InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Topaas, een edelsteen die helpt bij een slecht humeur

Topaas, een edelsteen die helpt bij een slecht humeur

Topaas is een van de edelstenen in de Thaise Orde van de Negen Edelstenen. Topaas wordt in de geslepen vorm gebruikt om sieraden van te maken zoals ringen, kettingen, en oorbellen. De geslepen vorm van topaas wordt ook gebruikt voor de geneeskrachtige werking bij verschillende kwalen. In de ruwe vorm wordt het gebruikt voor opleggingen. De topaas kan onder andere een slecht humeur en prikkelbaarheid doen verdwijnen en de pijn van een aanval van jicht verminderen. De paus is in het bezit van een mijter die met goud, parels en topazen versierd is. Door het verhitten van de steen krijgt deze een kunstmatige blauwe of roze kleur.

Geschiedenis van de topaas

De topaas is een heel oude kracht en siersteen. In de oudheid werd de steen gezien als machtssymbool van de heersers. Die zouden wijsheid ontvangen van de topaas. In de Engelse koningskroon zijn 480 goudtopazen verwerkt. Deze goudtopazen werden gevonden in Ertsgebergten. De goudtopazen variëren van lichtgeel tot goudkleurig. De topaas is een van de edelstenen in de Thaise Orde van de Negen Edelstenen. De paus is in het bezit van een mijter die met goud, topazen en parels versierd is.

Geneeskrachtige werking

Spijsvertering

Wanneer uw spijsvertering niet goed verloopt, kunt u maag- en stoelgangproblemen krijgen. Wanneer uw spijsvertering goed werkzaam is, zorgt het ervoor dat er belangrijke voedingsstoffen aan het bloed afgegeven worden. Voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen kunnen dan moeiteloos via het bloed naar de organen en lichaamscellen gaan. Wanneer u een ketting of een hanger van topaas op uw blote hals draagt stimuleert de steen uw spijsvertering.

Bloedstelpend

Het dragen van een topaas op de blote huid werkt bloedstelpend. De steen kan voor een nog betere werking gecombineerd gedragen worden met een hematiet steen en jade.

Jicht

Jicht is een reumatische aandoening. Jicht ontstaat doordat urinekristallen meerslaan in de gewrichten. De oorzaak is dat de stofwisseling in uw lichaam niet goed werkt. Wanneer u eenmaal jicht krijgt komt het vaak terug deze kwaal wordt dan chronisch. Jicht komt vaak voor in het gewricht van de grote teen maar kan ook in de andere tenen voorkomen. Een aanval van jicht gaat gepaard met veel pijn. U kunt de pijn verlichten door op uw nuchtere maag een glas water te drinken waarin een nacht lang een topaas heeft ingelegen. Draag daarbij altijd een barnsteen of turkoois ketting of hanger op de blote huid.

Lever

Bij aandoeningen van de lever kunt u een goudtopaas op de plaats van de lever leggen om de klachten doen verzachten. De plaats van de lever ligt rechts bovenin de buikholte net onder het middenrif. Gebruik voor het opleggen een stukje ruwe goudtopaas.

Ontspannend

Om uw lichaam te ontspannen kunt u een stukje ruwe goudtopaas op het middenrif leggen net onder de ribben. Uw lichaam zal dan snel ontspannen aanvoelen.

Slecht humeur/prikkelbaarheid

Soms is er niet een duidelijke oorzaak waardoor u prikkelbaar bent of een slecht humeur heeft. Dit kan verschillende oorzaken hebben bijvoorbeeld door onvoldoende slaap of verkeerde voeding. Het dragen van een topaas aan een ketting of een ketting met topaassteentjes verdrijft het slechte humeur en prikkelbaarheid.

Schildklier

De schildklier maakt een hormoon aan dat de stofwisseling stimuleert. Bij problemen met de schildklier helpt de blauwe topaas de hormoonproductie in evenwicht te brengen. Draag een ketting of hanger van blauwe topaas op de blote huid.

Chronische amandelontsteking

Wanneer de ontsteking niet overgaat of steeds weer terug komt wordt het een chronische ontsteking. Draag voor een langere tijd een ketting met blauwe topaassteentjes samen met een turkoois, aquamarijn en chalcedoon op de blote huid. Samen kunnen deze stenen de ontsteking doen verminderen.

Edelstenen staan niet alleen bekend om hun schoonheid maar ook om de geneeskrachtige werking. Schakel bij matige of ernstige klachten altijd medische hulp in.

Kleur

Topaas is in de pure vorm doorzichtig en kleurloos. Door verontreiniging van de vindplaatsen komt topaas in verschillende kleuren voor. De kleuren kunnen variëren van strogeel tot bruin, lichtblauw of roze. Door het verhitten van de steen krijgen de topazen vaak kunstmatig een roze of blauwe kleur.

Vindplaatsen

De belangrijkste vindplaats van topaas is Brazilië. Andere vindplaatsen zijn: Rusland, Birma, China, Pakistan, IJsland, Tasmanië, Australië, Duitsland en Nigeria.

Toepassing

De kleine ruwe vorm wordt gebruikt om in de hand te houden of om op te leggen. De geslepen vorm wordt gebruikt om sieraden van te maken. Of voor geneeskrachtige doeleinden.

Verzorging

Topaas kunt u ontladen door de steen onder koud stromend water te houden. De turkoois kunt u opladen door: de steen in een bergkristal cluster te leggen of een nacht in het maanlicht. Dit mag achter het glas op de vensterbank. Pas op met zonlicht dit kan de steen laten verbleken.

Lees verder

© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De schoonheid van topaasDe schoonheid van topaasTopaas was in de oudheid al een geliefde edelsteen. In die tijd, toen ze afzettingen alleen in de Oude Wereld bekend war…
Welke bodemschatten bevat onze aardeOnze aarde bevat allerlei bodemschatten. In de diepte, in de aardkorsten, vinden we veel mineralen, ertsen, aardolie, aa…
De hardheidsschaal van MohsDe hardheidsschaal van MohsWe vergelijken de hardheid van vaste stoffen door met de ene stof op de andere te krassen. Hierop is de hardheidsschaal…
Ring met geboortesteen: het ultieme cadeau!Ring met geboortesteen: het ultieme cadeau!Het ultieme cadeau om je geliefde mee te verrassen is een sierraad. Ringen, kettingen, armbanden, oorbellen. Er zijn vel…
De kracht van edelstenenBijna iedereen onder ons is in het bezit van een edelsteen. Maar beseffen we ook dat bijvoorbeeld die diamant of robijn…
Bronnen en referenties
  • De bijzondere kracht van helende stenen, Gisele Schrëiber
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Topaas
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/jicht
  • http://www.zowerkthetlichaam.nl/1202/de-lever-2-galblaas-bouw-functie/
  • http://www.optimalegezondheid.com/stemmingswisselingen-oorzaken-en-gevolgen/

Reageer op het artikel "Topaas, een edelsteen die helpt bij een slecht humeur"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 18-01-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!