InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ayurveda en de constituties

Ayurveda en de constituties

De ayurveda zegt dat de constitutie die je bij je geboorte meekrijgt, bepalend is hoe vatbaar je bent. Hier wil ik de drie constituties kapha, pitta en vata bespreken. Misschien herken je jezelf hierin, maar het is ook heel goed mogelijk dat je constitutie een mengvorm is en dat je van iedere constitutie iets hebt.

Kapha uiterlijk

Deze mensen hebben een goed ontwikkeld lichaam met de neiging naar overgewicht. Ze hebben een dikke huid en goed ontwikkelde spieren. Hun huid is glad en vettig. Het haar van de kapha-mens is dik, zacht en golvend en de haardos is weelderig. Ze hebben blauwe of zwarte ogen, waarvan het oogwit vaak zeer wit en aantrekkelijk is.

Voorkeur

Ze hebben een matige eetlust met daaraan gekoppeld een trage spijsvertering. Hun voorkeur gaat uit naar scherp, bitter en heet voedsel. Kapha mensen zijn goede en lange slapers. Ze vertonen een sterke vitaliteit en daaraan gekoppeld een grote kracht en uithoudingsvermogen.

Psychologie

Van kapha-mensen kun je zeggen dat ze een rustige natuur hebben en over het algemeen gezond, gelukkig en vreedzaam zijn. In psychologisch opzicht hebben kapha-mensen de neiging om tolerant en vergevingsgezind te zijn. Hun begripsvermogen is meestal traag, maar ze kunnen goed iets onthouden.

De drie guna's in de kapha constitutie

Sattva

Sattva in kapha maakt dat deze mens vol liefde is, andere mensen innerlijke rust verschaft en een vriendelijke mentaliteit bezit. Ze zijn niet van hun stuk te brengen en wekken het gevoel volledig te vertrouwen te zijn.

Rajas

Als rajas overheerst in kapha krijgt deze mens minder zelfvertrouwen, trekt zich terug en communiceert minder met andere mensen.

Tamas

Wanneer tamas op de voorgrond treedt, dan wordt de kapha-mens apathisch, heeft geen zelfvertrouwen en is gemakkelijk te beinvloeden.

Eigenschappen van kapha

  • zwaar
  • koud
  • olie-achtig
  • glad
  • compact
  • traag
  • stabiel

Grofstoffelijke elementen van kapha

  • aarde
  • water

Vata uiterlijk

Deze mensen zijn over het algemeen lichamelijk wat minder ontwikkeld. Ze zijn meestal te lang of te kort. Omdat de spieren slecht ontwikkeld zijn, zijn de gewrichten en beenderen goed zichtbaar, ze tekenen een beetje uit. De huid is meestal bruin van kleur en is koud, ruw en droog. Deze mensen hebben vaak moedervlekken. Het haar en de oogleden zijn dun. De ogen liggen weggezonken en het oogwit is droog en troebel. De ogen zijn wel actief, doch vertonen weinig glans. Ze hebben een onregelmatige eetlust en vertering.

Voorkeur

Vata-mensen geven de voorkeur aan zoete, zure en zoute smaken. Hun ontlasting is droog en hard en ze neigen naar constipatie. Vata-mensen hebben vaak koude handen en voeten. Hun slaap is onregelmatig en ze slapen minder dan andere typen.

Psychologie

Ze hebben een levendige en creatieve energie met een flexibele instelling ('beweging'). Ondanks dat ze anderen positief kunnen motiveren, zijn het mensen die zich gemakkelijk zorgen maken. Psychologisch gezien begrijpen ze snel iets, maar vergeten het ook weer gemakkelijk. Omdat het rusteloze en alerte mensen zijn, kunnen ze snel moe worden. Vata-mensen houden niet van koud weer.

De drie guna's van de vata constitutie

Sattva

Als sattva overheerst in een vata-persoon, heeft die persoon veel levendige energie, is snel van begrip en motiveert anderen positief.

Rajas

Rajas in een vata-persoon geeft concentratieproblemen, nervositeit en angst.

Tamas
Als tamas overheerst is de persoon zeer bang, schat situaties verkeerd in en is vaak oververmoeid. Zo'n persoon neigt naar geestelijke labiliteit.

