InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengen

Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengen

Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengen Borstvoeding wordt gezien als een goede vorm van voeding voor de pasgeboren baby. Bij sommige vrouwen ontstaat er een tekort aan moedermelk of wil de moedermelk niet goed uit de borsten vloeien. Bij andere vrouwen moet de vorming van moedermelk juist afgeremd worden, omdat er te grote voorraad aan moedermelk in de borst ontstaat. Homeopathische geneesmiddelen worden in beide gevallen ingezet voor inwendig gebruik.

Borstvoeding

Natuurlijke borstvoeding wordt over het algemeen beschouwd als de beste keuze van voeding voor uw baby. De samenstelling van de borstvoeding is de juiste en de temperatuur is goed. De voeding is over het algemeen gezien altijd bacterievrij en de melk kan direct door de moeder worden gegeven. Natuurlijke voeding uit de borst is makkelijk te verteren voor de baby en dit werkt positief op het spijsverteringskanaal van de pasgeboren baby. Fleskinderen zijn veel vaker overvoed en worden daardoor te mollig.

Moedermelk

Moedermelk bevat stoffen die positief werken op de weerstand van uw baby. Er ontstaat een bescherming tegen ziektekiemen en meerdere soorten overgevoeligheidsreacties. Hierbij kunt u denken aan allergieën, eczeem en dauwworm. Daarnaast is het geven van borstvoeding goed om een betere band te krijgen met uw kind. Bij het geven van borstvoeding is het van groot belang dat de moeder zelf ook een goed voedingspatroon heeft. Weest zelf matig met het nuttigen van alcoholische dranken en vermijdt sigaretten en andere schadelijke middelen. Sommige stoffen komen namelijk (voor een deel) via de melk ook in uw baby terecht.

Borstvoeding op gang brengen

Soms kan het even duren voordat er voldoende borstvoeding is en voordat de voeding op gang komt. In sommige gevallen ontstaat er te weinig melk of komt de melk er niet naar behoren uit. U kunt in dit geval uw baby vaker de borst geven om zo het geven van borstvoeding te bevorderen. Hulp van een kraamhulp bij het aanleggen van de baby aan de borst kan ook uitkomst bieden om de borstvoeding op gang te krijgen.

Homeopathie om de borstvoeding te stimuleren

Mocht u besluiten om een homeopathisch middel in te zetten om de borstvoeding op gang te helpen heeft u keuze uit twee inwendige geneesmiddelen. Als het middel na drie tot vier dagen geen verbetering geeft kunt u het beste een huisarts, kraamhulp of andere deskundige raadplegen.

Hoofdmiddel bij te weinig melk

Als er te weinig melk aangemaakt wordt kunt u het homeopathische middel Urtica Urens D6 gebruiken. Dit middel helpt ook de borstvoeding op gang. Het middel is niet schadelijk voor uzelf of voor uw baby en kunt u online bestellen bij drogisterijen in Nederland en België van het merk VSM.

Bij onbetrouwbare melkproductie

De productie van de moedermelk kan van dag tot dag wisselen qua hoeveelheid. Om deze hoeveelheden constanter te produceren kunt u het homeopathische geneesmiddel Pulsatilla D6 gebruiken. Deze druppels kunt u in de supermarkt, drogist of apotheek vrij verkrijgen. Het homeopathische geneesmiddel wordt gemaakt uit tijdens de bloei verzamelde wildemanskruid met wortel en wordt ook ingezet bij afwijkend eetgedrag tijdens de zwangerschap.

Borstvoeding, afremmen van stuwing of volledig stoppen

Bij sommige vrouwen ontstaat echter een teveel aan moedermelk. De voorraad moedermelk ontstaat op deze manier veel te snel en dit heeft gezwollen en pijnlijke borsten als gevolg. Het lekken en de kleding vies maken is een veelgehoorde klacht. Afkolven van de moedermelk is een reële optie, maar soms kan het nodig zijn om de aanmaak van melk iets af te remmen of helemaal stoppen met borstvoeding.

Homeopathie bij een teveel aan moedermelk

Probeer gedurende twee tot maximaal drie dagen een homeopathisch geneesmiddel. Als er geen verbetering optreedt, raadpleeg dan een arts, de kraamhulp of een deskundige op het gebied van borstvoeding. Homeopathie wordt enkel voor inwendig gebruik ingezet bij een overvloed aan moedermelk.

Hoofdmiddel bij teveel melk

Het homeopathische geneesmiddel genaamd Phytolacca D6 in druppelvorm van het merk VSM remt de productie van melk af. Het middel werkt niet verslavend en is ook niet schadelijk voor uzelf of uw pasgeboren baby.

Pijn in de ‘andere’ borst

Mocht er tijdens de voeding pijn in de gestuwde borst ontstaan waaraan het kind niet zuigt, kunt u Borax D6 gebruiken. Het middel kunt u bestellen uit Duitsland omdat het in Nederland niet in de handel is.

Opgezette, jeukende en overgevoelige borsten

Als een teveel aan melkproductie samengaat met opgezette, jeukende en overgevoeligheid van de borsten kunt u Rhus Toxicodendron D6 in tabletvorm inzetten. De tabletten hebben een positieve werking op het herstellend vermogen van de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidJoods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidDe Wereldgezondheidsorganisatie raadt vrouwen aan om hun kind minstens zes maanden lang borstvoeding te geven. Borstvoed…
Borstvoeding geven na een keizersnedeNa een keizersnede komt je borstvoeding soms niet goed op gang. Je lichaam krijgt geen signaal om melk te gaan producere…
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
Borstvoeding: De natuurlijkste startWat is er natuurlijker dan borstvoeding? Het is het gezondste wat een baby kan krijgen! Borstvoeding heeft vele voordele…
De voordelen van borstvoeding voor moeder en kindDe voordelen van borstvoeding voor moeder en kindMoedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsv…
Bronnen en referenties
  • http://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/r/pulsatilla_d6/
  • http://www.vitamientjenodig.nl/producten/vsm-pulsatilla-pratensis-d6
  • https://www.deonlinedrogist.nl/phytolacca-decandra-20ml-p-55078.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21578-homeopathie-geneesmiddelen-n-o-p.html
  • http://www.dehomoeopaath.nl/inspiring-homoeopathie/32-.html
  • http://www.apotheke-homoeopathie.de/mittel/borax

Reageer op het artikel "Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 29-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie en zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!