InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Barnsteen, een bijzondere halfedelsteen

Barnsteen, een bijzondere halfedelsteen

Barnsteen, een bijzondere halfedelsteen Omdat barnsteen geen echte steen is, maar versteend hars van dennenbomen wordt het een halfedelsteen genoemd. Sinds 1967 is dat echter een term die officieel niet meer gebruikt wordt. Barnsteen wordt gebruikt voor opleggingen en gedragen als hanger voor de geneeskrachtige werking. De steen wordt gebruikt om sieraden van te maken zoals kettingen, oorbellen, armbanden en broches. Van grote stukken barnsteen worden kunstvoorwerpen gemaakt.

Geschiedenis

De Grieken noemde de steen Elektron (zonnegoud). Het woord elektriciteit is afgeleid van het woord elektron. Omdat de steen door wrijven wordt geladen met statische elektriciteit. Barnsteen is licht ontvlambaar en is gemakkelijk te vinden en wordt al eeuwen lang veelvuldig gebruikt. Er is waarschijnlijk geen steen die de barnsteen in gebruiksmogelijkheden overtreft. Het zomerpaleis van de Russische tsaren vlakbij Petersburg bevat een barnsteenkamer die ruim 100.000 stukken barnsteen. In 1969 hebben Deense visser het grootste stuk barnsteen ooit gevonden opgevist. Het stuk barnsteen heeft een gewicht van 11,5 kg en is te zien in een museum in Kopenhagen.

Halfedelsteen

Halfedelstenen is een term die sinds 1967 niet officieel meer gebruikt wordt. In de handel wordt deze foutieve benaming nog vaak gebruikt. De ‘halfedelstenen’ zijn meestal niet goedkoper dan de echte edelstenen. Barnsteen is afkomstig van het versteende hars van naaldbomen. Miljoenen jaren geleden is het hars uit de dennenbomen gedropen en versteend. In barnsteen worden dankzij de bijzondere samenstelling van de steen veel insecten aangetroffen. Al sinds de oudheid wordt barnsteen gezien als kostbare ‘halfedelsteen’.

Geneeskrachtige werking

Abcessen

Een abces is een zwelling die met pus gevuld is. Deze zwelling kan overal in het lichaam voorkomen. Er zijn twee soorten abcessen een warm en een koud abces. Een koud abces is zeldzaam. Het abces heeft een blauwrode kleur en kan tuberculose veroorzaken. Een warm abces is een onderhuidse ophoping van pus die meestal dik en rood is. Om het abces te doen slinken, kunt u een barnsteen s ‘nachts vast maken met een hechtpleister en op het abces plaatsen en draag de barnsteen overdag als hanger aan een ketting op de blote huid.

Steenpuisten

Steenpuisten ontstaan doordat er een besmetting plaatsvindt van een haarzakje, zweet -of talgklier. Een steenpuist is een grote onderhuidse plek of bult die rood van kleur is. Vaak is de puist zo hard als steen vandaar de naam steenpuist. Na een aantal dagen wordt de steenpuist rijp en springt dan spontaan open. Zodat er etter vrijkomt en de pijn verdwijnt. In dit stadium is het belangrijk dat u de wond goed schoonhoud. Bij steenpuisten kunt u de barnsteen op de puist plakken met een hechtpleister. Dit mag alleen als de steenpuist nog dicht is.

Acute huiduitslag

Acute huiduitslag kunt u krijgen door prikkels van buitenaf maar ook door voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld schaaldieren, aardbeien of chocolade kunnen een tijdelijke een reactie veroorzaken. Van pijnstillers en kleurstoffen kunt u ook acuut huiduitslag krijgen. Raadpleeg bij twijfel altijd een huisarts. Bij acute huiduitslag kunt u als de plek zich er voor leent de barnsteen vastplakken met een hechtpleister. U kunt ook een hanger van barnsteen op uw blote huid dragen.

Allergieën

Een allergische reactie is een afweerreactie van uw lichaam. Uw lichaam geeft aan dat u overgevoelig bent voor bepaalde stoffen. Deze stoffen worden allergenen genoemd. Dit kunnen verschillende stoffen zijn bijvoorbeeld: pollen, huidschilfers van huisdieren, huisstofmijt of schimmels zijn. Bij mensen met astma kunnen allergenen geprikkelde luchtwegen veroorzaken. Met als gevolg dat deze mensen een piepende ademhaling krijgen of het erg benauwd krijgen.
Een hanger aan een ketting gedragen op de blote huid helpt bij allergie. U kunt de barnsteen ook voor enige tijd in de hand vasthouden.

