InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij hyperventilatie

Homeopathie bij hyperventilatie

Homeopathie bij hyperventilatie Hyperventilatie is als een persoon te diep (of te vlug) in- en uitademt. Hierdoor daalt het gehalte van kooldioxide in het bloed. Dit kan leiden tot nare klachten. Al deze klachten laten zich ernstig aanzien, maar zijn feitelijk volkomen ongevaarlijk. Homeopathische middelen worden gebruikt bij hyperventilatie ter preventie en om rustig te worden.

Klachten die bij hyperventilatie horen

De klachten die iemand ervaart bij hyperventilatie lijken zeer ernstig en kunnen in sommige gevallen zelfs ernstige angst veroorzaken. De klachten zijn echter feitelijk gezien volkomen ongevaarlijk. Onder de klachten vallen onder andere:
  • Licht gevoel in het hoofd (duizeligheid)
  • Slecht zien
  • Waas voor de ogen
  • Gevoel van onwerkelijkheid
  • Prop in de keel
  • Benauwd gevoel
  • Kortademigheid
  • Angst om dood te gaan
  • Droge mond
  • Strak gevoel om de mond
  • Prikkeling in handen en voeten
  • Krampen in handen
  • Gevoel om flauw te vallen

Doen bij een aanval

Mocht u een aanval krijgen van hyperventilatie (hyperventileren) dan kan in sommige gevallen deze aanval worden tegengegaan met behulp van een plastic zakje. Doe het zakje rond de neus (niet te strak) en over de mond. Adem hier kalm in. Doe dit de eerste keren wel onder begeleiding! De kooldioxide die u uitademt wordt via het zakje weer ingeademd. Op deze manier moet het niveau van de kooldioxide in uw bloed binnen een paar minuten weer op het juiste peil zijn. De klachten zullen normaal gesproken snel verdwijnen.

Tips bij hyperventilatie

De oorzaak van hyperventileren is meestal gespannenheid. Door ontspanningsoefeningen te doen kan men zich leren ontspannen; te denken valt aan fysiotherapie of yoga. Bij yoga begint men met het aanleren van een goede ademhaling en houding. Als u serieus met yoga wilt beginnen, kunt u het beste eerst een cursus vinden. Probeer daarnaast uit te vinden wat u het meest ontspant. Een paar tips om te ontspannen:
  • Lui in bad liggen met rustgevende kruiden
  • Relaxen met een rustige muziek (klassiek, new age, dierengeluiden muziek)
  • Benen op de bank en een leuk boek lezen
  • Schoonheidsbehandeling ondergaan
  • Sauna
  • Massage

Homeopathie

Homeopathische middelen worden bij hyperventileren voornamelijk ingezet om te ontspannen. Mocht het gekozen middel geen uitkomst bieden en het brengt geen verbetering moet er altijd een arts of deskundige geraadpleegd worden.

Homeopathisch hoofdmiddel

Het hoofdmiddel bij hyperventilatie is HVS complex. Dit homeopathische middel werkt preventief, maar kan daarnaast ook worden ingezet bij of tijdens een aanval van hyperventilatie. Deze homeopathische druppels worden door het merk VSM in Nederland en België verkocht in supermarkten, drogisterijen en bij de apotheek. HVS complex wordt ingezet bij klachten met angst, hartkloppingen, drukkende pijn op het borst en een slechte ademhaling. HVS complex werkt kalmerend en zorgt ervoor dat de angst verdwijnt. Dit middel bevat per 100g: Avena sativa ø 50 g, Aconitum napellus D6 12,5 g, Arsenicum album D6 12,5 g, Camphora off’icinalis D3 12,5 g, Phosphorus D6 12,5 g en heeft een alcoholgehalte van 54%. Tijdens een aanval van hyperventilatie kunt u tot twintig druppels gebruiken om de aanval te stoppen en kalm te worden. Het middel heeft geen bekende bijwerkingen en kan vrij worden gebruikt.

Algemeen rustgevend middel

Als algemeen rustgevend middel wordt Nervival of Plantival ingezet. Deze middelen werken preventief. Plantival ontspant in tijden waar men veel stress ervaart. Daarnaast werkt het ook om klachten bij slapeloosheid tegen te gaan. Per tablet bevat Plantival 150 mg Valerianae radix extract. Andere ingrediënten zijn: vulstof (cellulose), verdikkingsmiddel (hydroxypropyl methylcellulose), PEG-40 gehydrogeneerde ricinusolie, gecrosslinkt natriumcarboxymethylcellulose, antiklontermiddelen (silicium dioxide, stearinezuur, talk) kleurstoffen (titaandioxide, indigokarmijn, chinolinegeel), magnesium stearaat, vanilline, natrium saccharide, antischuimmiddel (dimethylpolysiloxaan emulsie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij klachten van hyperventilatieWat te doen bij klachten van hyperventilatieHyperventilatie is geen ziekte maar wel zeer vervelend als men het verkrijgt. Zo kunnen er lichamelijke als psychische p…
Hyperventileren: wat doe je eraan?Hyperventileren: wat doe je eraan?Misschien heb je het wel eens meegemaakt: je begint steeds zwaarder adem te halen en lijkt wel in ademnood. Je bent aan…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
Hyperventilatie: symptomen en oefeningenHyperventilatie: symptomen en oefeningenHyperventilatie zorgt voor een gevoel van kortademigheid. Wie dit meemaakt, kan makkelijk in paniek raken. Wat zijn de s…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21574-homeopathie-geneesmiddelen-h-i-j.html
  • http://www.fredvanbeek.com/Blijf%20Gezond%20Doe%20Het%20Zelf/Hyperven.htm
  • http://webshop.hahnemann.nl/product/HAH1000685/Hahnemann_Apotheek_BV%20Klimaktolan_loco.html
  • http://www.vsm.nl/plantival-tabletten
  • Bijsluiter Plantival

Reageer op het artikel "Homeopathie bij hyperventilatie"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij luchtwegen
Medische informatie…
Schrijf mee!