InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf)

Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf)

Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf) Cariës dentium is de medische benaming voor tandbederf, de meest voorkomende ‘ziekte’ bij de mens. De bacteriën in de mond vormen samen met speeksel en voedselresten de zogenaamde tandplak. Dit witte laagje zet zich voornamelijk vast tussen de tanden en kiezen, en aan de grens van het tandvlees. Homeopathische geneesmiddelen worden voor inwendig gebruik ingezet om tandbederf te bestrijden.

Cariës

Bij cariës zijn er bacteriën in de mond ontstaan die de suiker in de voeding afbreken en een agressief zuur vormen dat het tandglazuur aantast. Op deze wijze vormen zich de eerste gaatjes. Als de cariës niet wordt behandelend, worden glazuur en tandbeen verder aangetast en kunnen de bacteriën het binnenste van de tand (het tandpulpa) infecteren; tand- of kiespijn is het gevolg. De tandzenuw zal uiteindelijk afsterven, maar de ontsteking kan blijven bestaan en een abces vormen. Ook bij peuters kan een ernstige vorm van cariës voorkomen, die ook wel het ‘zuigfles-syndroom’ genoemd wordt. Meestal wordt in deze gevallen de fles gevuld met een zoete drank (appelsap bijvoorbeeld), en als zoethoudertje meegegeven naar bed bij kinderen die moeilijk slapen.

Hoestsiroop

Het gebruik van zoete hoestsiropen is berucht. Die bevatten namelijk vaak een zeer grote hoeveelheid suiker om de smaak wat aangenamer te maken. Deze hoestsiropen worden meestal ’s avonds gegeven. De suiker blijft dan de hele nacht in de mond aan het werk, zodat het zuur dat gevormd wordt ongestoord zijn gang kan gaan. Een suikervrije hoestsiroop zoals Tussistin siroop suikervrij van het merk VSM kan een oplossing zijn. Xylitol is een suiker die niet afgebroken wordt en juist de groei van schadelijke bacteriën remt. Het helpt hiermee cariës te voorkomen.

Wat kunt u zelf doen?

Hoewel de gevoeligheid voor cariës erfelijk lijkt te zijn, kan men zelf veel doen aan het behoud van een goed gebit. Het is belangrijk om een half uur tot uur na het nuttigen van een maaltijd de tanden goed te poetsen om slijtage aan het gebit te voorkomen. Daarbij is de keuze van een goede tandenborstel van belang; kies een niet te harde borstel met een kleine kop, zodat alle hoeken van het gebit goed te bereiken zijn. Eet bij de broodmaaltijd eerst een boterham met zoet beleg en daarna een met kaas. Kaas neutraliseert namelijk het zuur dat uit suiker wordt gevormd. Gebruik daarnaast regelmatig tandenstokers, omdat deze ook tussen de tanden en andere hoekjes komen waar uw tandenborstel niet bijkomt. Bezoek elk half jaar de tandarts voor controle. De tandarts kan cariës in een vroeg stadium onderkennen en bestrijden!

Chemische stoffen en tandpasta

Bepaalde chemische stoffen, zoals fluoride, harden het glazuur. Er bestaan fluortabletten en tandpasta’s met fluor. Te veel fluoride kan echter weer schadelijk zijn voor de gezondheid. Er wordt daarom ook wel in plaats van fluortabletjes dagelijks een tabletje Calcium fluoratum gegeven. Dit middel bevordert de opname van fluor uit voedingsmiddelen. Er zijn bijzonder veel soorten tandpasta. De keuze kan worden bepaald door de smaak maar ook door specifieke problemen. Zo zijn er behalve fluorpasta’s ook speciale tandpasta’s voor gevoelig tandvlees, of met een ‘veilige’ witmaker wanneer u last heeft van aanslag op uw tanden, bijvoorbeeld door koffie, thee, tabak of wijn.

Homeopathische middelen tegen cariës

Bestaande cariës kan men niet zelf behandelen; raadpleeg een tandarts. Homeopathische geneesmiddelen kunnen preventief helpen, wanneer men veel aanleg heeft voor cariës.

Preventief

Als preventief hoofdmiddel tegen cariës bij kinderen wordt het middel Caltrivat ingezet. Dit homeopathische geneesmiddel verhoogt de weerstand en verbetert de opname van kalk bij kinderen. Dit middel kunt u van het merk VSM in Nederland en België.

Opname fluor

Voor het bevorderen van de opname van fluor uit voedingsmiddelen kan er (in plaats van de reguliere fluortabletjes) Calcium fluoratum D6 worden ingezet Dit middel wordt gemaakt uit calciumfluoride en kunt u in tabletvorm verkrijgen van het merk VSM.

Bij aanleg, preventief

Bij aanleg voor tandbederf, tand- of kiespijn kunt u het homeopathische middel Staphisagria D6 gebruiken. Dit middel werkt op preventief bij mensen die een verhoogde kans hebben op een slecht gebit. Bereid uit de gedroogde, rijpe zaden van de staverridderspoor. Deze druppels kunt u online bestellen van diverse merken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)In de negentiende eeuw werd door artsen en tandartsen fluoride aanbevolen tegen gaatjes (cariës), zij zagen namelijk ste…
Cariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingCariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingTandbederf (cariës) wordt veroorzaakt door bacteriën die in de tandplaque voorkomen. Samen met voedselresten en speeksel…
Tandproblemen: cariësTandproblemen: cariësCariës is een tandprobleem wat ook wel tandbederf wordt genoemd. Hierdoor krijg je gaatjes. Lees in dit artikel meer ove…
Verkleuring op tanden en kiezenVerkleuring op tanden en kiezenVerkleuringen op tanden of kiezen hebben vaak verschillende oorzaken. Voedsel, drank, roken, een val, gaatjes en nog vee…
Tanderosie en droge mond: snoepjes en speekselTanderosie en droge mond: snoepjes en speekselSnoepjes zijn niet zo onschuldig zoals vele mensen denken. Natuurlijk bevatten de meeste suiker, dat vorming van cariës…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsm.be/bijsluiter/CaltrivatNL.pdf
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/20386-homeopathie-geneesmiddelen-c.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21575-homeopathie-geneesmiddelen-r-s.html
  • http://www.allesoverhetgebit.nl/mondgezondheid/cari%C3%ABs-gaatjes
  • https://www.drogist.nl/vsm-schuss-1-calcium-fluor-d6-200.htm
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120605_105

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen tegen cariës (tandbederf)"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 10-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!