InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zuiveringszout (baking soda) drinken

Zuiveringszout (baking soda) drinken

Zuiveringszout (baking soda) drinken Baking soda (sodium bicarbonaat) oftewel zuiveringszout is een van de oudste producten die werden gebruikt om tanden te reinigen en om maagzuur te verhelpen. Vandaag de dag, zijn er inmiddels honderden manieren bijgekomen om zuiveringszout te gebruiken voor persoonlijke hygiëne, milieuvriendelijk schoonmaken en is het zeer breed inzetbaar voor onze gezondheid. Het drinken van zuiveringszout kent vele voordelen en kan de algehele gezondheid een enorme boost geven.

Voordelen van het drinken van zuiveringszout

Drinken van baking soda, kan de gezondheid verbeteren door je pH waarden te verhogen. Het kan specifieke gezondheidsproblemen behandelen zoals maagkwalen, nierstenen, urineweginfecties, verkoudheid en griep. Het kan zelfs je atletische prestaties verhogen. Zuiveringszout opgelost in water, wordt al jaren gebruikt om symptomen te verminderen die artritis, slechte spijsvertering, maagzuur en infecties veroorzaken. Het regelmatig drinken van sodium bicarbonaat in kleine hoeveelheden en op gepaste tijden kan zorgen voor een gezonde lichaamsbiochemie. Zuiveringszout werkt maagzuur en schimmelremmend en helpt bij maag en spijsverteringsproblemen. Bovendien heeft het de potentie sommige ziektes te bestrijden.

Maagzuurremmer

Sodium bicarbonaat is het meest bekend als een maagzuurremmer, wat inhoudt dat het zuur neutraliseert voornamelijk in de maag. Zure terugvloeiingen oftewel maagzuur hebben verschillende oorzaken. Het brandend gevoel komt voor wanneer de zuren met maaginhoud, terug weten te vloeien naar de slokdarm. Water drinken met zuiveringszout helpt bij het neutraliseren van de zuren en lost het maagzuur probleem snel op.

Ontsmettend

Zuiveringszout heeft milde en ontsmettende eigenschappen, het kan parasieten en schimmels uit het lichaam verwijderen en doden. Wanneer je zuiveringszout op je tandenborstel gebruikt, desinfecteert dit je mond en je tandenborstel. Gorgelen met zuiveringszout kan tevens helpen bij een zere keel, een aanhoudende hoest en neutraliseert onprettige geurtjes.

Alkaliniteit

Een ander groot voordeel van zuiveringszout is zijn mogelijkheid om te zorgen voor een meer gealkaliseerde pH waarde in het lichaam. Alkaliniteit is het tegenovergestelde van zuur. Het zuurgehalte zorgt voor vertering van het voedsel, maar een hoger alkalistisch pH waarde is overwegend gezonder, omdat vele ziektes overleven in zure omgevingen. Ziektes van degeneratieve aard, zoals botontkalking, artritis en kanker worden geassocieerd met een chronisch hoog zuurgehalte in het lichaam. Om er achter te komen wat je pH waarden is, kun je pH teststrips kopen. Een normale pH ligt tussen 7.0 en 7.4. Als je pH regelmatig lager is dan 7.0 kun je beginnen met een keer per dag, een glas water met zuiveringszout drinken, raadzaam is om deze vlak voor het slapen gaan te drinken. Blijft je pH waarde aan de lage kant kun je ook een glas met zuiveringszout tussen de maaltijden door drinken. Drink niet tijdens het eten, zodat je zuurgehalte de kans krijgt om het voedsel te verteren. Gebruik de pH teststrips regelmatig om je pH waarden te controleren, als je eenmaal op de juiste pH waarde zit, kun je stoppen met dagelijks drinken van zuiveringszout. Het is niet raadzaam om een te lange tijd aaneengesloten zuiveringszout te drinken, dit kan weer averechts werken. Drink gemiddeld 2 weken aaneengesloten, elke dag een glas water met een theelepeltje zuiveringszout, vervolgens een week rust. Het goedkope, gecombineerd met de potentiële gezondheidsvoordelen maken het drinken van zuiveringszout de moeite waard om een paar aanpassingen te maken in ons dieet.

