InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve geneeswijzen onder de loep

Alternatieve geneeswijzen onder de loep

In dit artikel volgt een korte beschrijving van enkele populaire alternatieve geneeswijzen. Wens je een beroep te doen op deze technieken? Vraag dan advies aan een erkende dienstverlener.

Acupunctuur

De eerste toepassingen van deze techniek dateren van ongeveer 3500 jaar geleden. China is het land van oorsprong.Acupunctuur is een behandeling waarbij haarfijne naalden in de huid worden geprikt voor de behandeling van verschillende aandoeningen. De oorspronkelijke naam van deze therapie was Zhenjiu wat acupunctuur en moxa betekent. De term acupunctuur is afgeleid van de Latijnse woorden acus (naald) en punctura (steek). Moxa wijst op het opwarmen van punten of zones op de huid. De laatste decennia neemt in het Westen de belangstelling voor acupunctuur toe.

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde wordt de lichamelijke activiteit gecontroleerd door een energiestroom die loopt doorheen het lichaam via twaalf hoofdwegen of meridianen. Op deze meridianen bevinden zich de prikplaatsen of acupunctuurpunten. Ziek zijn volgens de Chinese geneeskunde betekent dat de verhouding tussen de energiekrachten Yin en Yang is verstoord. Acupunctuur heeft als doel het energetische evenwicht te herstellen. Zie ook: Belgian acupunctors federation

Homeopathie

Homeopathie is een alternatieve methode met als hoofdkenmerk het natuurlijke evenwicht van het lichaam te herstellen en het eigen afweersysteem te stimuleren. Het woord homeopathie is afgeleid van twee Griekse woorden: homoios (gelijksoortig) en pathos (lijden).

Homeopathie is een behandeling die werkt volgens het gelijksoortigheidsprincipe. Dit betekent dat een ziekte wordt behandeld met een middel dat bij een gezond individu in een normale dosis een op die ziekte gelijkend verschijnsel veroorzaakt. Nemen we als voorbeeld dat teveel koffie drinken slaapstoornissen geeft. In de homeopathie wordt een zeer sterk verdund extract van de ruwe koffieboon bereid en toegediend aan mensen die inslaapstoomissen hebben. Een ander voorbeeld is dat van de rauwe ui. Tijdens het pellen van een rauwe ui krijg je tranende ogen en een lopende neus. Zo heeft een homeopatisch middel dat wordt bereid op basis van ui als doel patiënten te behandelen die deze symptomen ver- tonen (bv. bij allergische rhinitis).

Homeopathische geneesmiddelen worden bereid volgens het proces van herhaalde verdunningen. De basis is een moedertinctuur: een geconcentreerd extract van minerale, plantaardige of dierlijke oorsprong. Daarna volgt het potentiëren of dynamiseren, waarbij bij elke verdunning telkens flink moet worden geschud.

Osteopathie en chiropraxie

Osteopathie vertrekt van het principe dat veel aandoeningen hun oorsprong vinden in een gestoorde beweeglijkheid van de gewrichten, ingewanden of weefsels in het algemeen. De osteopaat voelt met zijn handen waar de bewegingsstoornis zich bevindt en gaat na of die in verband staat met de klacht. Door manipulatie van het lichaam met de handen wordt de ziekte aangepakt. Een chiropractor (beter gekend als 'kraker') behandelt hoofdzakelijk gezondheidsproblemen van het skelet, spierstelsel en het zenuwstelsel. Volgens de chiropraxie kunnen gewrichtsblokkades in de ruggengraat pijnklachten in nek, armen, schouders, rug en benen veroorzaken. De chiropractor manipuleert de wervels zodat geknelde zenuwen vrij komen en de wervels terug optimaal functioneren
Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenZorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenAlternatieve geneeswijzen zijn geneeswijze waarvan het niet wetenschappelijk is vastgesteld of ze daadwerkelijk werken.…
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Paranormale geneeswijzenParanormale geneeswijzen zijn geneeswijzen die gebruik maken van technieken die wetenschappelijk niet of nog niet kunnen…
Geen wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt (KCE)Geen wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt (KCE)Er is géén wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) is ee…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…

Reageer op het artikel "Alternatieve geneeswijzen onder de loep"

Reactie

Gulay Kahraman, 22-04-2009 22:10 #1
Ik wil graag wat informatie over afvallen met acupuntuur en welke in de buurt zijn in heemskerk en word het ook vergoed door verzekeringen ziekte kosten.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 16-01-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!