InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Olivijn of Peridoot, een beschermende steen

Olivijn of Peridoot, een beschermende steen

Olivijn of Peridoot, een beschermende steen Volgens de overlevering droeg Bijbelse Mozes deze steen in zijn borstpantser om hem te beschermen. Olivijn versterkt de organen in de borstkas en beschermt vooral uw hart en longen tegen ziektes. Olivijn in de geslepen vorm wordt verwerkt als sieraad zoals kettingen, hangers voor aan een ketting, armbanden, stenen gezet in een ring of oorbellen. Volgens Hildegrad von Bingen was de olivijn een van de basisstenen voor de geneeskunde.

Geschiedenis van de Olivijn

Olivijn wordt ook wel chrysoliet, peridoot of olivien genoemd. In de oudheid kwam olivijn van het vulkanische eiland Zebriget in de Rode Zee. Volgens de overlevering droeg de Bijbelse Mozes een olivijn als beschermende steen in zijn borstpantser. In de middeleeuwen schreef Hildegrad von Bingen dat de Peridoot ( een andere benaming voor olivijn) een van de basisstenen voor de geneeskunde was. Hildegrad von Bingen was abdis van een Benedictijnenklooster. Zij schreef vele boeken waaronder ook boeken die over de natuur en geneeskunst gaan.

Geneeskrachtige werking van de Olivijn

Stenengeneeskunde bestaat al sinds de oudheid. Maar schakel bij kleine of ernstige klachten altijd medische hulp in.

Beschermt en versterkt de organen in de borstkas.

Olivijn beschermt vooral uw hart en longen tegen ziekten. Draag de olivijn als ketting. Kleine stukjes olivijn kunt u in een linnen zakje om uw hals dragen.

Kan helpen bij herstel na een hartinfarct en bij hartinsufficiëntie.

Hartinsufficiëntie is een syndroom waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. Daardoor krijgt het lichaam onvoldoende energie en zuurstof. Voor de helende werking kunt u de olivijn het beste als ketting dragen. Kleine stukjes olivijn kunt u in een linnen zakje om uw hals dragen.

Een droge en schrale huid.

Een droge en schrale huid kan door meerdere oorzaken hebben. Enkele oorzaken kunnen zijn:
  • Teveel aan warm water: door het warme water worden de vetten van uw huid gespoeld.
  • Gebruik van zeep: door het gebruik van zeep lossen de vetten van de huid op.
  • Wind, koud weer en droge lucht: kunnen ervoor zorgen dat uw huid uitdroogt en daardoor schraal wordt.
  • Erfelijke invloeden kunnen ook een oorzaak zijn van een droge huid.

Een ketting van olivijn kan uw huid beschermen tegen uitdrogen en schraalheid. Kleine steentjes olivijn kunt u ook in een linnen zakje om uw hals hangen.

Psoriasis

Psoriasis is een huidziekte die chronisch is. Psoriasis veroorzaakt dikke schilferende plekken op de huid. Gewoonlijk wordt de huid van een mens geleidelijk vernieuwd. Bij mensen die psoriasis hebben wordt de aanmaak van nieuwe huidcellen versneld. De teveel aangemaakte huidcellen worden niet afgestoten. Daardoor ontstaan er dikke schilferende plekken op de huid. Leg enkele kleine steentjes olivijn twee weken lang in een schaaltje met olijfolie. Dep met deze steentjes de schilferige plekken op de huid. Doe dit regelmatig in de ochtend en avond. Daarnaast kunt u een ketting van barnsteen op uw blote huid dragen.

Afgunst en jaloezie

Olivijn gaat emoties als afgunst en jaloezie tegen. Draag een ketting met kleine olivijn steentjes.

Kleur van olivijn

De kleur van olivijn is varieert van geelgroen tot olijfgroen. Olivijn is gevoelig voor oxidatie daardoor komt de olivijn ook in rode, bruine en zwarte kleuren voor.

Handelsvormen

Geslepen kan de olivijn verwekt worden tot een sieraad. Als kralen ketting, steen voor in een ring, hanger voor aan een ketting, armband of oorbellen.
Voor de geneeskrachtige werking kunt u ook kleine steentjes van olivijn in een linnen zakje om uw hals dragen.

Vindplaatsen

Olivijn wordt vaak gevonden in verweerde lava. Helder groene kristallen worden op het eiland St. John( Egypte) gevonden. Verder wordt olivijn gevonden in Noorwegen, Arizona, Birma, Duitsland (in de Eifel), Italië (op de Vesuvius) en op de Canarische eilanden(Lanzarote).

Verzorging van de olivijn

Na enkele keren dragen kunt u de olivijn ontladen door de steen onder koud stromend water te houden. U kunt de olivijn weer opladen door de steen enkele uren in het zonlicht te leggen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is olivijn de redder van het CO2-probleem?Olivijn is een edelsteen die een tijd lang waardevoller werd gevonden dan diamant. Olivijn komt voor in gebieden met vul…
Lanzarote: Canarische Eiland van olivijnAchtdaagse reis naar Canarische Eiland Lanzarote: Lanzarote, eiland vol van contrasten. Eenzaam zwart strand vol groene…
Ring met geboortesteen: het ultieme cadeau!Ring met geboortesteen: het ultieme cadeau!Het ultieme cadeau om je geliefde mee te verrassen is een sierraad. Ringen, kettingen, armbanden, oorbellen. Er zijn vel…
Stenen, sterrenbeelden en kleurentherapieEdelstenen kunnen worden gebruikt om mee te helen, maar kunnen ook persoonlijk zijn toebedeeld door het karakter van die…
De schoonheid van topaasDe schoonheid van topaasTopaas was in de oudheid al een geliefde edelsteen. In die tijd, toen ze afzettingen alleen in de Oude Wereld bekend war…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: S kitahashi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hildegard_van_Bingen
  • http://www.seniorennet.be/Pages/Gezond_leven/medisch_nieuws_hartinsuffici%EBntie01.php
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/droge-huid/item40524
  • http://www.huidinfo.nl/psoriasis.htm
  • http://www.stenensieraad.nl/steen_olivijn.html
  • De bijzondere kracht van Helende Stenen, Gisela Schreiber

Reageer op het artikel "Olivijn of Peridoot, een beschermende steen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 30-12-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!