Eigenschappen van vata

  • droog
  • ruw
  • licht
  • fijn
  • beweeglijk
  • helder
  • los

Grofstoffelijke elementen van vata

  • ether
  • lucht

Pitta uiterlijk

Pitta-mensen hebben meestal een gemiddelde lengte en zijn middelmatig sterk gebouwd. Hun huid is koperkleurig, gelig of blank en is zacht en warm. Het haar is vaak rood en zijde-achtig. Ze hebben vaak moedervlekken en zomersproeten. Ze kunnen grijze of groene ogen hebben en hebben minder prominente oogbol en een vochtig oogwit.

Voorkeur

In fysiologisch opzicht hebben ze een sterke stofwisseling, een goede spijsvertering en daarmee gepaard gaande stevige eetlust. Hun voorkeur gaat uit naar koud voedsel en koude dranken. Hun slaap is meestal ongestoord, maar niet echt lang of kort. Pitta-mensen produceren veel urine en hebben een zachte ontlasting. De handen en voeten van pitta-typen zijn altijd warm en hun lichaamstemperatuur is iets hoger dan normaal. Pitta staat voor vuur, daarom kunnen deze mensen niet echt goed tegen warmte en zonlicht. Een pitta-mens geeft de voorkeur aan zoete, bittere en scherpe smaken.

Psychologie

Het vuurelement in de pitta-persoon maakt deze ondernemend en deze persoon bezit 'de gave van het woord'. Emotioneel neigen ze naar haat, woede en jaloezie.

De drie guna's in de pitta constitutie

Sattva

Wanneer sattva overheerst, bezit deze persoon een drijvende energie, een goed inzicht en een scherpe intelligentie. Deze mens is moedig, warm en een goed leider.

Rajas

Teveel rajas bij een pitta-type maakt dat deze overactief is, kritisch en agressief. Er kunnen dan ook haatgevoelens optreden.

Tamas

Teveel tamas bij een pitta-type zorgt ervoor dat deze psychotisch kan zijn en overmatig stimulerende middelen gebruikt.

Eigenschappen van pitta

  • heet
  • scherp
  • vloeibaar
  • beweeglijk
  • olieachtig

Grofstoffelijk element

  • vuur

Dit artikel maakt deel uit van het eindwerkstuk voor de opleiding tot yogadocent aan het Vormingsinstituut voor Yogadocenten te Zolder in België. Het is geschreven door Ed van Hoof en hier gepubliceerd in zijn nagedachtenis.

Lees verder

© 2008 - 2019 Judithm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ayurveda: vata, pitta en kaphaDe begrippen vata, pitta en kapha zijn de drie dosha's uit de Ayurveda. Het zijn fysiologische krachten die werkzaam zij…
Het Ayurvedisch KookboekHet Ayurvedisch KookboekAyurveda komt steeds meer in de belangstelling, ook wat betreft eetgewoonten. Ayurvedisch koken, hoe doe je dat? Dat lee…
Ayurvedische kruiden bij stressVeda betekent kennis of wetenschap. Ayur betekent leven. Het is de Indische leer der geneeskunst. Ayurvedische medicijne…
Ayurveda en de weefsels: shapta dhatu'sHet menselijk lichaam bestaat uit zeven fundamentele en vitale weefsels, die we dhatu's noemen. In het Sanskriet beteken…
Ayurveda - Ayurvedische natuurgeneeswijzeAyurveda - Ayurvedische natuurgeneeswijzeAyurveda is een zeer oude Indiase geneeswijze en lijkt ook de oudste geneeskunde ter wereld te zijn. Ayurveda hanteert m…
Bronnen en referenties
  • Ed van Hoof. Eindwerkstuk van de opleiding tot yogadocent. 1997.
  • Cursus 9 - Ayurvedische geneeskunde en voedingsleer. Vormingsinstituut voor Yogadocenten te Zolder in België.
  • Ayurveda in de praktijk. Anil Kumar Metha.
  • Ayurveda, de leer van zelfgenezing. Dr. Vasant Lad.
  • Ayurveda en kruiden. Dr. Vasant Lad.

Reageer op het artikel "Ayurveda en de constituties"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Ayurveda
Medische informatie…
Schrijf mee!