InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschap

Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschap

Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschap Rugklachten en zwangerschap gaan helaas in de meeste gevallen samen. Uw lichaam wordt groter en raakt dankzij het opzwellen van de buik uit balans. Uw rug trekt door het groeien van de buik in de laatste maanden van de zwangerschap hol, waardoor er rugklachten ontstaan. Homeopathische geneesmiddelen worden in de vorm van druppels, tabletten, zalf, gelei en crème ingezet bij rugpijn tijdens (de laatste maanden) van de zwangerschap. Naarmate de zwangerschap vordert neemt het lichaam andere proporties aan, die het vooral in de laatste maanden moeilijk maken een prettige houding te vinden. Zowel bij het lopen en zitten als bij het liggen. De buik wordt steeds zwaarder en hangt aan de rug. Hierdoor verplaatst het zwaartepunt zich naar voren en dreigt men voorover te vallen. Om dat te compenseren gaat uw bovenlichaam achterover hellen en trekt de rug hol. Een vermoeide of pijnlijke rug zal bij de meeste zwangere vrouwen dan ook wel eens voorkomen.

Wat kunt u zelf makkelijk doen?

Op zwangerschapsgymnastiek worden vaak oefeningen aangeleerd die het vermoeide gevoel kunnen verminderen. Draag daarnaast schoenen met lage hakken en ontzie uw rug door geen zware dingen te tillen. Licht mensen in uw naaste omgeving in en geef werk uit handen dat te zwaar voor u wordt, hoe lastig dit soms ook kan zijn.

Homeopathie en rugklachten bij zwangerschap

Sommige krampende rugklachten kunnen een voorbode zijn van een dreigende miskraam; bij rugpijn na een val of een menstruatieachtig gevoel is het beter direct een arts of deskundige te raadplegen. Om de klachten te verlichten in de rug tijdens de zwangerschap worden er homeopathische geneesmiddelen gebruikt voor zowel in- als uitwendig gebruik. Alle middelen zijn niet schadelijk voor u of de aankomende baby en werken niet verslavend.

Hoofdmiddel bij spierpijn

Bij spierpijn en stijfheid in de rug kunt u voor inwendig gebruik Spiroflor druppels nemen. Dit homeopathische geneesmiddel bevat meerdere ingrediënten die positief werken op pijnlijke spieren en weefsels. Mocht u daarnaast last hebben bij temperatuurwisselingen werken de druppels hier ook gunstig voor. Per 100g bevatten de Spiroflor druppels, die u van het merk VSM of A. Vogel in Nederland en België kunt kopen: Bryonia alba DS 10 g, Colocynthis DS 10 g, Dulcamara D2 1 0 g, Gnaphalium polycephalum D 1 10 g, Phytolacca decandra D2 1 0 g, Rhus toxicodendron DS 10 g, ethanol/aqua ad 100 g en heeft het een alcoholgehalte 55%.

Lage rugpijn en zwangerschap

Bij lage rugpijn met een brandend gevoel dat vooral in de nachten voorkomt, wordt het middel Nux Vomica D6 in tabletvorm ingezet. Bij de pijn in de nacht merkt u dat u eerst rechtop moet gaan zitten alvorens u zich in bed kunt omdraaien. Nux Vomica verlicht de lage rugpijn en zorgt dat de spieren soepeler zullen aanvoelen. Deze korrels of tabletten zorgen daarnaast voor meer rust en ontspanning.

Overbelasting in de rug dankzij zwangerschap

Bij pijn door overbelasting, zoals te lang achtereen staan of door tillen met een verkeerde houding kunt u Rhus Toxicondendron D6 in tabletvorm inzetten. Deze tabletten hebben een zeer gunstige werking op pijnklachten die te maken hebben met spieren en gewrichten door overbelasting. De tabletten bevatten per tablet 100mg Rhus Toxicondendron D6.

Homeopathie en uitwendig gebruik

Bij rugpijn dat gekenmerkt wordt door stijfheid van de spieren bij zwangerschap, kunt u Spiroflor gelei of SRL gelei gebruiken als zalf of crème. U kunt het pijnlijke gebied in laten masseren. De pijn zal hierdoor verminderen en de spieren voelen soepeler aan. Spiroflor gelei en SRL gelei kunt u in supermarkten, bij apotheken of online webwinkels kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomenRugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomenRugpijn is een van de meest voorkomende chronische pijnen. Doordat deze pijn de patiënt zo vaak opnieuw lastigvalt, kan…
Lage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (ook wel pijn aan onderrug genoemd) is een veelvoorkomende aandoening. Lage rugklachten zorgen voor veel be…
Zwanger en rugpijnZwanger en rugpijnRugpijn komt veel voor tijdens de zwangerschap. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er mee te maken, vooral in de tweede…
Bronnen en referenties
  • http://www.runinfo.nl/vsm.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21575-homeopathie-geneesmiddelen-r-s.html
  • https://www.diagnosia.com/nl/geneesmiddelen/spiroflor-druppels/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Back_pain
  • http://www.homeopathischepraktijk.nl/middel-constitutietypes/homeopathie-en-nux-vomica/
  • Boek: homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschap"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 28-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie en zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!