Preventief anti-schimmelzalf smeren na anale daad

Preventief anti-schimmelzalf smeren na anale daad Bij anale gemeenschap komt de schacht, voorhuid en eikel van de man in contact met bacteriën, indien geen bescherming wordt gedragen. Het kan potentieel aanleiding zijn voor aandoeningen aan het geslachtsdeel, zoals rode vlekken, soa’s of ontstekingen. Waarom is het preventief smeren van anti-schimmelzalf verstandig en hoe sluit het de invloed van bacteriën grotendeels uit?

Anti-schimmelzalf

Invloed van pH-waarde

Onze huid heeft een zuurgehalte van rond de 5,5, waarmee het aan de zure kant is. In die omstandigheid worden relatief gunstige bacteriën in stand gehouden, waarbij ongunstige bacteriën en schimmels geen kans krijgen. Oftewel het zorgt ervoor dat de huid gezond blijft, zonder dat er vervelende aandoeningen optreden. Zo ook onder de voorhuid. Juist deze plek is extra gevoelig en dus dient de introductie van bacteriën zoveel als mogelijk te worden vermeden.

Overmatige hoeveelheid bacteriën

Ondanks een stabiele pH-waarde kan een overmatige aanvoer van bacteriën één en ander aanzienlijk verstoren. In de dikke darm zijn zeer veel bacteriën actief om voedselrestanten te verwerken. Daarbij worden de laatste noodzakelijke stoffen met vocht onttrokken, zodat de feces indikt. Het restant bestaat voor de helft uit bacteriën en wordt voor de stoelgang in de endeldarm bewaard. Na de stoelgang weet men echter niet of alles compleet is afgevoerd, waarnaast ook nieuwe ontlasting in de endeldarm terechtkomt. Oftewel men zal bij de anale daad altijd in contact komen met bacteriën.

Geen gebruik van condoom

Het doen van de daad kan men zowel met als zonder condoom doen. Wil men het anaal doen dan biedt het kapotje goede bescherming, zodat de invloed van feces op de schacht wordt geminimaliseerd. Veel mensen geven er echter de voorkeur aan om het zonder bescherming te doen. Oftewel de schacht, voorhuid en eikel komen volop in contact met darmbacteriën.

Soa of bacteriële aantasting

Het hebben van onbeschermde geslachtsgemeenschap geeft verhoogde kans op soa’s. Ook al bent u monogaam aan elkaar, kan het onverhoopt wel toeslaan. Denk aan het sluimerende herpes virus dat via een koortslip op de geslachtsdelen terechtkomt. Indien het geslachtsdeel in contact komt met poep dan is er verhoogde kans dat ook bacteriën achterblijven of een virus via de slijmwegen wordt overgedragen. Stukjes en bacteriën kunnen achter de eikelrand of onder de voorhuid blijven hangen of plakken, waarna het de huid aantast. Het uit zich in rode vlekken, welke snel qua omvang toenemen. Er kan mogelijk een gele korst tot ontwikkeling komen. Indien de bacterie eveneens de plasbuis binnendringen dan kan er blaasontsteking of bijvoorbeeld een druiper ontstaan. De ernst van de aandoening hangt daarbij af van hoeveel bacteriën men op de eikel krijgt, hoe lang het in contact is geweest, om welke bacterietype het gaat en hoe grondig het zaakje is schoongemaakt.

Waarom anti-schimmelzalf gebruiken?

Heeft men net anaal de daad bedreven dan zal de schacht, voorhuid en eikel bezaaid zijn met bacteriën. Indien er enige feces zichtbaar is, dan maakt u het uiteraard goed schoon maar soms is het niet zichtbaar. Het is altijd van belang om wel goede hygiëne toe te passen. Was enerzijds met pH-neutrale zeep uw zaakje, zodat restanten goed zijn verwijderd. Poets goed langs en onder alle randjes, waarna u het relatief lang met schoon water verder afspoelt. Het zorgt ervoor dat de meeste bacteriën reeds zijn verwijderd. Maar zeker zijn doet u het niet. Om ervoor te zorgen dat eventueel achtergebleven bacteriën geen kans krijgen, kunt u de pH-waarde verlagen. Door anti-schimmel zalf of crème te gebruiken stijgt het zuurgehalte, waardoor bacteriën worden uitgeschakeld. Heeft u het ook anaal gedaan zonder bescherming, smeer dan preventief deze zalf onder de voorhuid. Doe dit voor een dag, zodat u geen vreemde rode vlekjes krijgt.

Let wel om volledig uit te sluiten dat u aandoeningen of ziekten aan het geslachtsdeel krijgt, doet u er verstandig aan om wel bescherming te dragen. Daarnaast geeft voorgaande methode geen uitsluitsel omtrent de eventuele binnendringing van bacteriën in de plasbuis tijdens de anale daad. Heeft u aanhoudende klachten aan het geslachtsdeel of inwendige pijn, dan is het verstandig om medisch onderzocht te worden. Het kan dan wel om een soa gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Preventief anti-schimmelzalf smeren na anale daad"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-06-2018
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!