InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij steenpuisten

Homeopathische middelen bij steenpuisten

Homeopathische middelen bij steenpuisten Een steenpuist is een etterige ontsteking van een haarzakje, die veroorzaakt wordt door bacteriën , met name stafylokokken. Steenpuisten hebben als voorkeurplaatsen nek, gezicht, oksel rug en billen. Het gebied dat ontstoken is voelt hard en heet aan en is donkerrood van kleur. Een steenpuist is vaak zeer pijnlijk. Homeopathische geneesmiddelen worden voor zowel in- als uitwendig gebruik ingezet. Homeopathie is zeer geschikt om steenpuisten te behandelen, maar als u na een week geen verbeteringen ziet moet u altijd een arts of deskundige raadplegen.

Steenpuist

Een steenpuist is kan worden omschreven als een rode zwelling met daarop een puskop. De puist zal in de meeste gevallen na een week openbreken en genezen. De bacteriën die steenpuisten veroorzaken, kunnen in een kleedkamer of sauna worden overgebracht, bijvoorbeeld via handdoeken of bankjes waarop men naakt zit. Ook natte en vuile kleding kan een bron van besmetting zijn. Als u een steenpuist heeft is het heel belangrijk om uw handen te wassen voordat u voedsel aanraakt, omdat de bacteriën die steenpuisten veroorzaken zich snel vermenigvuldigen als ze in aanraking komen met warm voedsel. Hierbij worden ook stoffen geproduceerd die voedselvergiftiging kunnen veroorzaken.

Arts inschakelen

In al deze gevallen moet er direct een huisarts worden ingeschakeld:
  • Een steenpuist op of in de neus is gevaarlijk, omdat bacteriën vanaf dit punt gemakkelijk in of rond de hersenen kunnen komen.
  • In sommige gevallen heeft men naast de steenpuist of steenpuisten last van koortsachtige verschijnselen. Er bestaat dan een kans op een gevaarlijke infectie in de longen.
  • Als iemand last heeft van meerdere, slecht genezende en/of vaak terugkomende steenpuisten dan bestaat er een mogelijkheid op het oplopen van suikerziekte (dit komt voornamelijk bij oudere mensen voor).

Behandelen en desinfecteren

Het is raadzaam de omgeving van de steenpuist te desinfecteren, bijvoorbeeld met Calendulan wondspray. Door er om de paar uur een warm kompres (liefst witte watten die zijn gedrenkt in warm, zout water) op te leggen, wordt de pijn verlicht en de rijping versneld. Steenpuisten niet zelf uitdrukken, omdat de bacteriën dan de bloedbaan ingedreven kunnen worden, waardoor er bloedvergiftiging kan optreden.

Homeopathie bij steenpuisten

Deze aandoening is minder geschikt voor zelfmedicatie; raadpleeg een arts of specialist als de klachten binnen een week niet verbeteren. Bij steenpuisten bereikt u de beste resultaten door, in overleg met een arts, een combinatie van een inwendig en een uitwendig middel te kiezen.

Hoofdmiddel

Als hoofdmiddel wordt er in de homeopathische wereld gebruik gemaakt van Hepar Sulfuris D6 tabletten. Deze tabletten zorgen ervoor dat de rijping van de steenpuist wordt versneld. Deze tabletten versnellen daarnaast ook de rijping van zweertjes en ontstekingsprocessen en bevordert hierdoor het genezingsproces van de ontstoken huid en de slijmvliezen.

Preventief

In het beginstadium van de vorming van de steenpuist en als preventief middel worden Echinaplant druppels of tabletten ingezet. Echinaplant verhoogt namelijk de weerstand van het lichaam tegen infecties. Voor kinderen tot zeven jaar kunt u Echinaplant druppels kopen dat geen alcohol bevat. Het is een plantaardig middel gemaakt van de Echinacea purpurea (de rode zonnehoed).

Bloedzuiverende kuur van 4 weken

Als u vaak last heeft van steenpuisten kunt u, in samenspraak met een arts of specialist, een bloedzuiverende kuur ondergaan met het homeopathische middel Curcuma Pentarkan. Deze kuur in druppelvorm wordt toegepast voor een goede galfunctie en heeft een bloedzuiverende invloed. Dit middel is van het merk VSM te koop bij drogisten en apotheken.

Uitwendig gebruik

Voor de beste resultaten kunt u bij steenpuisten het beste kiezen voor een in- en uitwendig middel. De volgende middelen worden enkel voor uitwendig gebruikt binnen de homeopathische wereld ingezet:

Ontsmetting

Om de omgeving van een steenpuist te ontsmetten kunt u gebruik maken van Calendulan wondspray.

Remmen van ontstekingen

Calendulan zalf of Echinacea zalf van het merk VSM remmen ontstekingen. U kunt de zalf op en rondom de steenpuist aanbrengen voor het beste resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen steenpuisten?Wat te doen tegen steenpuisten?Wanneer een puistje steeds groter wordt en er etter in begint te vormen, kan je gelijk denken aan een steenpuist. Lees i…
Wat is een steenpuistWat is een steenpuistDe meeste mensen hebben er wel eens last van. Een grote rode en pijnlijke steenpuist. Hoe ontstaat een steenpuist nou ei…
Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Een steenpuist of furunkel is een pijnlijke rode bult met een gele puskop erop. Een steenpuist ontstaat als gevolg van e…
Steenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingSteenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingEen steenpuist is een verdikking van de huid die rood ziet, pijn doet en met pus is gevuld. Een steenpuist of furunkel w…
Karbonkel, groep steenpuistenKarbonkel, groep steenpuistenEen karbonkel, soms negenoog of koolzweer genoemd, bestaat uit een groep steenpuisten. Iedereen krijgt wel eens te maken…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21574-homeopathie-geneesmiddelen-h-i-j.html
  • http://www.apotheke-homoeopathie.de/mittel/hepar-sulfuris
  • https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/7309/Echinaplant-VSM-100-tabletten
  • https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/7300/Curcuma-Pentarkan-VSM-25-ml
  • http://home.tiscali.nl/allesoveracne/natuurlijk.html
  • Homeopathie en gezondheid, boek

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij steenpuisten"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid, haar, nagels
Medische informatie…
Schrijf mee!