InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Sensi-therapie voor klachten bij hoogsensitieve mensen

Sensi-therapie voor klachten bij hoogsensitieve mensen

Sensi-therapie voor klachten bij hoogsensitieve mensen Hooggevoelige of hoogsensitieve mensen zien alles, horen alles en ruiken alles. Ze pikken gemakkelijk de emoties van anderen op. Uiteindelijk raken ze overprikkeld zodat er allerlei klachten kunnen ontstaan. Sensi-therapie kan ingezet worden bij allergieën (waaronder hooikoorts), angst, burnout en bijvoorbeeld fobieën. Je kunt ook naar een sensi-therapeut gaan voor hulp bij een slaapstoornis, stress, depressie, hoofdpijn, migraine, grenzen stellen, angsten, stralingsbelasting of overspannenheid.

Wat is sensi-therapie?

Kees de Vries uit Waalwijk combineerde een groot aantal alternatieve geneeswijzen in een nieuwe therapie: sensitherapie. Verschillende behandelingen en middelen worden hierbij ingezet. De therapie is erop gericht de mens in zijn totaliteit te behandelen. Het heeft dus een holistische benadering. Volgens deze benadering zijn lichaam en geest één systeem dat altijd in beweging is. Als er in deze stroom een blokkade is, krijg je klachten. Bij sensi-therapie worden gifstoffen uit het lichaam weggehaald. Ook kijkt de therapeut welke stoffen het lichaam vergiftigen zodat middels een eventueel dieet de toevoer ervan gestopt kan worden. Naast de stoffen die het lichaam binnenkomen kunnen er ook psychische oorzaken zijn voor het vergiftigen van het lichaam. De therapeut kijkt naar wat er niet in het lichaam thuis hoort en haalt dit weg, en kijkt naar wat er te kort is en vult dit aan.

Hoogsensitieve mensen - HSP'ers

Hsp'ers ofwel hoog sensitieve personen kunnen last hebben van teveel prikkels uit de omgeving bijvoorbeeld. Deze oorzaken kunnen met onder andere remedies weggenomen worden. Het proces wordt direct op gang gebracht, onder andere met behulp van massagetechnieken en het vrijmaken van emoties. Sensitherapie is een kortdurende therapie (1 tot 6 behandelingen) en geeft snel resultaat.

Hooikoorts, stress, allergie. Bij welke klachten nog meer?

Sensi-therapie kan zinvol zijn wanneer je slecht slaapt of last hebt van concentratieproblemen. Heb je vage pijntjes en klachten die steeds terugkomen of heb je gevoelens van ontevredenheid dan kan sensi-therapie helpen. Maar ook in het geval van angsten, zoals faalangst of vliegangst of wanneer je je vaak verdrietig voelt of juist erg boos kan een sensi-therapeut je bijstaan. Bij allergieën zoals hooikoorts of bij ADHD kan de therapie werken. Vooral HSP'ers kunnen baat hebben bij deze therapie.

Wat doet een therapeut tijdens zo’n sensi-therapie sessie?

Elke sensi-therapiebehandeling begint met een meetprotocol. Met behulp van een zogenaamde biosensor meet de therapeut wat er nodig is en wat zij gaat doen tijdens de behandeling.
Er zijn meerdere mogelijke behandelingen:

Holistic pulsing tijdens sensi-therapie

Bij holistic pulsing gebruikt de therapeut een zachte massagetechniek om problemen aan het licht te brengen. De therapie, waarbij je je kleding aanhoudt, werkt ondersteunend in het proces.

Edelsteentherapie tijdens sensi-therapie

De therapeut kan ook edelsteentherapie inzetten. Hierbij gebruikt de therapeut de juiste edelstenen en legt deze op en rond je lichaam. Dit kan bij verschillende processen ondersteunend zijn.

Drukpuntmassage tijdens sensi-therapie

De therapeut kan het proces van heling snel op gang brengen door zachtjes te drukken op de juiste meridiaanpunten. Hiermee werk je samen aan de achterliggende thema’s die voor je van belang kunnen zijn.

E.F.T. tijdens sensi-therapie

EFT, Emotional Freedom Techniek, is gebaseerd op een systeem dat ontwikkeld is door Dr. Callahan. Door de speciale kloptechniek op de meridiaanpunten zorgt de therapeut voor het vrijmaken van emotionele lading zoals angst, schuld, verdriet, trauma en dergelijke.

Verder

De therapeut kan ook een voeding- en allergiemeting doen met behulp van de biosensor. Hieruit kunnen verschillende adviezen komen:
  • Een (tijdelijk) dieet om het voedingspatroon weer in balans te brengen.
  • Tekorten tegen gaan door het dieet aan te vullen met vitamines en/of mineralen
  • Bloesem- en edelsteenemedies om het proces te versnellen en inzicht in het probleem te geven. In die periode werk je aan je klacht en tegelijkertijd ook aan het achterliggende thema ervan.

Waar kun je sensitherapie krijgen?

Op de website van www.sensitherapeut.nl kun je per provincie een lijst vinden van sensi-therapeuten. Op www.sensicure.nl kun je er meer over lezen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Gway, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Behandeling hooikoortsBehandeling hooikoortsVele mensen lijden aan hooikoorts. Ze zijn allergisch voor pollen of stuifmeelkorrels van de natuur. De meeste patiënten…
Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderen maakt vaak dat de kinderen het erg moeilijk hebben. Het woord hoogsen…
Bronnen en referenties
  • http://www.sensicure.nl/

Reageer op het artikel "Sensi-therapie voor klachten bij hoogsensitieve mensen"

Reactie

Anja Clous, 22-12-2018 17:53 #1
Welke half edelsteen werkt goed voor hoogsensitieve en depressieve mensen? Reactie infoteur, 29-12-2018
Dat is voor iedereen anders. De persoon om wie dit gaat kan het beste contact opnemen met een sensi-therapeut om te achterhalen welke steen voor hem of haar het beste werkt.

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-08-2018
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!