InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zweten

Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zweten

Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zweten Overmatig zweten of transpireren wordt in de medische wereld ook wel hyperhidrose genoemd. Zweten is voor het menselijk lichaam een manier om vocht dat aangemaakt wordt door zweetkliertjes uit te scheiden. Op deze manier koelt het lichaam zichzelf af. Een stinkende geur ontstaat als dit zweet vervolgens in aanraking komt met bacteriën. Overmatig zweten of transpireren kan meerdere oorzaken hebben en het dagelijks leven van een patiënt ernstig beperken. Tegen deze aandoening zijn er meerdere homeopathische oplossingen. Homeopathie kan worden ingezet bij zweetvoeten, klamme handen en overmatig zweten aan het hoofd.

Zweten

De lichaamstemperatuur wordt voor een belangrijk deel gereguleerd door de zweetkliertjes die in de huid aanwezig zijn. Per dag produceren deze kliertjes gemiddeld een halve liter aan zweet. Door eventuele hitte of door inspanning kan deze productie gemakkelijk oplopen tot het dubbele. Zweten is van groot belang voor uw lichaam, doordat u zweet kan uw lichaam afkoelen en zich van afvalstoffen ontdoen. Door sommige mensen kan deze functie van het lichaam als vervelend worden ervaren, maar men moet in dat geval beseffen dat het een normaal proces van het lichaam is. Daarom is het in de meeste gevallen een verkeerde keus om het transpireren te onderdrukken met allerlei middeltjes die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn.

Normaal zweet is nagenoeg geurloos en heeft geen nare geur. De onaangename geur die wordt ervaren wordt veroorzaakt door enkele scheikundige stoffen, die de zich snel op de huid vermenigvuldigende bacteriën produceren. Deze geur kan met homeopathische middelen worden tegengegaan. In sommige gevallen kan er toch worden besloten om in te grijpen als u teveel zweet, als u zich bijvoorbeeld niet veel inspant en toch overmatig transpireert of als u bij enige inspanning toch belemmering ervaart van het zweet in het dagelijks leven.

Oorzaken

De oorzaken van overmatig transpireren kunnen onder andere zijn:
  • angst
  • nervositeit
  • hormonale verandering in de puberteit of overgang
  • overgewicht
  • acromegalie
  • tuberculose
  • hartziekten
  • psychiatrische aandoeningen
  • cacinoïd syndroom
  • kanker
  • overmatige activiteit van de schildklier
  • bepaalde medicijnen

Homeopathische oplossing bij snel zweten aan het hoofd

Bij snel zweten aan het hoofd kunnen de bovenstaande tips worden opgevolgd, de juiste kledingkeuze kan bij mensen waarbij de zweetdruppels snel van het hoofd afvliegen de uitkomst bieden. Daarnaast heeft het homeopathische middel Calcium Carbonicum Hahnemanni D6 in tabletvorm een positief effect. Voor deze tabletten wordt het kalk van oesterschelpen gebruikt. Bij onaangename geuren van zweet kan er het middel Aluin gebruikt worden om op zweterige plaatsen nare geurtjes te voorkomen.

Homeopathische oplossing bij klamme handen

Overmatige transpiratie aan de handen komt meestal voort uit angst of nerveuze spanningen. ‘Het zweet staat me in de handen’ is een uitdrukking die men immers gebruikt als men zenuwachtig of angstig is. Sommige mensen hebben echter van nature vaak klamme handen. Als homeopathische oplossing kunt u bij klamme handen Calcium Carbonicum Hahnemanni D6 tabletten gebruiken. Voor deze tabletten wordt het kalk van oesterschelpen gebruikt.

Homeopathische oplossing bij zweetvoeten en of slechte nagels

Zweetvoeten komen vaak voor bij zowel mannen als vrouwen. De onaangename geur die erbij hoort kan worden voorkomen door bijvoorbeeld dagelijks de voeten te wassen in een voetenbad of onder de douche en deze daarna met talkpoeder of een ander speciaal poeder in te smeren. Trek ook dagelijks (of tweemaal daags) nieuwe en schone sokken aan en kies voor uw sokken absorberende materialen, zoals katoen. Het gebruiken homeopathische middel Silicea D6 in tabletvorm kan voor zweetvoeten ook uitkomst bieden. Dit homeopathische geneesmiddel wordt onder andere door A. Vogel verkocht en bevat het actieve bestandsdeel Silicea D6.

Homeopathische oplossing bij overmatig zweten

Overmatig zweten kan erg hinderlijk zijn in het dagelijks leven.Het homeopathische middel Jaborandi Pentarkan kan hepen bij overmatige transpiratie. Dit middel mag echter niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Jaborandi Pentarkan vermindert overactiviteit van de zweetvormende klieren in de huid. Met Jaborancli Pentarkan neemt niet alleen de transpiratie af, maar ook wordt het algemeen welbevinden bevorderd. Enkele overige tips om zweten te voorkomen zijn:
  • dagelijks douchen met niet teveel zeep
  • een goede, geurende deodorant gebruiken
  • dagelijks van kleding wisselen
  • synthetische kleding neemt geen vocht op; kies liever voor katoen, wol en andere natuurproducten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Homeopathie voor beginnersHomeopathie voor beginnersHomeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskund…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Bronnen en referenties
  • Homeopathie en gezondheid
  • Homeopathisch gezondheidsboek
  • http://www.avogel.nl/homeopathie/silicea-d6-tabletten.php
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/overmatig-zweten/item32028

Reageer op het artikel "Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zweten"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 15-09-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!