InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De Thaise Orde van de negen edelstenen

De Thaise Orde van de negen edelstenen

De Thaise Orde van de negen edelstenen De Thaise orde van de negen edelstenen wordt ook wel de “Heilige Orde” genoemd. Het sieraad wordt door de Koninklijke familie en door enkele hoogwaardigheidsbekleders in Thailand gedragen. Diegene die het sieraad mogen dragen moeten wel boeddhist zijn. Het juweel van de Thaise Orde van de negen edelstenen bevatten de volgende stenen. Diamant, robijn, smaragd, topaas, granaat, saffier, parel, zirkoon en groen kattenoog.

Geschiedenis van de Thaise Orde van de negen edelstenen

In de Ayutthaya- periode had de koning van Siam( het latere Thailand) een sieraad dat bestond uit drie gouden kettingen. Deze gouden kettingen waren verbonden met elkaar door een roosvormig sieraad. In dit sieraad waren negen stenen gezet. Hoewel de negen stenen edelstenen genoemd worden zijn het niet allemaal edelstenen. De betekenis moet dan ook symbolisch gezien worden. De orde wordt ook wel de “Heilige Orde genoemd. Leden van de Koninklijke familie dragen dit sieraad. En alleen vooraanstaande Thaise bestuurders wordt dit sieraad ook wel eens aangeboden. Een vereiste is dat men wel boeddhist is wanneer men het juweel ontvangt.

Ayutthaya

Ayutthaya was een koninkrijk dat van 1351 tot 1767 bestond. Doordat het koninkrijk Ayutthaya buitenlandse handelaren toe stond om buiten de stad woningen te bouwen werd Ayutthaya steeds groter. En kreeg de later de naam Siam(het latere Thailand). Door de verwoesting van de stad door de Birmezen( uit China) kwam er een einde aan het koninkrijk Ayutthaya.

De ring met de negen edelstenen

In de 17e eeuw werd aan de dragers van de keten(ketting) met de negen edelstenen ook een ring met de negen stenen geschonken. Later werd de ring aan meerdere personen uitgereikt. Uit naam van de koning werd de ring met de negen edelstenen aan familieleden, ministers, edelen en aan officieren gegeven. Koning Rama IV besloot dat mensen die de ring niet droegen ook het hoofd van de koning niet mochten aanraken.

De ster met de negen edelstenen

Thailand raakte in de negentiende eeuw onder Europese invloeden. Daarom besloot Rama IV dat alle dragers van de ring met de negen edelstenen ook een ster op de borst zouden gaan dragen. Ook dit juweel was bezet met de negen edelstenen.

Bron: Maximilian Gritzner, gestorven 1903, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Maximilian Gritzner, gestorven 1903, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lint met de negen edelstenen

Rama V besloot dat het juweel met de negen stenen aan een grootlint bevestigd moest worden. De kleur van het lint was geel met rode biezen. In 1983 kreeg het lint de kleuren geel, rood en groen. Het lint bleef geel maar kreeg een smalle rode en een brede groene bies. Het brede lint wordt door de heren over de rechterschouder gedragen. De dames dragen het juweel aan een strik op hun linkerschouder. Tevens besloot Rama V dat er buiten de koning en koningin maar twintig andere mensen het lint mochten dragen. Later werd dit aantal verhoogd door Rama VI in 1913 besloot de koning dat dit zevenentwintig personen mochten zijn. De koning daarbij meegerekend. Wanneer de koning een buitenlands bezoek aflegt draagt hij de Orde van de negen edelstenen niet. In Thailand geloven de mensen dat de stenen magische beschermende krachten hebben.

De edelstenen van de Thaise Orde van de negen edelstenen

De namen van de negen stenen zijn:
De negen stenen komen we ook nog in het hedendaagse straatbeeld van Thailand tegen.  / Bron: Heinrich Damm, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)De negen stenen komen we ook nog in het hedendaagse straatbeeld van Thailand tegen. / Bron: Heinrich Damm, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  1. Diamant
  2. Robijn
  3. Smaragd
  4. Topaas
  5. Granaat
  6. Saffier
  7. Parel
  8. Zirkoon
  9. Groen kattenoog

Werking van de negen stenen

Onderstaande stenen en mineralen hebben meerdere werkingen hieronder treft u een selectie van de werking aan.
  • Diamant: versterkt de werking van andere stenen
  • Robijn: beschermt tegen negatieve energieën
  • Smaragd: voorziet van positieve energie
  • Topaas: brengt vreugde en voorspoed
  • Granaat: versterkt het immuunsysteem
  • Saffier: verminderd allerlei soorten pijn
  • Parel: werkt versterkend op zenuwen en spieren
  • Zirkoon: werkt zuiverend en ontgiftend
  • Groen kattenoog: stimuleert persoonlijke kracht

De krachtige energie van stenen is al vele eeuwen bekend. Maar schakel bij lichte of ernstige klachten altijd medische hulp in.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjesHete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjesHete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjes. Ze vormen vaak het begin van een Thaise maaltijd of worden bij een diner ge…
Thaise spicy viskoekjes Tod Man Plaa met komkommer relishThaise viskoekjes of Tod man pla is een favoriet gerecht in Thailand, maar het staat bijna nergens op het menu in Nederl…
Bankrekening openen in ThailandBankrekening openen in ThailandHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais b…
Thaise groene curry, vegetarisch of met kipThaise groene curry is een onderdeel van de Thaise keuken. De Thaise keuken kent smaakexplosies die heel opvallend zijn.…
Thailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keukenThailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keukenReizen naar Thailand is niet zomaar een reis maken: het is een avontuur naar een uniek land dat je niet zo snel zal verg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maximilian Gritzner, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Ayutthaya
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Negen_Edelstenen#De_geschiedenis_van_de_orde
  • http://findrecord.ru/nl/orde-van-chula-chom-klao/
  • http://www.helende-stenen.com/diamant/
  • https://sites.google.com/site/patriciapoppe/demagievansmaragd
  • De bijzondere kracht van helende stenen, Gisela Schreiber
  • Afbeelding bron 1: Maximilian Gritzner, gestorven 1903, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Heinrich Damm, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De Thaise Orde van de negen edelstenen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 30-12-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!