InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Agaat, steen die helpt bij evenwichtsstoornissen

Agaat, steen die helpt bij evenwichtsstoornissen

Agaat, steen die helpt bij evenwichtsstoornissen De beroemde scarabeeën uit de oudheid waren uit agaat gesneden. Door de lagen die een agaat bevat werd deze vroeger “lagensteen” genoemd. Agaat wordt in veel verschillende kleuren gevonden. Soms krijgen de stenen een verfbad waardoor ze volgens sommige mensen nog mooier uit gaan zien. De agaat staat ook bekend om zijn geneeskrachtige werking zoals bij evenwichtsstoornissen en huidproblemen. De klachten die u hiervan ondervind kunnen door het dragen van de agaat worden verminderd. Ook wordt de steen gepolijst of geslepen gebruikt om sieraden van te maken. De agaat wordt vaak verkocht om als dwarsdoorsnede voor de sier neer te zetten. Sommige agaten hebben een geode in het midden van de steen.

Geschiedenis van de Agaat

De naam agaat zou afkomstig zijn van de rivier Agatos op Sicilië. De Griekse filosoof Theophrastos beschreef dit al in 300 v.C. De agaten werden gebruikt als geluksstenen of om genezing te brengen. Het dragen van een agaat dat tot een amulet was geslepen zou de drager gevoeliger maken voor andere mensen. De steen zou een man helpen het hart van zijn uitverkorene te veroveren. De beroemde scarabeeën in de oudheid werden uit agaat gesneden. Ooit werd de agaat lagensteen genoemd door de lagen die een agaat bevat.

Geneeskrachtige werking

Beschermt moeder en kind tijdens de zwangerschap

Agaat werkt beschermend, stimuleert de groei en heeft een gunstig effect op de baarmoeder. Wanneer u een hanger of ketting van agaat op de blote huid draagt tijdens de zwangerschap werkt deze beschermend voor u en uw baby(s).

Helpt tegen hoofdpijn en duizeligheid

Hoofdpijn en duizeligheid gaan vaak samen. Soms is er een oorzaak voor te vinden zoals een tekort aan vocht, hoge bloeddruk of stress. Er zijn nog talloze andere oorzaken te vinden die de klachten kunnen verklaren. Soms door een aandoening of ziekte. Maar het kan ook een onschuldig probleem zijn. Draag een hanger of een ketting van agaat op de blote huid.

Helpt bij infecties die met koorts gepaard gaan

Een infectie komt doordat ziekteverwekkende micro-organismen zich in het lichaam vermenigvuldigen. Deze organismen veroorzaken een ontsteking. Wanneer de infectie zich uitbreidt en zich verspreid over de bloedbaan kunnen er klachten ontstaan zoals uzelf niet lekker voelen en moe zijn. Van een infectie kunt u ook erg ziek zijn en koorts hebben. Leg een gepolijste agaat in het midden van de borst- en/of tussen de wenkbrauwen ( leg de steen iets hoger dan de wenkbrauwen).

Positief effect bij huidproblemen

De huid is het grootste orgaan van de mens. Zodra de balans in de huid verstoord is kunt u problemen gaan ervaren. Zoals irritaties en allergische reacties. Wanneer u een hanger of een ketting van agaat op uw blote huid draagt kan deze uw huidproblemen doen verminderen.

Agaatwater helpt tegen evenwichtsstoornissen

Er is sprake van een evenwichtsstoornis wanneer het u niet lukt om de bewegingen van uw romp of benen te coördineren. Laat een agaat een nacht in een glas water staan. De volgende ochtend drinkt u het (agaat)water op. Dit water kan helpen de klachten van de evenwichtsstoornis te verminderen

De steen lost psychische spanningen op en geeft een gevoel van veiligheid

Bijna ieder mens heeft wel eens spanningen. Hetzij voor een examen of sollicitatiegesprek. De stress zorgt in dit geval dat u geconcentreerd kunt werken. Ook zorgt stress ervoor dat u extra alert kunt reageren. Wanneer u te lang gespannen bent en te weinig tijd neemt om u te ontspannen kunt u daar klachten door krijgen. Het dragen van een agaat ketting of hanger op de blote huid geeft u een veilig gevoel en helpt het u wat meer te ontspannen.

De geneeskracht van edelstenen is al van oudsher bekend. Raadpleeg echter altijd medische hulp bij gezondheidsklachten.

Kleur

Agaten zijn er in verschillende kleuren en patronen. De stenen worden gevonden in grijze, grijsblauwe en witte tinten. Er worden ook agaten gevonden die witgrijs, groen en zwart van kleur zijn. Soms worden de stenen in een kleurenbad gedaan om de steen een nog mooiere uitstraling te geven. De geneeskracht van de agaat blijft hetzelfde als daarvoor

Vindplaatsen

De belangrijkste vindplaatsen van agaat zijn: India, Marokko, Afrika, Brazilië en de Verenigde Staten. Ook in Nederland, Duitsland en België worden agaten gevonden.

Handelsvormen

Agaat wordt gepolijst of geslepen gebruikt om sieraden van te maken. De agaat kan als hanger gedragen worden of in kogeltjes als ketting. Een gepolijste steen kan gebruikt worden om op te leggen of in de hand te houden. De agaat is ook mooi om als dwarsdoorsnede neer te zetten. Sommige stenen hebben een geode in het midden.

Verzorging

De agaat moet bij het gebruik voor geneeskrachtige werking eenmaal per maand onder warm stromend water ontladen worden. Zonlicht geeft de steen meer energie. Opladen van de agaat kunt u ook doen door de steen op een cluster bergkristal te leggen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Agaat geeft moed en verzorgtDe Agaat geeft moed en verzorgtEdelsteen agaat komt relatief veel voor op aarde. De agaat wordt van oudsher gedragen om de goden te behagen en om voora…
Op- en ontladen van edelstenenHet op-en ontladen van kristallen wordt vaak niet duidelijk genoeg uitgelegd en dit omdat er verschillende mogelijkheden…
Stenen, sterrenbeelden en kleurentherapieEdelstenen kunnen worden gebruikt om mee te helen, maar kunnen ook persoonlijk zijn toebedeeld door het karakter van die…
De kracht van edelstenenBijna iedereen onder ons is in het bezit van een edelsteen. Maar beseffen we ook dat bijvoorbeeld die diamant of robijn…
Het juweel - Bewijs van liefdeHet juweel - Bewijs van liefdeWanneer de juwelier een juweel schept volgens de aanwijzingen van zijn klant, werkt de juwelier zijn ontwerp uit, door h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tomomarusan, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • De bijzondere kracht van helende stenen, Gisela Schreiber
  • http://communities.zeelandnet.nl/yong/pagina/81627
  • http://www.gezondetips.nl/12-oorzaken-van-duizeligheid-en-hoofdpijn
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/infectie/item39912
  • http://www.psychischegezondheid.nl/stress-overspannenheid-burnout
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Agaat_%28vari%C3%ABteit%29

Reageer op het artikel "Agaat, steen die helpt bij evenwichtsstoornissen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 20-01-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!