Heb jij vanzelfsprekend recht op een donororgaan?

Heb jij vanzelfsprekend recht op een donororgaan? Per jaar worden vele mensen ernstig ziek en de enige methode om het leven te redden is een donororgaan. Word je ziek dan ben jij er ook van overtuigd dat je recht hebt op de juiste behandeling, ook al sta je zelf niet als donor geregistreerd. Uit medisch optiek heeft ieder mens het recht om de meest optimale behandeling te krijgen, zodat het leven wordt verlengd. Zit je als zieke in die situatie dan wil je terecht de kans krijgen om verder te gaan, maar de kans daartoe is echter minder groot dan we denken. Veel Nederlanders hebben namelijk hun wensen niet kenbaar gemaakt of willen het gewoon niet. Waar heb jij recht op als jij ziek wordt en hoe kun je onverhoopt toch anderen helpen?

Recht op donororgaan

Noodzaak van medische match donororgaan

Iemand die jong is en een hart nodig heeft kan niet zomaar van iedereen een hart ontvangen. Harten verschillen qua grootte en vorm, maar ook de conditie waarin het donorhart verkeert is van groot belang. Daarnaast speelt eveneens de bloedgroep een belangrijke factor. Dat houdt in dat vele medische punten tussen donoren en patiënten moeten worden gecontroleerd om een match te kunnen maken. Juist die ene persoon die onverhoopt komt te overlijden moet dan ook nog een donorverklaring op zak hebben zodat een concrete match kan worden gemaakt. Let wel dat alles razendsnel moet worden onderzocht, omdat de organen na overlijden een beperkte houdbaarheid hebben. De kans om een goede match te vinden neemt dus snel af en daarmee is het ook noodzakelijk dat meer mensen een bewuste keus gaan maken om donor te worden.

Invloed van familie en orgaandonatie

Zolang er geen concreet bewijs aanwezig is aangaande je persoonlijke wensen over orgaandonatie zal vaak een familie bij een overlijden tegen een werkelijke transplantatie ingaan. Dit heeft logischerwijs te maken met de emotionele gesteldheid van de nabestaanden, waardoor meestal een ongunstige beslissing wordt genomen. Dat kan inhouden dat je persoonlijke wens niet wordt gehonoreerd, indien je het niet hebt laten vastleggen. Dit is dan ook een belangrijk argument om altijd zelf te beslissen aangaande wat er met je organen en weefsel moet gebeuren mocht je onverwacht komt te overlijden.

Sta eens stil bij je eigen overlijden?

We willen allemaal de gepensioneerde leeftijd halen, maar voor een zeker aandeel van de bevolking zit dat er niet in. Iedereen heeft de kans om vroegtijdig te overlijden, maar iedereen heeft daarnaast eveneens de kans om te overleven juist door een donororgaan te gebruiken. Het lichaam is zeer fragiel en dat bekent dat vele aandoeningen, ziekten of ongelukken het leven dagelijks kunnen bedreigen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, waardoor iedereen zomaar van een gelukkig leven in een ernstige omstandigheid terechtkomt. Het kan jou ook overkomen. Het leven is in deze een vorm van geven en nemen. Als jij in het ziekenhuis ligt met een ernstige aandoening waarbij je moet wachten op een donor om te overleven, dan wil je dat uiteraard snel. Maar dat principe geldt toch ook andersom! Kom je te overlijden dan wil je toch ook graag anderen helpen?

Hoe wil je overleven?

Ook jij kunt in een dergelijke omstandigheid terechtkomen, waarbij je zit te wachten op een donor. Een ernstige aandoening heeft je levensverwachting aanzienlijk verminderd, waardoor je zonder vervanging continu aan de apparatuur moet liggen. Die situatie kan veranderen indien je een geschikt orgaan of weefsel van een ander kunt krijgen. Je leven wordt verlengd, doordat een ander het leven heeft moeten laten. Om te overleven grijpen we graag iedere strohalm aan en daartoe wachten we maar al te graag op een nieuw orgaan. Je weet niet hoe, waarom en wanneer je komt te overlijden. De kans is reëel dat je negentig wordt zonder enig medisch verleden. Maar er bestaat een kans dat je voor je pensioen een ernstige aandoening krijgt. Stel je dus de vraag hoe jij overleeft omdat jij mogelijk een donororgaan nodig hebt.

Schep helderheid in je besluit

Of je nu voor of tegen bent, het is van belang om jouw keus helder te maken. Je moet verder kijken dan je eigen belangen, omdat het collectief het collectief kan helpen met een heldere keuze. Momenteel heeft slechts veertig procent van de bevolking een besluit genomen om wel of niet donor te zijn en dat betekent dat er nog veel potentiële donoren beschikbaar kunnen komen. Zorg ervoor dat jouw besluit helder wordt, zodat iedereen weet wat jouw mening is. Sta ook eens stil bij het feit of je andere mensen wilt helpen, indien jij niet meer verder gaat. Een stukje van jouw lichaam kan bij een gunstig besluit namelijk voortleven in het lichaam van een ander, zodat die persoon verder kan gaan met het leven. Wees ook concreet en maak je besluit bekend. Registreer ook jouw mening aangaande of je anderen na je overlijden wilt helpen. Jij kunt zonder het te weten anderen uit een noodsituatie helpen.

Let wel dat je onderscheid kunt maken in wat je allemaal wilt doneren. Je kunt zelfs anderen reeds met vervangend hoornvlies al zeer goed helpen. Daarnaast zijn meest belangrijk de vele organen omdat deze noodzakelijk zijn voor het leven. Sta ook stil bij het feit of je donor wilt worden, omdat je anderen maar ook jezelf daarmee kunt helpen. Laat je informeren naar de vele mogelijkheden binnen het donorschap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.donorregister.nl/

Reageer op het artikel "Heb jij vanzelfsprekend recht op een donororgaan?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!