InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij insectensteken

Homeopathische middelen bij insectensteken

Homeopathische middelen bij insectensteken De meeste insectensteken of -beten veroorzaken slechts een plaatselijke zwelling, met roodheid en jeuk. Vooral de muggenbeet staat hierom bekend. Zwelling en eventuele pijn behoren binnen twee dagen na de aanval te zijn verdwenen. Bijen en horzels kunnen hun angel in de huid achterlaten; de zwelling kan dan ook enkele dagen aanhouden. Het homeopathische gelei genaamd Prrrikweg versnelt het herstel en vermindert de jeuk. Daarnaast worden er ook homeopathische geneesmiddelen ingezet bij kwallenbeten en om muggen op afstand te houden (preventief).

Insectensteken

Muggen, vlooien, wespen, dazen, bijen, mieren, teken en steekvliegen komen in Nederland veel voor. Deze insecten bijten of steken, omdat ze zichzelf willen verdedigen of omdat ze leven van het bloed uit het menselijk lichaam. Als ze u steken, brengen ze een (giftige)stof in uw huid. De prik zelf kan als vervelend worden ervaren maar is niet de veroorzaker van de jeuk, pijn of zwelling. Dit valt volledig te wijten aan het gif. De meeste steken zijn onschuldig, tenzij u overgevoelig bent voor steken van een van de bovenstaande insecten. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld overgevoelig voor wespen- of bijensteken en reageren zeer heftig na een aanval. Het maakt dan niet uit waar u gestoken bent. De symptomen die bij overgevoeligheid horen zijn:
  • Misselijkheid en braken
  • Gezwollen lippen
  • Gezwollen oogleden
  • Zwakte
  • Ademhalingsstoornissen
  • Duizeligheid
  • Bewusteloosheid (zeldzaam)

Pas op met steken in de mond of keel. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als een insect in uw mond vliegt of als u het per ongeluk binnenkrijgt wanneer u iets drinkt. Grote zwellingen kunnen leiden tot ademhalingsproblemen. In zulke gevallen kunt u het beste zo snel mogelijk medische hulp zoeken en ondertussen op een ijsblokje zuigen.

Homeopathische geneesmiddelen bij insectensteken

Een muggenbeet kan u een flinke zwelling, jeuk en zelfs pijn bezorgen. Homeopathie kan deze vervelende klacht snel verhelpen. Voor inwendig gebruik is er één middel uitermate geschikt. Voor uitwendig gebruik wordt er met name gebruik gemaakt het homeopathische gelei Prrrikweg, dat u bij de meeste drogisten en apotheken kunt kopen.

Algemeen middel voor inwendig gebruik

Bij insectensteken met rode, jeukende bultjes en een stekend gevoel kunt u het homeopathische middel Apis Mellifica D3 gebruiken. Deze druppels worden gemaakt uit honingbijen en verminderen de pijn en zorgen ervoor dat de rode, jeukende bultjes snel verdwijnen. Apis Mellifica is alleen geschikt voor inwendig gebruik.

Prrrikweg van VSM

Het merk VSM heeft speciaal voor de meeste insectenproblemen het homeopathische middel Prrrikweg ontwikkeld. U kunt deze middelen bij apotheken, supermarkten en online drogisten kopen. Dit middel is ook beschikbaar voor kinderen. De volgende producten kunt u terugvinden in de Prrrikweg-lijn van VSM:

Prrrikweg roller

Deze roller verdeelt de vloeistof in een dunne laag over de aangetaste plekken op de huid. Het middel dient ter verzorging van de huid bij insectensteken en kwallenbeten.

Prrrikweg (kind)spray

Deze spray van VSM verzacht en verkoelt de huid van uw kind nadat hij of zij is gestoken of gebeten door wespen, bijen, muggen, kwallenbeten en na aanraking met brandnetels. Deze spray mag gebruikt worden voor kinderen vanaf 0 jaar.

Prrrikweg gelei

Deze gel van VSM kunt u gebruiken ter verzorging van de huid bij insectensteken en kwallenbeten. Het is een volledig plantaardig middel en beval onder andere Echinacea pallida etract, Ledum palustre extract en Urtica urens extract. De gel kan direct op de aangetaste plek worden aangebracht.

Prrrikweg stick

Om muggen op afstand te houden kunt u Prrrikweg stick kopen van VSM. Dit middel werkt preventief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische middelen bij zomerkwaaltjesHomeopathische middelen bij zomerkwaaltjesDe zomer op het noordelijk halfrond begint op 1 juni en eindigt op 31 augustus. In dit seizoen gaan veel mensen op vakan…
Brandwerend: brandvertragende sprayBrandwerend: brandvertragende sprayBrandvertragende spray is een goed middel om bepaalde materialen te beschermen, zodat vuur niet zo snel om zich heen kan…
Wespensteek / insectensteekMuggen, vlooien, wespen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn insecten die bijten of steken. Insecten steken uit ze…
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Brandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on SkinBrandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on SkinBrandwonden tekenen mensen voor het leven. Ze laten grote littekens achter en vervormen de huid. Maar er is hoop voor pa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James D. Gathany, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.thuisarts.nl/insectenbeet/ik-heb-last-van-insectenbeet
  • http://www.diagnosia.com/de/medikament/apis-mellifica-d3
  • http://www.vsm.nl/prrrikweg-spray
  • http://www.vsm.nl/prrrikweg-roller
  • http://www.vsm.nl/prrrikweg-gel
  • http://www.kruidvat.nl/vsm-kind-prrrikweg-spray/p/3124899

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij insectensteken"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!