InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Bloesemtherapie; Bram Zaalberg

Bloesemtherapie; Bram Zaalberg

Bloesemtherapie; Bram Zaalberg In zijn boekje Bloesemtherapie geeft Bram Zaalberg uitleg over bloesemremedies en hoe ze gemaakt en gebruikt worden. Vijftig jaar na de dood van de Engelse arts Dr. Edward Bach, de grondlegger van de bloesemtherapie, begon men zich overal ter wereld in de bloesemtherapie te verdiepen. In het werk is een overzicht opgenomen van alle belangrijke remediesystemen uit de hele wereld met de beschrijving van alle daaraan verbonden bloesemremedies.

Bram Zaalberg

Bram Zaalberg is docent van de HBO-dagopleiding bloesemtherapie in Horst. Hij geeft workshops in binnen- en buitenland. Hij werkt al sinds 1979 met bloesemremedies en maakt vanaf 1986 de bloesemremedies en nieuwetijdremedies van Bloesem Remedies Nederland. Van zijn hand verscheen in mei 2013 het boekje Bloesemtherapie Inzicht, Bewustwording en Transformatie bij Uitgeverij Ankh-Hermes in de Ankertjesserie, ISBN 9 789020 208849.

Wat is bloesemtherapie?

Bloesemtherapie is een nieuwe moderne wetenschap op het gebied van de gezondheidszorg. Met deze therapie, die gebaseerd is op het inzicht dat de menselijke geest een onderdeel van de natuur is, kun je aan je emoties en je innerlijk werken. Daardoor verdwijnen emoties en spanningen en wordt het lichaam in staat gesteld zich van klachten te bevrijden. Anders dan in het reguliere circuit wordt het psychische of fysieke probleem niet bestreden, maar wordt er met behulp van de bloesemremedies gezocht naar evenwicht. De remedies zijn dus eerder een katalysator tussen lichaam en ziel. Ze kunnen gelijktijdig met andere therapieën gebruikt worden en de werking daarvan zelfs ondersteunen. De bloesemtherapie zoals die tegenwoordig wordt toegepast is een combinatie van moderne wetenschap en een nieuw spiritueel bewustzijn van de natuur. De reacties van de mensen die bloesemremedies gebruiken verschillen zeer. Sommigen nemen onmiddellijk resultaat waar; anderen kunnen slechts na lange tijd kleine veranderingen bespeuren. Het gemiddelde ligt ergens tussenin. Het is aan te bevelen om het effect over een langere periode te bekijken.

Pioniers

De schrijver noemt een aantal pioniers, die de basis legden voor het werken van bloesemremedies. Paracelsus, Hahnemann, Von Goethe, Steiner en natuurlijk de Engelse arts Dr. Edward Bach. Deze laatste ontwikkelde 38 bloesemremedies. Vijftig jaar na diens dood in 1936 begon men overal ter wereld met het maken en onderzoeken van bloesemremedies.

Bloesemremedies

Er zijn ontzettend veel bloesemremedies. Hoe weet je nu - als onervaren beginneling - welke bloesemremedie voor jezelf geschikt is? Feitelijk moet je jezelf dan eerst een paar vragen stellen, wat het doel in je leven is en wat de volgende stap moet zijn. Van welke lasten wil je jezelf bevrijden, wie wil je worden. Bij iedere bloesemremedie staat de werking ervan vermeld. Maar beter is het om naar een therapeut te gaan of meer te lezen en te leren over bloesemtherapie. Bij het vaststellen van een remedie voor een cliënt kan een therapeut gebruik maken van pendelen en spiertesten e.d., maar het is belangrijk om zelf de remedies grondig bestudeerd en uitgeprobeerd te hebben om de effecten ervan te kennen. Bovendien is het nodig om de persoon die om een remedie verzoekt te observeren en informatie over diens levenspatroon te verzamelen.

Bloesemremedies maken

Praktisch gezien zijn er twee methoden om een bloesemremedie te maken: de zonmethode en de buigmethode. Bij de zonmethode laat je afgeplukte bloemen drie tot vier uur in een schaal met (bron)water in de zon staan; in die tijd worden de levenskrachten van de bloemen door het water opgenomen. Bij de buigmethode worden geen bloemen afgeplukt, maar worden bloemen zodanig gebogen dat zij in het water rusten (bijvoorbeeld door de steel of het takje met een steentje te verzwaren). De tijd varieert van 2,5 uur tot een paar dagen, afhankelijk van de remedie. Het eindproces van beide methodes is dat je - als het moment daar is - een fles eerst voor de helft vult met cognac en dan aanvult met het bloesemwater. Je hebt dan de zogenaamde moederremedie. Van daaruit maak je de stockremedie door in een flesje van 30 ml gevuld met cognac en/of bronwater 2 druppels van de moederremedie toe te voegen. Vanuit het stockflesje kun je dan weer een doseerflesje maken. Het gaat er uiteindelijk om dat het flesje de ziel of het wezen van de plant, boom of struik bevat. Want zegt Bram Zaalberg: elke remedie is verbonden met het wezen van de bloem (Deva) en alleen door naar deze wezens te luisteren ben je in staat remedies te maken die je helpen een transformatie tot stand te brengen.
Nou gaat dat niet zonder slag of stoot, zo van we zetten gauw even een schaal water in de tuin en gooien er een paar bloemen in. Er is een diep spiritueel contact voor nodig. Je moet een relatie opbouwen met de plant, een juiste omgeving zoeken om de schaal neer te zetten, weten wanneer de plant of bloem gemaakt wil worden tot bloesemremedie e.d.

De belangrijkste bloesemremedie systemen

In het boek is een overzicht opgenomen van de belangrijkste remediesystemen overal ter wereld met daarbij genoemd alle bloesemremedies en hun werking:
Alaskan Flower Essence Project, Australian Bush Essences, Bloesem Remedies Nederland, Flower Essence Services, Deva Bachremedies, Community of Findhorn, Jane Bell Essences, Healing Herbs, Himalayan Flower Enhancers, Orchid Essences, Pacific Essences, Perelandra Essences, Platbos - African Tree Essences, Spirit-in-Nature Essences, Yana Remedies.
© 2013 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
BachbloesemtherapieEdward Bach (1886 - 1936) was een Engelse arts die een natuurgeneeswijze ontwikkelde op basis van bloemen. De Bachbloese…
Alternatief: Bach-bloesemtherapieAlternatieve geneeswijze ontwikkeld door de homeopathisch arts Edward Bach (1886-1936). Bach dacht dat ziekte geestelijk…
Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Volgens de Bach-bloesemtherapie zijn aroma's van bloesems goed toepasbaar bij het oplossen van problemen. Ze werken posi…
Angsten verminderen met BachbloesemsAngsten verminderen met BachbloesemsDe arts Edward Bach ontdekte in de jaren dertig van de vorige eeuw, dat bepaalde soorten bloesems de menselijke geest op…
Bach bloesemremedies voor besluiteloosheidBach bloesemremedies voor besluiteloosheidRegelmatig dienen we beslissingen te nemen in ons leven. Als men veel twijfelt over de te nemen beslissingen kunnen Bach…
Bronnen en referenties
  • Bloesemtherapie, Bram Zaalberg

Reageer op het artikel "Bloesemtherapie; Bram Zaalberg"

Infoteur: Plato
Laatste update: 06-06-2013
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!