InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische geneesmiddelen bij post partum depressie

Homeopathische geneesmiddelen bij post partum depressie

Homeopathische geneesmiddelen bij post partum depressie Een post partum depressie (PPD) kan omschreven worden als het depressieve gevoel dat vrouwen kunnen ervaren na de geboorte van hun kind. Vaak wordt nog de term ‘postnatale depressie’ gebruikt. Deze term slaat op het kind en niet op de moeder en is dus foutief. Veel vrouwen (en soms ook de mannen) kunnen de eerste dagen na de geboorte van hun kind worden overvallen door emoties en huilerigheid. Homeopathie kan in deze dagen en in de weken erna bij het ontstaan van PPD uitkomst bieden. Homeopathische geneesmiddelen worden ingezet bij post partum depressies gekenmerkt door faalangst, huilerigheid, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen en onverschilligheid.

Post partum depressie (PPD)?

Een PPD is het negatieve, depressieve gevoel dat na kan ontstaan na de geboorte van het eerste kind maar u kunt ook probleemloos meerdere kinderen hebben gekregen om bij de derde plots met een depressie te worden geconfronteerd. Deze depressie start over het algemeen na enkele weken tot zelfs enkele maanden na de bevalling. Bij sommige vrouwen ontstaan angstige en tegenstrijdige gevoelens ten opzichte van de baby, de borstvoeding, de echtgenoot of de familie. Ongeïnteresseerd overkomen en onverschilligheid ten opzichte van anderen komen ook vaak voor. Daarnaast kan er totaal verlies van seksuele belangstelling ontstaan. Andere symptomen van een post partum depressie zijn:
  • moeheid
  • lusteloosheid
  • slaapproblemen

Een post partum depressie gaat altijd over. Bij sommige vrouwen gaat dat vanzelf, maar het zal echter sneller gaan als men de klachten onderkent en herkent, want dan kan men er bewust iets aan doen of hulp zoeken

Homeopathie en PPD

Homeopathische geneesmiddelen kunnen zeker bij PPD een uitkomst bieden. Als er echter niet binnen redelijke tijd (ca. 1 tot 2 weken) verbetering optreedt, is het verstandig om een arts te raadplegen. Bij symptomen van een ernstige depressie dient er onmiddellijk behandeling door een arts te worden gestart. De homeopathische middelen die hieronder worden genoemd kunnen na de zwangerschap en met borstvoeding zonder bekende problemen worden gebruikt.

Gekenmerkt door faalangst

Als de baby er eenmaal is kan het gevoel van: ‘dit kan ik echt niet aan’ overheersen. Dit gaat vaak gepaard met een onrustig, gejaagd en koortsachtig gevoel. Deze faalangst onder controle krijgen is niet gemakkelijk en in gesprek blijven met de partner is een van de beste oplossingen. Het homeopathische geneesmiddel Argentum Nitricium D6 kan daarnaast een hulpmiddel zijn. Dit middel is in tabletvorm en in vloeibare vorm te verkrijgbaar. Argentum Nitricium is een mineraal dat bereid is met gedestilleerd water. Dit homeopathische middel wordt, naast PPD en faalangst, gebruikt om algemene angst, indigestie en keelontstekingen te behandelen.

Gekenmerkt door huilerigheid

De moeder van de pasgeboren baby trekt zich vaak terug en huilt stilletjes of stiekem. Troosten heeft in dit geval geen zin en zal een negatieve reactie oproepen bij de moeder. Deze humeurigheid kan worden bestreden met het homeopathische middel Ignatia D6 dat door A.Vogel en VSM wordt verkocht. Dit homeopathische geneesmiddel is zonder recept te verkrijgen en wordt ook wel Ignatiusboon of Strychnos Ignatia genoemd. De werkzame stoffen bevatten een groot aantal werkzame stoffen die kunnen helpen bij emotionele klachten als woede, angst en depressie.

Gekenmerkt door geïrriteerdheid

Na de geboorte van de baby kan de moeder geïrriteerd en prikkelbaar gedrag vertonen bij de partner, vrienden of familie. De moeder zal geen enkele tegenspraak dulden en blijft meningsverschillen en ruzies langer herinneren en zal ook in zijn algemeenheid langer boos zijn. Natrium Muriaticum D6 is een homeopathisch geneesmiddel dat deze symptomen bij een post partum depressie gekenmerkt door geïrriteerd gedrag kan bestrijden. Deze zouttabletten zorgen voor een rustiger en minder geïrriteerd gevoel.

Gekenmerkt door stemmingswisselingen

Het ene moment bent u erg vrolijk en het volgende moment weer huilerig. De hormonen zijn na een zwangerschap nog steeds van slag en het piekeren over het opvoeden van een baby zorgen voor gemengde gevoelens bij u. Deze stemmingswisselingen zijn voor u, uw partner en de mensen in uw omgeving slecht te volgen en zorgen voor veel strijd in huis. Het homeopathische geneesmiddel in druppel- of tabletvorm Pulsatilla D6 verkocht door VSM en A.Vogel helpen deze symptomen te bestrijden. Dit homeopathische middel is bereid uit verse wildemanskruid met wortel.

Gekenmerkt door onverschilligheid en vermoeidheid

Post partum depressie kan worden gekenmerkt door onverschilligheid ten opzichte van de baby en uw partner. Daarnaast voelt u een vermoeid gevoel door uw gehele lichaam. Deze onverschilligheid kan worden bestreden met het homeopathische geneesmiddel Sepia D6 in tabletvorm. Dit middel helpt voornamelijk bij klachten die vrouwen ervaren rond de zwangerschap, de overgang of klachten rondom de menstruatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Werken homeopatische geneesmiddelen?Werken homeopatische geneesmiddelen?Wat is homeopathie? Hoe worden homeopathische geneesmiddelen gemaakt? Werken homeopathische geneesmiddelen? Wat zijn de…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Depressie na de bevalling: symptomen, klachten en kenmerkenDepressie na de bevalling: symptomen, klachten en kenmerkenNa de geboorte van de baby overvalt een gevoel van depressie bij sommige vrouwen. Een post partum depressie is het depre…
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoverfaalangst.nl/
  • http://www.mamazorg.nl/oorzaken.html
  • Boek: homeopathie en gezondheid
  • http://www.mijndrogisterij.com/product/vsm-sepia-officinalis-d6-200-tabletten/

Reageer op het artikel "Homeopathische geneesmiddelen bij post partum depressie"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie en zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!