InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Klankschaaltherapie, helen met hemelse klanken

Klankschaaltherapie, helen met hemelse klanken

Klankschaaltherapie, helen met hemelse klanken Een klankschaal komt oorspronkelijk uit het Himalayagebied, of nog preciezer: uit Tibet. In Tibet krijgt een monnik een klankschaal als hij het klooster ingaat. Deze schaal is van oorsprong uit zeven metalen samengesteld. Elk metaal correspondeert met een planeet. De klankschaal wordt gebruikt als spiritueel instrument maar het is ook een etensschaal. In het westen bestaan er klankschaaltherapeuten die door middel van klankschalen een probleem bij een cliënt kunnen verhelpen. Tegenwoordig komen weinig klankschalen uit Tibet. Ook in India en Nepal is de klankschaal van oudsher ingezet.

Inhoud:

Klankmassage

Voor de eigenlijke klankschaalbehandeling zal een therapeut met een gesprek beginnen. In dit gesprek moet duidelijk worden waar de cliënt tegenaan loopt in zijn leven. De klankschaaltherapeut kan zich er vervolgens op richten om dat probleem op te lossen. Een klankschaalmassage is niet op het lichaam gericht maar op de geest. De geest, of de ijlere, onzichtbare lichamen die bij ons fysieke lichaam horen, worden gemasseerd met zuivere klanken. Er kunnen zowel psychische als lichamelijke problemen worden behandeld. Het lichaam en de geest zijn immers verbonden.

Bij een klankschaalmassage hou je de kleren aan.

Liggen luisteren naar hemelse klanken

Sommige klankschaaltherapeuten gebruiken tientallen klankschalen. Anderen hebben er maar twee. Met de klankschalen wordt de cliënt ondergedompeld in een klankbad. Dat is een rustgevende en ontspannende ervaring. De cliënt ligt of op de rug of op de buik op een matras. De therapeut begint met klanken te maken bij het hoofd en bij de voeten. De klanken worden gemaakt door een klopper met een vilten uiteinde op de schalen te laten botsen. Er wordt geen muziek gemaakt maar vaak zit er een soort ritme in. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er om de twee maten een klankschaal klinkt. Deze klank echoët heel lang door. Je kunt als het ware de pulserende golfvormen in de klank horen. Het is een bijzonder geluid, een verademing om naar te luisteren. Overigens heeft iedere klankschaaltherapeut weer een andere techniek. Op een gegeven moment kan de therapeut de klankschaal op het lichaam zetten of langs het lichaam bewegen.

Alles is een trilling

Een klank is een vibratie, een trilling. Ons lichaam is ook een vibratie. Door de klankschalen, die een zuivere toon hebben, bij ons lichaam te houden kan het lichaam zich herstellen. Een andere therapie, de biofotonentherapie, werkt ook met vibraties, namelijk lichtvibraties. Op een bepaald niveau zijn klankvibraties en lichtvibraties hetzelfde. Een mens met een probleem of ziekte heeft een disbalans in zijn etherische of astrale lichaam. Door de juiste vibraties toe te dienen kan astrale lichaam herstellen. Dat heeft zijn weerslag op het fysieke lichaam; dat ook in balans wordt hersteld.

Klankschalen en chakra´s

Sommige klankschaaltherapeuten gebruiken de chakra´s van mensen. Chakra´s zijn punten in ons astrale lichaam. We hebben zeven basischakra´s. Het is niet toevallig dat een klankschaal uit zeven metalen bestaat en we zeven basischakra´s hebben. Het getal zeven komt vaak terug in de spirituele wereld. Zo zijn er ook zeven mysterieplaneten en vertelde Plato in zijn boek Timeus dat de aarde bestaat uit zeven in elkaar wentelende bollen. In onze westerse wereld wordt vooral op de drie lagere chakra´s ingespeeld. Reclame, popmuziek en educatie triggeren onze lagere chakra´s. Je zou kunnen zeggen dat daardoor de aardebinding steviger wordt. De vier hogere chakra´s, de hartchakra, keelchakra, voorhoofdchakra en kruinchakra worden sterk onderbelicht in onze westerse samenleving. Deze blijven ronddraaien zonder dat we daar invloed op hebben. Een klankschaaltherapeut kan daar verandering in brengen. Bewustwording van het feit dat je zeven chakra´s bezit kan een begin zijn op het bewandelen van het spirituele pad.

Andere instrumenten

De klankschaaltherapeut heeft soms andere instrumenten tot zijn of haar beschikking. Zo kan men een koshi gebruiken, wat een klein instrumentje is dat als vanzelf allerlei wonderschone melodieën voortbrengt. Er kan ook gebruik worden gemaakt van een tingsha; een bel.

Hoe diagnosticeert een klankschaalmasseur?

Soms klinkt een schaal dof op een bepaalde plek. De therapeut weet dan dat daar een blokkade ligt. Op een gegeven moment kan de therapeut de klankschalen op het lichaam leggen en deze weer verplaatsen. Bij elke verplaatsing wordt een klankschaal niet plotseling van het lichaam gehaald maar draait en schuift de therapeut de schaal. Alles gebeurt geleidelijk. Ondanks dat de schaal op het lichaam ligt, waar mensen een trui aan hebben of een T-shirt, blijft de schaal lang doorklinken. Tegen het eind van de behandeling kan de therapeut de klankschaal aan het uiteinde van de vingers aanbrengen.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag Radeloos, Carry SleePaco kan het heel goed vinden met zijn vader. Samen werken ze vaak in de garage van zijn vader, die automonteur is. Maar…
Biografie van Kurt CobainBiografie van Kurt CobainKurt Cobain werd beroemd als zanger en gitarist van de band Nirvana. Hij werd begin jaren negentig gezien als 'de stem v…
Nirvana: een Amerikaanse grungebandNirvana: een Amerikaanse grungebandDe Amerikaanse grungeband Nirvana heeft in zijn korte bestaan enorm veel invloed gehad op de muziekindustrie. Nirvana wa…
Hits jaren 90: 1992In 1992 scoorden 2 Unlimited en Nirvana voor het eerst een hit. Maar ook artiesten zoals Guns 'N Roses, Boyz II Men en P…
Foo Fighters: Een alternatieve rockbandFoo Fighters: Een alternatieve rockbandDe Foo Fighters is een alternatieve rockband die in 1994 werd opgericht. Voormalig Nirvana drummer Dave Grohl is de stic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maria-anne, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Klankschaal
  • http://www.therapiehulp.nl/therapie/alternatieve/lichaamsgerichte/klankschaaltherapie
  • http://helend-contact.nl/Websitemap.htm

Reageer op het artikel "Klankschaaltherapie, helen met hemelse klanken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-07-2014
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!