Hoeveel schade kan sigaren en sigaretten roken veroorzaken?

Hoeveel schade kan sigaren en sigaretten roken veroorzaken? Zodra materiaal wordt verbrand ontstaan gewoonlijk vele stoffen, welke de lucht in gaan. Zo ook bij het aansteken van een sigaret of sigaar, echter wordt die rook en worden schadelijke stoffen doelbewust ingeademd. Roken is dermate verslavend, omdat in sigaretten en sigaren nicotine zit. Waardoor neemt het verlangen in sigaren en sigaretten roken steeds toe en wat zijn de consequenties (gezondheidsproblemen) van roken?

Schade sigaren en sigaretten roken

Toenemend verlangen door nicotine

In rook van de sigaret zitten tot op een paar duizend stoffen, waarvan een veertigtal zeer gevaarlijk voor de gezondheid zijn. Ondanks dat we weten dat het gevaarlijk is en dat we verhoogde kans lopen om kanker te krijgen, roken velen van ons toch dagelijks een grote hoeveelheid sigaretten of sigaren. Dit komt omdat als we eenmaal het hebben geprobeerd we in aanraking komen met de stof nicotine. Dit is een natuurlijk voorkomende stof en heeft hoge concentraties in de Nicotiana Tabacum plant oftewel de tabaksplant. Nicotine heeft de volgende effecten:
  • bij inname van nicotine krijgt men een plezierig gevoel wat normaal niet in het lichaam aanwezig is. Zodra de nicotine is uitgewerkt zal er snel het verlangen naar een sigaret terugkeren;
  • het lichaam raakt gewend aan de aanwezigheid van nicotine in het lichaam. Breekt het af dan ontstaat er een ontwenningsverschijnselen, welke wordt tegen gewerkt door nieuwe nicotine inname middels roken.

Deze twee verschijnselen leiden tot het telkens weer willen roken om de geregelde shot binnen te krijgen. Men is dus afhankelijk geworden van het sigaretten roken en dus is men aan het roken verslaafd.

Teer onderdrukkend gevoel

Een belangrijke stof welke eveneens kankerverwekkend is, is teer. Door de verbranding van de sigaret komt teer in de luchtpijp en de longen. Teer zorgt ervoor dat de luchtwegen en longblaasjes dicht gaan zitten. Die longblaasjes bezitten de alveoli, waarmee koolstofdioxide uit het bloed wordt gefilterd en zuurstof door het bloed wordt opgenomen. Indien deze dus geblokkeerd zijn neemt de hoeveelheid koolstofdioxide in het bloed toe en de hoeveelheid opgenomen zuurstof af. Daarnaast werkt nicotine als verdoving, waardoor men de aanwezige teer in de longen niet voelt. Heeft men echter een tijdje niet gerookt dan kan dit worden vernomen wat leidt tot hoesten om de teer los te krijgen. Zodra weer een sigaret wordt opgestoken neemt die drang weer af.

Gevaren van sigaren en sigaretten roken

De belangrijkste stoffen welke bij roken worden binnen gekregen zijn teer, nicotine en koolmonoxide. Deze stoffen resulteren in de volgende effecten:

Teer

Teer bevat ettelijke kankerverwekkende stoffen. Omdat teer de luchtwegen en de longblaasjes bekleed is het dus ook daar waar de kanker ontstaat. Veelal zal de kanker ontstaan in aangetaste slijmvliezen, waarna omringend weefsel wordt aangetast. Bekende veel voorkomende soorten kanker zijn: strottenhoofd-, luchtpijp-, keel- en longkanker.

Koolmonoxide

Het lichaam verbruikt zuurstof, waardoor koolstofdioxide wordt aangemaakt. Via de longen wordt dit afgevoerd. In rook zit koolmonoxide, waardoor de inname hoeveelheid van zuurstof afneemt. Zoals gezegd is daarnaast een blokkade van teer aanwezig, waardoor de kans op zuurstofinname eveneens kleiner wordt. Die combinatie maakt dat het lichaam onvoldoende zuurstof kan binden aan rode bloedlichaampjes. Daardoor krijgt het lichaam en de organen onvoldoende zuurstof. We worden sneller moe en we ademen mogelijk met een piepend geluid en zijn snel buitenadem (deels veroorzaakt door teerblokkade).

Nicotine

Dit zorgt er enerzijds voor dat insulineproductie wordt verminderd, waardoor minder glucose uit het bloed wordt behaald. Men heeft minder snel honger, waardoor de rokende persoon afvalt. Anderzijds zorgt het er ook voor dat bloedvaten verkrampen en qua doorsnede afnemen. De bloeddruk stijgt en er kan schade aan de bloedvaatwand ontstaan met trombose of diepe veneuze trombose tot gevolg. Dit kan weer leiden tot een hartinfarct, beroerte of longembolie.

Het is dus overduidelijk dat roken ernstige ziekten en mogelijk het overlijden tot gevolg kan hebben. Dit is dus ook het belangrijkste argument om te stoppen met roken door de vicieuze cirkel van de verslaving te doorbreken.

Rekening houden met meerokers

Mensen in je omgeving die niet roken lopen ook verhoogde kans om een aandoening door jou roken op te lopen. Je krijgt namelijk zelf slechts vijftien procent van de schadelijke stoffen binnen, waardoor dus vijfentachtig procent in de ruimte rondhangt. Er wordt daarbij verondersteld dat rook van smeulende sigaretten hogere concentraties kankerverwekkende stoffen bezit in tegenstelling tot zelf aangezogen rook. Het is vanuit die optiek ook aan te bevelen om te stoppen met roken, omdat je ook de gezondheid van mensen om je heen aantast. Let op: heb je vrienden of kennissen met astma kom dan als roker niet bij hen in de buurt aangezien je altijd rook blijft uitademen. Wees ook verstandig en stop met roken. Denk eerder aan je eigen gezondheid en de gezondheid van anderen.

Lees verder

© 2012 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Feitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…

Dromen over tandenDromen over tandenJe dromen zijn als een spiegel van je onderbewustzijn. Het leert je dingen waar je in eerste instantie misschien niet aa…
De samenstelling van bloed: waaruit bestaat bloed?De samenstelling van bloed: waaruit bestaat bloed?De sappen van het leven oftewel je bloed is essentieel voor de functionering van het lichaam. Het zorgt ervoor dat organ…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine#Verslavende_werking
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Long_(orgaan)
  • http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Gezondheid___roken/Wat_doet_roken_met_uw_lichaam_/index.aspx
Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…