InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Grafiet, een mineraal waar u mee kunt schrijven

Grafiet, een mineraal waar u mee kunt schrijven

Grafiet, een mineraal waar u mee kunt schrijven In 1565 werd het mineraal grafiet per toeval ontdekt door een bewoner van het Engelse dorpje Borrowdale. Nadat het grafiet was ontdekt duurde het toch nog een lange tijd voordat er potloden van grafiet werden gemaakt. Voor medische doeleinden wordt er grafiet zalf geproduceerd van merken als VSM en A.Vogel. Vanwege de (zelf)smerende werking wordt grafiet vaak in de elektrotechniek gebruikt. Vroeger werden sieraden vaak van grafiet gemaakt omdat de glans van grafiet mooier was dan van het donkerkleurig mineraal git.

Geschiedenis van grafiet

In 1565 werd het Engelse Dorpje Borrowdale getroffen door een hevige storm. Een bewoner van het dorp zag na de storm een omgewaaide eik. Bij de wortels van de boom zag hij een glimmende zwarte substantie. Toen hij het materiaal aanraakte werden zijn vingers zwart. De dorpsbewoner noemde het “zwart lood” vanwege de kleur. Na de vondst bleek dat de man grafiet had ontdekt. Nadat het grafiet was gevonden duurde het nog een lange tijd voordat er potloden van grafiet werden gemaakt. De eerste potloden werden gemaakt door de timmerman Kaspar Faber. In zijn werkplaats in Duitsland maakte hij in 1761 een soort krijtje van een papje van grafiet, zwavel, antimonium en haren. De Fransman Nicolas Conté bakte in 1790 een mengsel van klei en grafiet in een kalkoven. Door de combinatie van klei en grafiet aan te passen kon hij de hardheid van het potlood beïnvloeden. In 1795 kreeg hij patent op zijn uitvinding. Met de medewerking van zijn broer opende hij een potloodfabriek.

Bestanddelen grafiet

Grafiet bestaat net als diamant uit pure koolstof. De twee mineralen verschillen alleen van elkaar door de samenstelling van de koolstof atomen. In het geval van het grafiet zijn de atoomlagen licht met elkaar verbonden. Daarom laat het mineraal ook sporen achter wanneer het op een oppervlak, zoals dat van papier wordt gewreven.

Geneeskrachtige werking

Grafiet zalf

Grafietzalf is een homeopathisch geneesmiddel dat kan worden toegepast om de symptomen van eczeem, zweertjes en kloven te verlichten. Kloven en zweertjes kunnen ontstaan door eczeem of door een te droge en schilferige huid. Dit gaat vaak gepaard met een jeukende huid. Grafiet zalf kan ook gebruikt worden bij bijvoorbeeld zwemmerseczeem. Om vlekken te voorkomen kunt u de huid afdekken.

Grafiet potloden

De bekendste toepassing van grafiet is wel het potlood. Hoe zachter de punt van het potlood is hoe donkerder de kleur. Er zijn ook grafietpotloden in kleuren verkrijgbaar. Met deze potloden kunt u teken zoals u gewend bent. De kleuren van uw tekening kunt u levendiger maken door de potloden met water te gebruiken.

Vindplaatsen

Grafiet is op alle continenten te vinden. De belangrijkste plaatsen waar grafiet gewonnen wordt zijn: Mexico, Beieren, de Verenigde Staten, Madagaskar, en Sri Lanka.

Toepassingen

Vanwege de zachtheid van grafiet en de smerende eigenschappen wordt het vaak in de elektrotechniek gebruikt. Grafiet wordt onder andere gebruikt in elektromotoren en stroomafnemers. In de oudere kernreactoren wordt ook gebruik gemaakt van grafiet. Hoewel grafiet voor 100 procent uit koolstof bestaat, is het vrijwel onbrandbaar. Grafiet smelt pas bij een temperatuur boven de 3000 graden Celsius Grafiet werd vroeger ook wel voor sieraden gebruikt, in plaats van het mineraal git omdat de glans intensiever was.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Potlood, schrijvend houtPotlood, schrijvend houtEen potlood is een middel om mee te schrijven, gemaakt van hout, klei en grafiet. Door er mee te schrijven ontstaat er e…
Grafeen, wat is dat voor materiaal?Grafeen, wat is dat voor materiaal?Grafeen is tweehonderd keer sterker dan staal maar slechts een atoom dik. Het is een van de sterkste materialen die de w…
De gum, een werelduitvinding!De gum, een werelduitvinding!Wie tekent en schrijft met een potlood, weet zich gerustgesteld dat een foutje met een gummetje ook weer gemakkelijk te…
Grafeen, het materiaal van de toekomstGrafeen, het materiaal van de toekomstDe maatschappij zoals we die kennen is gebouwd door gebruik te maken van materialen zoals beton, staal, hout, plastic, e…
Rosalind FranklinRosalind Franklin was een biofysicus en een röntgenstraal kristallografe. Ze heeft behalve haar bijdrage aan het begrip…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://historianet.nl/cultuur/de-geschiedenis-van-het-potlood
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolas-Jacques_Cont%C3%A9
  • http://www.supermarktaanbiedingen.com/product/vsm-grafiet-zalf
  • http://www.vanbeekart.nl/bijzondere-grafietpotloden/c/?parm=NOM040%20%20%20%20%20aKafaA&cat=BKA

Reageer op het artikel "Grafiet, een mineraal waar u mee kunt schrijven"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 13-12-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!