Naast deze gezondheidsvoordelen, is het simpele zuiveringszout ongelooflijk veelzijdig in het helpen voorkomen en genezen van nierstenen, jicht en urinewegen infecties. Het kan de duur van een verkoudheid en griep drastisch verkorten en zelfs verhelpen binnen 36 uur. Daarnaast is het te gebruiken in een scala aan mogelijkheden zoals persoonlijke hygiëne, schoonmaakmiddelen in, en rond het huis en het is een must have tijdens het kamperen.

Dit is geen medisch advies en is enkel informatief.

Lees verder

© 2014 - 2017 Natuurlijkmooi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
20 tips met zuiveringszout (baking soda)20 tips met zuiveringszout (baking soda)Zuiveringszout (ook wel baking soda genoemd). Iedereen weet dat je er mee kunt koken, maar wat kun je er eigenlijk nog m…
Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda nu eigenlijk en waar kunt u het kopen? U zult vast wel weten dat u Baking Soda kunt gebruiken tijdens…
De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampooDit is een methode die steeds meer mensen toepassen. De methode houdt in dat wij ons haar en hoofdhuid schoonwassen, maa…
Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenZelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenWil je een keer brood zelf bakken, maar dan zonder granen? Amandelbrood is erg lekker en kan gewoon door jezelf gebakken…
Natuurlijke methodes voor wittere tandenDe aanslag van onder andere koffie en wijn kan je tanden verkleuren. Nu zijn er natuurlijk vele middelen verkrijgbaar om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evitaochel, Pixabay
  • http://www.healthmango.com/dietnutrition/great-benefits-of-baking-soda/
  • http://www.oncologisch-adviesbureau.nl/nl/voedingsmiddelen/ph-waarden/
  • http://drsircus.com/medicine/sodium-bicarbonate-baking-soda/uses-in-daily-health/
  • Foto: http://www.detuinen.nl/zuiveringszout.html/

Reageer op het artikel "Zuiveringszout (baking soda) drinken"

Reacties

Lijda Bloemhof, 18-11-2017 23:47 #19
Het dagelijks drinken van baking soda, is het wel goed voor de bloeddruk?

Marion, 05-10-2017 19:58 #18
Baking soda voor vloervoegen te reiningen.
Maar kan ik het ook in mijn bad doen om te ontzuren voor hoger ph van de huid?
Overtuig me ik vind een beetje eng.
Bij voorbaat dank.

Maria, 03-09-2017 21:26 #17
Ik drink als ruim drie jaar elke avond voor het slapen gaan een half glas water met een halve theelepel baking soda. Bij toeval is er nu bij mij een niersteen ontdekt. Dus dat voorkomen met baking soda loopt wel los denk ik zo.

Adi Stoof-Groenemeijer, 28-07-2017 19:29 #16
Hoeveel baking soda moet je per glas water nemen?

Coby van den Oever, 27-02-2017 15:32 #15
Hoeveel keer per dag mag ik baking sado innemen tegen maagzuur?

Renate, 06-02-2017 17:26 #14
Hallo, mag ik baking soda drinken als mijn bloeddruk te hoog is?
Hopelijk krijg ik een antwoord.
Vriendelijke groetjes
Renate.

Pcdegouw, 27-01-2017 12:35 #13
Hoeveel baking soda kan ik in het water doen tegen jicht?

Phoenice, 29-11-2016 19:47 #12
Mark beweert dat je ook gewoon schoonmaaksoda kunt gebruiken ipv baksoda. Daar heb je weer zo'n misverstand. Hoe haal je het in je hoofd. Mensen niet doen. Let op de toevoeging Bi dus natrium Bi carbonaat is iets anders dan natriumcarbonaat zonder dat Bi ertussen.
Mensen let op, dit is weer typisch het voorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt!

