InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij prikkelbaarheid

Homeopathische middelen bij prikkelbaarheid

Homeopathische middelen bij prikkelbaarheid Prikkelbaarheid is geen aandoening, maar een vorm van gedrag. Bij prikkelbaarheid kunnen we maar heel weinig hebben van onze omgeving. In sommige gevallen is een verkeerde opmerking, een geluid of een simpele aanraking al voldoende om in woede te ontsteken. We kunnen prikkelbaar worden door vermoeidheid, allergie, hypoglykemie of stress. Daarnaast kan prikkelbaar gedrag bij vrouwen voor de menstruatie en in de overgang worden veroorzaakt door hormonale veranderingen. Homeopathie wordt veelvuldig ingezet voor prikkelbaarheid bij zowel volwassenen als kinderen.

Prikkelbaarheid

Prikkelbaarheid wordt ook wel een vorm van psychische lichtgeraaktheid genoemd. Bij deze vorm van gedrag reageert de persoon op prikkels die hij of zij krijgt vanuit de directe omgeving. De reactie op de omgeving kan heftiger worden als er meer en langdurig prikkels zijn. Een ochtendhumeur is een vorm van prikkelbaarheid. Mensen die in de ochtend een slecht humeur hebben, kunnen op dat moment niet veel hebben. Ze komen kortaf over op andere personen en raken snel geïrriteerd. Het afgaan van de wekker, de mobiele telefoon die niet is opgeladen of het ontbreken van koffie kunnen allemaal triggers zijn. Gelukkig is prikkelbaard vaak tijdelijk van aard en een slechte nachtrust of een periode van stress kunnen oorzaken zijn. Als de oorzaak wordt weggenomen zal de persoon minder tot geen prikkelbaarheid ervaren.

Tips bij prikkelbaarheid

Ga over op cafeïnevrije koffie en weest matig met alcohol en tabak. Vermijd verdere prikkeling van de zintuigen. Zoek een rustige plek op en probeer goed te ontspannen. Voldoende nachtrust is belangrijk om weer in evenwicht te komen. Als u merkt dat u gespannen, nerveus of prikkelbaar bent moet u zich afvragen waarom dat zo is. Door de oorzaak te achterhalen kunt u beter ingrijpen tegen de prikkelbaarheid door de juiste prikkels weg te halen of te vermijden in het dagelijks leven.

Homeopathie en prikkelbaarheid

Homeopathische geneesmiddelen worden ingezet tegen prikkelbaarheid. De middelen kunt u enkel krijgen voor inwendig gebruik en zijn voor meerdere vormen van prikkelbaarheid verkrijgbaar. Voor volwassenen dient u andere homeopathische middelen te gebruiken dan bij kinderen.

Oververmoeidheid

Bij prikkelbaarheid door oververmoeidheid of nerveuze uitputting kan men het middel Avena sativa in druppelvorm gebruiken. Dit homeopathische geneesmiddel zorgt voor een betere nachtrust en werkt licht kalmerend.

Druk leven

Bij gestresste mensen met een druk leven die daarnaast te veel roken of te veel koffie of alcohol drinken kan het homeopathische middel Nix Vomica D6 in tabletvorm worden ingezet. Het middel werkt naast klachten die ontstaan zijn door stress ook gunstig op de spijsvertering bij mensen die overmatig gebruik maken van genotsmiddelen met nicotine en cafeïne.

Overgang

Vrouwen in de overgang hebben vaak last van een prikkelbaar gevoel. Klimaktolan tabletten of druppels kunnen worden gebruikt om dit gevoel af te zwakken in de overgang.

Nervositeit bij volwassenen

Bij een prikkelbaar gevoel dat gekenmerkt wordt door nervositeit kan bij volwassenen worden tegengegaan met het homeopathische geneesmiddel Nervival of het middel Plantival. Deze middelen kunt u van het merk VSM kopen in Nederland en België.

Nervositeit bij kinderen

Als de prikkelbaarheid bij kinderen samengaat met nervositeit dan kan het middel Kindival worden ingezet. Dit homeopathische geneesmiddel is speciaal ontwikkelt voor kinderen en bevat logischerwijs geen schadelijke stoffen voor kinderen.

Jengelende kinderen

Bij jengelende kinderen die boos of huilerig zijn en alleen rustig worde als ze op de schoot worden genomen of op de arm gedragen worden is het homeopathische middel Chamomilla D6 een uitkomst. Het middel werkt daarnaast licht ontstekingsremmend en heeft een ontspannend effect op zowel maag als darmen. Ook wordt het bij verkoudheid en hoest ingezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenSymptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenWat is het grote verschil tussen overspannen, overspannenheid en een burnout? Welke overspannen symptomen en burnout sym…
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Prikkelbaarheid oplossen met waterPrikkelbaarheid oplossen met waterPrikkelbaarheid en woede-aanvallen kunnen komen door een chronisch vochttekort. Iemand die buiten zinnen van woede raakt…
Wie heeft er last van PMS?Wie heeft er last van PMS?Ofwel wie heeft er last van het premenstruele syndroom? Het komt nogal eens voor dat het niet of laat herkend wordt bij…
Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een traumaEen posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/prikkelbaarheid/item41568
  • http://www.optimalegezondheid.com/koffie-cafeine-stress-cholesterol/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21578-homeopathie-geneesmiddelen-n-o-p.html
  • http://www.menzis.nl/web/Zorgverzekeraar/Consumenten/Zorgadvies/MenzEnGeest/Klachtenoverzicht/GespannenEnPrikkelbaar.htm

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij prikkelbaarheid"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij spanningen
Medische informatie…
Schrijf mee!