mijn kijk op

Genees met water: astma en kortademigheid

Genees met water: astma en kortademigheid Astma is een nare ziekte die verrassend genoeg wordt veroorzaakt door te weinig water drinken. Om het lichaam voor uitdrogingsverschijnselen te behoeden worden de luchtwegen smaller gemaakt zodat minder waterdamp wordt uitgestoten. Dat is een mooi mechanisme wat een vervelende bijwerking heeft: astma. Het heeft daarom geen zin om astma met medicijnen te behandelen. Vele astmapatiënten moeten toegeven dat jarenlange behandeling met medicijnen geen uitkomst heeft geboden. De oorzaak, een tekort aan water, wordt namelijk niet aangepakt. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:

Wat is astma?

Astma is een luchtwegenziekte. Astma kan zo ernstig zijn dat je ervan stikt. Per jaar sterven vele duizenden astmapatiënten door verstikking. Wereldwijd overlijden er 180.000 mensen per jaar door astmatische klachten. In Nederland heeft 15% van de kinderen last van astma. In totaal zijn er 500.000 astma-lijders in Nederland. Astma gaat dikwijls gepaard met een droge hoest bij elke keer dat er wordt adem gehaald. Daarnaast kan er tijdens het ademhalen een piepend geluid te horen zijn. Behalve astma zijn er andere luchtwegklachten. In Nederland heeft 10% van de mensen last van de luchtwegen; dat komt neer op bijna 1.7 miljoen mensen.

Astma en histamineremmers

Astma wordt in de reguliere geneeskunde behandeld met histamineremmende medicijnen. Door histamine worden de bronchiolen, dat zijn kleine luchtwegen, vernauwd. Het vernauwen van deze luchtwegen leidt tot ademhalingsklachten. Nu zou eigenlijk bij iedereen de vraag moeten oprijzen: waarom produceert het lichaam van een astmapatiënt meer histamine? Naar het antwoord hierop zoeken farmaceutische bedrijven niet. Ze hebben er slechts baat bij om medicijnen te verkopen; daarom zijn ze weinig geïnteresseerd in de achterliggende oorzaak van ziekten.

Waarom produceert een astmapatiënt meer histamine?

Histamine is een neurotransmitter met vele functies. Het reguleert onder andere het dorstmechanisme. Het zorgt eveneens voor een juiste verdeling van het water in het lichaam. Wanneer het lichaam uitdroogt, worden de productie en de activiteit van histamine drastisch hoger. Er wordt onder andere een dorstsigmaal opgewekt. Bij de uitademhaling verliest de astmapatiënt veel vocht. Doordat histamine de bronchiolen vernauwd, verliest de uitgedroogde persoon minder vocht. Het vernauwen van de luchtwegen heeft derhalve een preventieve werking; het voorkomt dat de patiënt nog verder uitdroogt. Het antwoord op de vraag boven deze alinea luidt: het lichaam maakt een noodsignaal aan ten behoeve van de vochtregulatie.

Tijdens de uitademhaling verlies je vocht. Op koude winterdagen kun je dat zien aan de damp die uit je mond komt.

Hoe geneest een astmapatiënt?

De oplossing voor de astmapatiënt om van zijn ziekte af te komen is niet gelegen in histamineremmende medicijnen. Die drogen de patiënt nog verder uit. Bovendien is het een beetje arrogant van geneeskundigen om te denken dat ze het lichaam beter kunnen reguleren dan het lichaam zelf. In feite zet de geneeskunde een effectief noodmechanisme buitenspel. Wat de patiënt met astma veel beter zou kunnen doen is: water drinken. In de praktijk blijkt dat astmapatiënten te weinig water drinken en zich daarnaast te vaak te goed doen aan vochtafdrijvende dranken zoals koffie, thee en alcohol. Door vochtafdrijvende dranken te drinken wordt maar zeer ten dele toegegeven aan de dorstprikkel die histamine brengt, het ware verstandiger als men in plaats hiervan water zou drinken.

