kiesbeter.nl
  • http://www.merckmanual.nl
  • http://nhg.artsennet.nl
  • http://www.thuisarts.nl
  • Afbeelding bron 1: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: 9Gawin/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/FeelPic

Reageer op het artikel "Blaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzaken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!