InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen tegen jeugdpuistjes

Homeopathische middelen tegen jeugdpuistjes

Homeopathische middelen tegen jeugdpuistjes Vrijwel het gehele lichaam is bedekt met haarzakjes, waarnaast ook een talgkliertje zit. Bij een overproductie van talg kan het haarzakje verstopt raken door talg en afgestorven huidcellen. Er vormt zich dan een zwart propje (mee-eter) in de porie, dat gemakkelijk door bacteriën geïnfecteerd kan worden. Dan wordt het plekje rood, gezwollen en er komt een geel etterkopje op. Bij ontstekingen spreekt men van (jeugd)puisjes of acne. Homeopathische middelen worden vaak ingezet bij deze problemen. Er kan gekozen worden voor een homeopathische kuur van vier weken of voor homeopathie tegen littekenvorming en ontsmetting van de huid.

Jeugdpuistjes

Jeugdpuistjes komen met name voor tijdens de pubertijd, maar soms ook nog lang daarna. Er vinden in de pubertijd veel hormonale veranderingen plaats in het lichaam, zoals een stijging van de hoeveelheid mannelijke hormonen. Die veranderingen kunnen leiden tot een verhoging van de talgproductie. Bovendien is de talg in de puberteit iets dikker, waardoor ze moeilijker kan worden afgevoerd. Het afvoerkanaaltje raakt hierdoor verstopt en kan ontstoken raken door bacteriën die zich in de talgkliertjes ophouden. Jeugdpuistjes komen iets vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Meisjes en vrouwen hebben er vooral voorafgaand aan de menstruatie last van. Ook in het begin van de zwangerschap kan door hormonale veranderingen tijdelijk acne optreden. Erfelijkheid kan een rol spelen in de gevoeligheid voor acne. Gevoelige plekken zijn voornamelijk gezicht, schouders, nek, rug en borst. In lichte gevallen is er alleen sprake van een vette huid met af en toe een puistje. In ernstige gevallen kunnen er ontstekingen of pijnlijke onderhuidse knobbels ontstaan. Ernstige acne kan blijvende littekens achterlaten, maar dit komt in de praktijk maar zelden voor.

Hoe te handelen?

Was de huid ís ochtends en ís avonds voorzichtig met lauw water; niet wrijven en geen heet water gebruiken, want daardoor wordt de talgproductie verder gestimuleerd. Voorzichtig deppend afdrogen. U kunt de huid ook reinigen met aangepaste producten voor de vette huid (wastablet, cleansingproducten, lotion). Gebruik daarna een luchtige, moisturizer voor de vette huid. Verder is het moeilijk maar belangrijk om zo weinig mogelijk aan de puistjes te peuteren (dit verspreidt namelijk ontstekingen). Vermijd het gebruik van make-up op de aangetaste plekken. Hierdoor kunnen nieuwe talgkliertjes verstopt raken en gaan ontsteken; u krijgt er dus juist meer puistjes van.

Homeopathische middelen bij jeugdpuistjes

Homeopathie wordt veelvuldig ingezet tegen puistjes en acne. Overleg bij ernstige acne en puistjes altijd met een arts of deskundige. Een bloedzuiverende kuur van vier weken moet in alle gevallen in overleg en begeleiding gebeuren.

Natuurlijk hoofdmiddel voor inwendig gebruik

Het homeopathische geneesmiddel Hepar sulfuris pentarkan remt chronische ontstekingen en bespoedigt het genezingsproces van het, met jeugdpuistjes, getroffen gebied. Daarnaast verhoogt het afweerkrachten van het eigen lichaam en beschermt het tegen ontstekingen aan de huid die door bacteriën zijn ontstaan. Deze tabletten worden ingezet bij jeugdpuistjes, mee-eters en premenstruele acne. De aanbevolen dosis is tweemaal daags één tablet.

Bloedzuiverende kuur tegen jeugdpuistjes

Bij hardnekkige ontstekingen kan er gekozen worden voor een bloedzuiverende kuur met het middel Curcuma Pentarkan. Dit middel verbetert ook de gal- en leverwerking. Om het beste resultaat te boeken valt een kuur voor vier weken aan te raden. Het reinigt de persoon van binnen uit.

Uitwendig gebruik

Voor het beste resultaat kunt u het beste kiezen voor een combinatie van homeopathische middelen voor zowel in- als uitwendig gebruik. Een crème, spray of zalf kan samen met een middel voor inwendig gebruik een oplossing zijn voor de problemen die jeugdpuistjes kunnen veroorzaken.

Ontsmetten

Voor het ontsmetten van de huid na het verwijderen van een puistje kunt het de Calendulan wondspray gebruiken. Deze spray van het merk VSM bevat het calendula officinalis tinctuur dat gemaakt is van de goudsbloem (calendula officinalis).

Littekens

Als een puistje wordt opengekrabd en bij ernstige acne kunnen er littekens op de huid ontstaan. Hier kunt het homeopathische middel Calendulan crème voor gebruiken. Deze crème of zalf werkt ook preventief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesVoeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesMen spreekt van jeugdpuistjes (acne) wanneer er sprake is van ontsteking van de haarzakjes op de huid bij overproductie…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Huismiddeltjes tegen puistjesHuismiddeltjes tegen puistjesJeugdpuistjes, ook wel acne vulgaris genoemd, zijn vervelende ontstekingen van de talgklieren en komen vooral op de gezi…
Bronnen en referenties
  • https://www.europa-apotheek.com/hepar-sulfuris-pentarkan-tabletten-3216551.html
  • http://www.dhu.de/seiten/arzneimittel/komplexmittel/hepar_sulfuris_pentarkan.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21574-homeopathie-geneesmiddelen-h-i-j.html
  • Homeopathie en gezondheid boek
  • http://www.vsm.nl/calendulan-wondspray

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen tegen jeugdpuistjes"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!