InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppels

Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppels

Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppels Bij het geven van borstvoeding zuigt de baby aan de tepel. Bij sommige vrouwen ontstaat er een scherpe en irritante pijn tijdens het zuigen; er zijn tepelkloven ontstaan. Deze kloven kunnen worden behandeld en worden voorkomen met hulp van homeopathische geneesmiddelen in de vorm van druppels, crème en zalf. Homeopathie wordt ingezet bij droge, gebarsten, rode en of gezwollen tepels met kloven.

Tepelkloven

Voelt men een scherpe pijn in de tepel als de baby eraan zuigt, dan wordt dat waarschijnlijk veroorzaakt door tepelkloven. Door het vocht en het zuigen is de huid van de tepel geïrriteerd geraakt en zijn er kleine kloofjes in ontstaan. Tepelkloven kunnen worden voorkomen door de borsten na elke voeding goed te drogen en de tepels in te smeren met emulsie of zalf, zodat ze soepel blijven en niet kunnen uitdrogen. Smeer dan de zalf niet te dik, anders verstoppen de melkkanaaltjes erdoor. Gebruik bij ernstige tepelkloven een tepelhoedje om toch nog borstvoeding te kunnen geven. Doordat de baby aan het hoedje zuigt, worden de tepels ontzien.

Borstklierontsteking

Een ontsteking van de borstklieren wordt gekenmerkt door rode, warme, harde plekken op de borst. Dit kunnen meerdere maar ook een enkele plek zijn. Deze ontsteking aan het klierweefsel wordt veroorzaakt door bacteriën of door een schimmel. Bij tepelkloven kunnen ook warme en harde plekken rond de tepel ontstaan, deze dienen niet in de war worden gehaald met ontstekingen. Bij twijfel dient u altijd een arts of deskundige te raadplegen om zeker te zijn dat het geen ontsteking is.

Homeopathie bij tepelkloven

Bij tepelkloven bereikt u de beste resultaten door een combinatie van een inwendig en een uitwendig geneesmiddel te kiezen. Als u een ontsteking aan de borstklieren vermoedt dient u een huisarts in te schakelen. Bij de volgende klachten, die te maken hebben met tepelkloven, worden homeopathische geneesmiddelen ingezet:

Tepels met kloven

Het inwendige homeopathische hoofdmiddel bij tepelkloven is Graphites D6. Dit middel wordt ingezet als de tepels met kloven droog en gebarsten zijn. Soms gaat dit samen met een honingachtige afscheiding. Graphitis D6 wordt door het merk VSM verkocht als tabletten en zijn enkel voor inwendig gebruik. Dit middel werkt bij huidaandoeningen die gekenmerkt worden door een droge, gekloofde en schilferachtige huid. Naast tepelkloven worden de druppels ook ingezet bij lipaandoeningen, gezwollen oogleden en een sinaasappelhuid. Het is bereidt uit in de natuur voorkomend grafiet.

Rode, gezwollen tepels

Bij rode, gezwollen tepels met kloven, wanneer u ook last heeft van melkstuwing wordt phytolacca D6 gebruikt. Dit homeopathische geneesmiddel kun u kopen van het merk VSM. Deze druppels zorgen dat de gekloofde huid rustig wordt en dat ontstekingen worden geremd. Phytolacca D6 wordt gemaakt uit de wortel van de karmozijnbes, die in de herfst wordt verzameld.

Melkstuwing, wat is dat eigenlijk?

Als u bent bevallen wordt er binnen de eerste 6 uur melk afgegeven. Deze melk wordt colostrum genoemd. De periode tussen de vorming van colostrum in de eerste uren na de zwangerschap naar normale melk voor borstvoeding kan samengaan met een gevoel van spanning in het borstgebied. De huid en aders spannen aan en u kunt bobbeltjes voelen in de kliertjes. Dit gevoel wordt melkstuwing genoemd en wordt als zeer ongemakkelijk ervaren. Een verhoging van de lichaamstemperatuur is een normaal verschijnsel bij melkstuwing.

Uitwendig gebruik

Naast homeopathische geneesmiddelen voor inwendig gebruik, worden er ook twee soorten crème en zalf ingezet bij tepelkloven. Deze zijn enkel voor uitwendig gebruik. Voor de volgende zaken die te maken hebben met tepelkloven wordt homeopathie ingezet:

Rode, pijnlijke tepelkloven

Bij rode en pijnlijke tepelkloven kunt u calendulan crème of zalf gebruiken. Deze crème of zalf kunt u na het geven van borstvoeding op de tepel smeren. Calendulan voorkomt daarnaast ook ontstekingen en kan tevens preventief gebruikt worden om tepelkloven en pijnlijke tepels tijdens en na de zwangerschap te voorkomen.

Tepelkloven met een droge en gebarsten huid

Als de huid droog en gebarsten is kunt u deze insmeren met grafiet zalf van het merk VSM. Deze zalf is enkel online verkrijgbaar uit landen als Engeland, Duitsland en België. Als makkelijke verkrijgbaar alternatief kunt u Calendulan Klovenzalf gebruiken dat speciaal is ontwikkelt om de huid te verzorgen en elastisch te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijd…
Pijnlijke tepels door tepelklovenPijnlijke tepels door tepelklovenTepelkloven kunnen zeer pijnlijk zijn en bemoeilijken het zogen. Ze bevorderen bovendien ook de kans op een borstontstek…
Tepelkloven: behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & crèmeTepelkloven: behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & crèmeTepelkloven zijn kloofjes, scheurtjes of ruwe plekken in de huid van de tepelhof of tepel. Deze voor de zogende vrouw ze…
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Bronnen en referenties
  • Boek: Homeopathie en gezondheid
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/84677-goedaardige-borstaandoeningen-roodheid-pijn-en-knobbeltjes.html
  • http://www.e-gezondheid.be/graphites-d6/gids/981
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21570-homeopathie-geneesmiddelen-f-g.html
  • http://www.baby.be/nl/babygids/baby/borstvoeding/moedermelk/2099-melkstuwing
  • http://www.vsm.nl/calendulan-klovenzalf

Reageer op het artikel "Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppels"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 28-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie en zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!