InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallen

Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallen

Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallen Mindfulness is een soort therapie dat wordt ingezet bij mensen die lijden aan fobieën, angsten, die vaak gepaard gaan met paniekaanvallen. Het is een oude meditatietechniek die al duizenden jaren toegepast wordt door mensen die geloven, en leven naar, het boeddhisme. Tijdens deze meditatie ligt de focus sterk op bewust worden van het hier en nu en het proberen om volledig in het moment te leven. De therapie is volgens recent onderzoek (2013) even effectief gebleken als de standaard gebruikte cognitieve gedragstherapie.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een oeroude meditatietechniek die duizenden jaren geleden is ontwikkelt is door boeddhistische monniken. In het Nederlands wordt het ook wel aandachtgerichte cognitieve therapie genoemd. Dankzij de technieken en oefeningen die bij de meditatie horen wordt men bewuster van de situaties die zich in het moment zelf afspelen. Iemand die mindfulness leeft heeft een levenshouding waarbij hij of zij accepteert dat er zowel negatieve als positieve ervaringen afspelen in het ‘nu’. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar bewustwording. Mindfulness wordt gebruikt bij mensen die te maken hebben met:
  • Depressie
  • Overmatig piekeren
  • Paniekaanvallen
  • Fobie
  • Een terminale ziekte (met mindfulness leert u dit accepteren)
  • Gegeneraliseerde angststoornissen
  • Sociale fobieën
  • Pijnklachten
  • ADHD
  • Psychische stoornissen
  • Het verwerken van een verlies

Bewust en ‘in het moment’

In ons drukke leven vergeten we dikwijls stil te staan bij handelingen die we uitvoeren. Bij angsten en fobieën laten we negatieve (irrationele) gedachten toe waardoor we niet in het moment zelf kunnen leven. Met mindfulness leert u dankzij ademhalingstechnieken, meditatieoefeningen en gesprekken met een coach om deze gedachten een plek te geven en meer te genieten van het hier en nu.

Hoe helpt mindfulness bij angsten en fobieën?

Mensen die lijden aan een fobie met daarbij paniekaanvallen hebben vaak last van hartkloppingen, een droge mond, trillingen, overmatig zweten en het gevoel dat ze willen vluchten of dat ze zo snel mogelijk een toilet nodig hebben. Mensen die bewust in het moment leven dankzij mindfulness oefeningen en/of groepsbijeenkomsten leren om gevoelens te benemen als “nu voel ik de angst opkomen”. Het benoemen, herkennen en erkennen van angsten en het moment van bang worden spelen een belangrijke rol bij de verwerking van de fobie.

De energie die het hebben van een angst kost

Het leven met angst en het, vaak constant, bang zijn voor allerlei irrationele zaken die zich in de toekomst kunnen afspelen, kosten veel energie van het lichaam. De angsten staan het ontspannen van het lichaam erg in de weg. Met behulp van mindfulness oefeningen en meditatie kan de staat van ontspanning en het een plek geven van angsten versnellen.

Angst onder ogen zien

Dankzij de technieken die aangeleerd worden bij mindfulness gaat u meer leven in het moment en minder zorgen maken over zaken en angstige momenten die zich eventueel in de toekomst af kunnen spelen. U leert de angsten een plek te geven en ze bewust te benoemen als u last heeft van een angst of bangig gevoel.

Resultaten van mindfulness bij angsten en fobieën

In cursussen die te maken hebben met mindfulness en bij de oefeningen en technieken die u als huiswerk meekrijgt, leert u zich ontspannen. De volgende resultaten kunnen worden behaald na het volgen van een cursus of na een aantal weken meditatie:
  • U leert een bewuster leven te leiden, meer ‘in het moment’
  • U kunt de angst een plek geven en ervaart meer kwaliteit in de positieve en negatieve momenten die u tegenkomt in het leven
  • De angsten vormen een minder groot probleem bij toekomstige activiteiten
  • U kunt meer genieten van uw leven
Gerelateerde artikelen
Werkt mindfulness?Werkt mindfulness?Mindfulness is wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen stress, angst en piekeren. Deelnemers kunnen de aandacht er…
Mindfulness en een licht verstandelijke beperkingMindfulness en een licht verstandelijke beperkingJe hoort het tegenwoordig steeds vaker, kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking krijgen les in mindfulness.…
Mindfulness: leven in het hier en nuMindfulness: leven in het hier en nuMindfulness is een techniek waarmee je spanning en stress kunt verminderen. Het idee achter mindfulness is het bewust zi…
Het boeddhisme en de wetenschapHet boeddhisme en de wetenschapUit veelvuldig onderzoek naar mindfulness blijkt dat het niet zomaar een vorm van meditatie is. Maar dat er tal van voor…
Denk niet aan de paarse krokodil! MindfulnessDenk niet aan de paarse krokodil! MindfulnessNee, dit is geen artikel die gaat over de bureaucratie in Nederland. Maar over het spel wat ons brein met ons kan spelen…
Bronnen en referenties
  • http://www.skepsis.nl/mindfulness.html
  • http://centrumvoormindfulness.nl/mindfulness-training-amsterdam/angst
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Mindfulness.htm
  • http://www.confront.nl/artikelen/281-mindfulness-angst/

Reageer op het artikel "Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-12-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!