Thea, 14-11-2016 15:04 #11
Ik slik aardig wat medicijnen o.a voor hartritmestoornis, bloedverdunners, plastabletten, enz. ook Pantoprasol voor de maag te beschermen, maar ik heb nog steeds last van opgeblazen gevoel en lichte maagpijn, kan ik dan een glas water Zuiveringszout nemen p.dag?

Marie-Jo, 28-10-2016 17:06 #10
Goede middag,

Mag ik baking soda gebruiken icm coumarines?

Mvg.

Marie-jo

Brigitte, 18-03-2016 10:28 #9
Ik kan nergens vinden hoeveel mg. per hoeveel ml. Is dat mogelijk aan te geven, of maakt het niet uit? Ik wil het gaan gebruiken als maagzuurremmer en ook ivm pds

BVD. Brigitte

Mark, 23-02-2016 14:47 #8
Ik denk dat je goed moet kijken of je natriumbicarbonaat van een geschikte kwaliteit is om zo te consumeren. Bijv. Dr Oetker "Bakin" staat op verschillende sites aangegeven als een geschikte kandidaat, net als gewone schoonmaaksoda.

Je PH verlagen/ verhogen kan heel makkelijk, te zuur? Geen frisdranken drinken, water is beter om zuur te vermijden. Zure oprispingen kunnen beter bij de bron aangepakt worden, net als andere problemen. Met symptoombestrijding help je jezelf van de klachten af, terwijl de oorzaak proberen te vinden waarschijnlijk beter voor je is.

Bram, 03-11-2015 13:25 #7
Ik heb me natriumbicarbonaat aangeschaft om mijn ph te verhogen. Alleen snap ik een ding niet.Mijn kraanwater heeft een ph waarde van 8.0,doe ik er vervolgens een theelepel
natriumbicarbonaat bij, daalt de ph waarde.(het word dus zuurder). Kan ik dan beter alleen kraanwater drinken of gaat het natriumbicarbonaat in de maag nog een ph verhogende reactie veroorzaken?

Gina, 27-08-2015 11:37 #6
Is baking soda ook goed om te drinken als je PDS hebt?

Fred, 04-08-2015 10:22 #5
Vraagje, hoe weet ik dat mijn tanden op termijn niet aangetast worden door gebruik van baking soda als ik dit gebruik in plaats van tandpasta?

Tillie, 31-01-2015 12:10 #4
Vraagje.
Kan ik een flesje aanmaken van een halve liter, en dat meenemen als ik ergens heen ga? Ik bedoel, blijft de werking voor een dagje goed?

Groetjes
Tillie

Ton Gerritsen, 20-12-2014 10:47 #3
Hoe vaak per dag, kun je bij verkoudheid, zuiveringszout nemen? Reactie infoteur, 22-12-2014
Om een verkoudheid te verhelpen, los je op de eerste dag dat de symptomen zich voor beginnen te doen 5 a 6 x per dag een half theelepeltje zuiveringszout op in een groot glas water, 3 a 4 x per dag op de 2e dag en 1 a 2 x per dag een half theelepeltje op de 3e dag tijdens de verkoudheid.

P. de Graaf, 09-10-2014 17:10 #2
Hoeveel gram zuiveringszout moet je aan 100ml water toevoegen om het te kunnen drinken? Reactie infoteur, 14-10-2014
1 theelepeltje (+/- 1 gram) per 100 ml water, roeren tot het het opgelost is.

Kitty, 29-09-2014 16:00 #1
Ik gebruik iedere dag een omaprozol voor de maag, kan ik daar in plaats van zuiveringszout pakken? hoeveel en hoe vaak? Reactie infoteur, 14-10-2014
Zuiveringszout werkt heel goed tegen maagzuur, maar dit is geen medisch advies. U kunt 1 glas water met 1 theelepeltje zuiveringszout per dag te drinken of enkel wanneer het nodig is.

Infoteur: Natuurlijkmooi
Gepubliceerd: 22-07-2014
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!