InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjes

Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjes

Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjes Blaasjes zijn kleine, met vocht gevulde, bultjes. Er kunnen verschillende vormen van blaasjes op de huid voorkomen, elk met hun eigen oorzaak. Allergische reacties kunnen ook blaasjes op de huid veroorzaken. Homeopathische geneesmiddelen worden ingezet bij blaasjes op het gezicht, door zonne-irritatie of allergische reacties, bij rode en gezwollen vochtblaasjes en blaasjes bij eczeem en ontstekingen.

Blaasjes

Een blaasje kan op het gehele lichaam voorkomen waaronder de mond, lippen, tong, handen, voeten of op de geslachtsdelen. Een blaasje is een kleine (vaak niet groter dan een speldenknop) met vocht gevulde bult. Deze bultjes ontstaan door een samensmelting van vocht in en tussen cellen. Als een blaasje breekt dan zal er vaak een plekje ontstaan waar uiteindelijk een lichtbruin korstje opkomt. Er zijn meerdere aandoeningen waarbij blaasjes voorkomen, waaronder:
  • gordelroos
  • psoriasis
  • eczeem
  • herpes simplexvirus
  • zonneallergie
  • allergische reacties in het algemeen

Homeopathie en blaasjes

Homeopathische geneesmiddelen kunnen een uitkomst bieden bij patiënten die last hebben van blaasjes. Als er naast de vorming van blaasjes ook andere symptomen (bijvoorbeeld koorts) optreden dient er altijd een arts te worden geraadpleegd. Als de symptomen langer dan een week aanhouden moet er ook naar worden gekeken door een expert, er kan namelijk een achterliggende oorzaak zijn. Bij blaasjes bereikt u de beste resultaten door een combinatie van inwendig en een uitwendig middel te kiezen.

Bij blaasjes door zonne-irritatie of allergische reactie

Een teveel aan Uv-straling kan de huid irriteren. U kunt last krijgen van rode plekken en er kunnen vochtblaasjes ontstaan. Voordat u gaat zonnen moet u zich altijd goed insmeren met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor, dit geldt ook voor de kinderen en baby’s. Bij blootstelling aan warmte kan er ook warmte-uitslag, ook wel zweetuitslag genoemd, ontstaan. Bij warm en vochtig weer is het risico hoger. Bij al deze reacties op warmte en uv-straling kan het middel Urtica Complex van VSM uitkomst bieden. Deze tabletten verminderen de gevoeligheid voor huiduitslag ten gevolge van voeding, zon of kou. Ook de jeuk die daar vaak mee samengaat wordt sterk verminderd.

Bij blaasjes op het gezicht

Deze blaasjes zorgen vaak voor een brandend en gloeiend gevoel bij de persoon waarbij ze zijn ontstaan. Omdat ze in het gezicht zitten worden deze blaasjes vaak als hinderlijk beschouwd. Het homeopathische middel Arsenicum Album D6 kan hier tegen helpen. Dit middel wordt namelijk ingezet bij hardnekkige huidaandoeningen die worden gekenmerkt door een brandend en gloeiend gevoel. Arsencium D6 is te verkrijgen in tablet- en druppelvorm. Een combinatie met een homeopathisch middel voor uitwendig gebruik valt aan te raden bij dit soort blaasjes.

Bij rode en gezwollen vochtblaasjes

Deze vochtblaasjes kunnen over het hele lichaam ontstaan, ook op de intieme plekken als de geslachtsdelen. De zwelling is vaak pijnloos, maar jeukt wel hevig. Een combinatie van een in- en uitwendig homeopathisch geneesmiddel valt aan te raden om zowel de zwelling als jeuk snel te laten verdwijnen. Voor inwendig gebruik kan er gekozen worden voor Rhus Toxicondendron D6 tabletten. Dit middel wordt gemaakt van de tinctuur van verse bladeren die bij zonsondergang net voor de bloeitijd geplukt worden en zorgt voor een vermindering van de jeuk en zwelling bij en rondom de blaasjes.

Uitwendig gebruik

Een combinatie van een homeopathisch middel valt aan te raden bij in- en uitwendig gebruik. Voor uitwendig gebruik dient er per uiting van blaasjes een ander middel gekozen te worden.

Blaasjes bij eczeem of allergische reacties

Cardiflor crème of zalf verzorgt de gevoelige of geprikkelde huid. Het is een 100% plantaardig middel dat het Cardiospermum halicacabum extract bevat. De zalf kan direct op de eczeem of op de blaasjes die ontstaan zijn door allergische reacties aangebracht worden.

Huid verzachten en genezing bevorderen

Blaasjes zorgen voor een irritatie op de huid. Calendulan zalf (of Calendulan eerste hulp zalf) ondersteunt het herstellend vermogen van de huid. De crème of zalf kan worden aangebracht op de geïrriteerde plek. De zalf bevat het Calendula officinalis extract dat gemaakt wordt van de bloemen van de goudsbloem.

Ontstekingen, als de blaasjes (stuk)gekrabd zijn

Blaasjes veroorzaken veel jeuk en worden dikwijls (stuk)gekrabd. Echinacea zalf van VSM biedt uitkomst. Deze zalf heeft een ontstekingsremmende en wondhelende werking op de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – KrentenbaardStel; een kindje heeft erge uitslag op het gezicht, voornamelijk rond neus en mond. Het is begonnen met vele blaasjes di…
SOA: herpes (herpes genitalis)SOA: herpes (herpes genitalis)Steeds meer (jonge) mensen hebben een seksuele overdraagbare aandoening (SOA). Een veel voorkomende SOA is herpes genita…
Krentenbaard bij kinderenKrentenbaard is een lastige aandoening. Hoe kun je krentenbaard herkennen, en wat kun je er aan doen? In dit artikel lee…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Problemen bij en na het behangen oplossenBehangen op zich is al een kunst. Maar soms gaat het dan toch nog fout. En niets is frustrerender dan na een dag lijm sm…
Bronnen en referenties
  • http://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/r/Urtica_Urens_Complex_2104-B/
  • http://www.blaasjes.nl/
  • http://www.kore.nl/rhustox.html
  • http://www.vsm.nl/cardiflor-zalf
  • Boek: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjes"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!