Histamine beschermt kwetsbare longblaasjes

Longblaasjes zijn teer en kwetsbaar. Ze hebben dunne wanden en daarom is er water nodig om de longblaasjes vochtig te houden. Door de altijd aanwezige luchtstroom in de longen verdampt er vocht dat zich in de binnenwand van de longblaasjes bevindt. In het geval van uitdroging zal er minder vocht op de longblaasjesbekleding zitten bij een gelijkblijvende luchtstroom. Bij astmapatiënten wordt de luchtstroom verminderd doordat histamine de luchtwegen vernauwen. Histamine beschermt zo de gevoelige longen en de mensheid interpreteert dit over het algemeen verkeerd: alsof er sprake is van een ziekte.

Drink water tegen astma

Het moge nu duidelijk zijn dat astmapatiënten er verstandig aan zouden doen om voldoende water te drinken. Deskundigen zoals Batmanghelidj raden aan om 8 glazen water of twee liter per dag te drinken en koffie, thee en alcohol te mijden. Wanneer je dagelijks doucht zou je ook 7 glazen van 250 ml kunnen drinken want tijdens het douchen neemt je lichaam tussen de 250 ml en 400 ml water op. Het is niet moeilijk om water toe te voegen aan je dagelijkse drinkpatroon. Je kunt in eerste instantie een uur tot een half uur voor de maaltijd een glas water drinken. Het bijkomende voordeel is dat je sneller vol zit als je water drinkt voor het eten; zo voorkom je dat je jezelf overeet. Daarnaast is het belangrijk om niet tijdens de maaltijd te drinken. Dat zorgt er namelijk voor dat de spijsverteringssappen worden verdund waardoor het eten minder goed verteerd wordt. Je drinkt ook een glas water een uur na het eten. Vervolgens zet je ´s avonds een glaasje water naast je bed wat je ´s avonds, tijdens onverhoopt wakker worden en ´s morgens opdrinkt.

Zout werkt eveneens als een geneesmiddel bij astma. Als je moet hoesten, leg dan Keltisch zeezout of Himalayazout op je tong en drink een glas water. Kijk vervolgens niet vreemd op als binnen enkele minuten het hoesten totaal verdwijnt.

Geneesplanten bij astma

Water is niet alleen een middel wat bij astma helpt. Er zijn andere middelen die helpen bij astma. Een voorbeeld daarvan is de groente broccoli. Broccoli kun je beschouwen als een geneesplant. Het wordt in de fytotherapie gebruikt als één van de vele medicijnen bij astma.

Voedsel bij astma

Niet alle astmaproblemen worden opgelost met water. Er zijn allerlei geneesplanten en voedselsoorten die bij astma een uitkomst kunnen zijn. Soms helpt het in combinatie met water drinken en soms helpt het als je reeds genoeg water drinkt. Sommige geneesplanten zijn eetbaar en andere moet je middels extracten opdrinken. Cordyceps bijvoorbeeld staat niet persé bekend als eetbaar maar je zou van deze cordyceps-paddenstoelen een thee kunnen maken of de paddenstoelen weken en door een muesli kunnen doen. De geneesplanten moet je eigenlijk alleen gebruiken in overleg met een natuurarts of fytotherapeut, eventueel een homeopaat. De voeding kun je uiteraard naar eigen inzicht gebruiken. Het is onverstandig om water, voedsel en geneesplanten te gebruiken in plaats van medicijnen. Pas als na enkele dagen of weken de astmaverschijnselen sterk verminderen kun je in overleg met de arts de medicijnen verlagen.

Lees verder

© 2013 - 2021 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
Astma (chronische ontsteking van de luchtwegen)Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Niet iedereen die astma heeft, heeft dezelfde symptomen. De ene pa…

mijn kijk opHistamine, belangrijke stof of groot probleem?Histamine is een zeer belangrijk hormoon dat al vanaf de eerste celdelingen in de baarmoeder een belangrijke rol speelt.…
De kracht van het magnetiserenMagnetiseren is iets wat al eeuwenlang gebruikt wordt. Misschien heb je er al weleens over gehoord, maar wat houdt het p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • http://www.astmatest.nl/wat_is_astma/astma_feiten_en_cijfers.html
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten
  • Overige foto´s: Tom008
Tom008 (1.184 artikelen)
Gepubliceerd: 12-09-2013
Subrubriek: Alternatief