Artritis en artrose

Artritis en artrose veroorzaken beide gewrichtsklachten. Artritis is een ontsteking en artrose staat bekend als slijtage. Een barnsteen hanger aan een ketting gedragen op de blote huid, kan bij beide aandoeningen de pijnklachten verzachten.

Ischias

Ischias is een pijn die van de lage rug een been inschiet. De pijn komt af van een zenuw die vanuit de lage rug via de bil langs de achterkant van het been loopt. Plak wat kleine steentjes met een hechtpleister op de plek waar de heupzenuw uit uw wervelkolom komt. Dit kan de pijn verzachten.

Jicht

Jicht is een ontsteking in een gewricht wat gepaard gaat met veel pijn. Het gewricht meestal de grote teen of voet wordt rood, dik en warm. Wanneer u een barnsteen samen met een turkoois op de blote huid draagt kan dat de pijn doen verzachten. Drink daarbij op uw nuchtere maag topaas water. De topaas moet minstens 12 uur in het water gelegen hebben. Deze combinatie kan de pijn van de kwaal doen verzachten. In plaats van topaaswater kunt u ook water drinken waar een diamant 12 uur heeft ingelegen.

Gebitsontstekingen

Ontstekingen van het gebit kunnen komen omdat het gebit niet goed wordt gereinigd. Bacteriën kunnen onder het tandvlees kruipen dat kan leiden tot gebitsontstekingen. Bij gebitsontstekingen kunt u spoelen met barnsteenwater. De steen moet minstens 12 uur in het water hebben gelegen.

De geneeskracht van edelstenen en mineralen is al eeuwen bekend. Schakel bij klachten altijd medische hulp in.

Kleur

De kleur van barnsteen varieert van warm geel tot donkerrood. Er bestaan ook doorzichtige, blauwe en groene varianten. Blauw barnsteen wordt vooral in de Domicaanse republiek gevonden.

Vindplaatsen

Barnsteen wordt gevonden op plaatsen waar vroeger dennenbomen stonden. De grootste vindplaats van barnsteen is het schiereiland Samland in Kaliningrad.
Op dit eiland vindt 90% van de wereld productie plaats. In Denemarken spoelt barnsteen vaak op de stranden aan. In Nederland spoelt barnsteen regelmatig op de Waddeneilanden aan.

Handelsvormen

Barnsteen wordt gebruikt om sieraden van te maken. Het wordt verwerkt in armbanden, kettingen, oorbellen en broches. Barnsteen wordt vaak gedragen voor de geneeskrachtige werking. Barnsteen kan ook opgelegd of vastgehouden worden bij verschillende kwalen. Grote stukken barnsteen worden ook weleens gebruikt om kunstvoorwerpen van te maken.

Verzorging van barnsteen

Barnsteen kan op verschillende manieren gereinigd en opgeladen worden.Een van de manieren is de barnsteen onder koud stromend water te houden om te reinigen. Om op te laden kunt u de steen een nacht in maanlicht laten liggen. Dit mag achter het glas op de vensterbank.

Lees verder

© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Barnsteen op het strand van de WaddeneilandenBarnsteen op het strand van de WaddeneilandenWat is er mooier dan tijdens een strandwandeling een stukje barsteen te vinden. Als een kind zo blij stap je dan naar hu…
Potvis – poepen als afweermechanismePotvis – poepen als afweermechanismeZeezoogdieren zoals de potvis poepen, net als alle dieren. We denken er niet zo bij na wanneer we beelden van deze majes…
Turkoois, de heilige en helende steen van de indianenDe turkoois wordt ook wel turquoise genoemd. Turkoois was de heilige steen van verschillende indianen stammen. Zij gebru…
Ambergrijs, amber, ambergris - geurende stof uit de potvisAmbergrijs, amber, ambergris - geurende stof uit de potvisAmbergrijs of kortweg amber is een bijzondere stof die zich in het binnenste van een potvis vormt. Het wordt af en toe o…
Edelstenen en liefdeEdelstenen bezitten een speciale energie die volgens sommigen ook liefde en geluk kunnen brengen. Romeinse vrouwen drage…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hannes Grobe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfedelsteen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/abces/item32082
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/114/Huiduitslag/article/detail/24197/2008/01/01/Wat-je-lichaam-je-probeert-te-vertellen.dhtml
  • https://www.thuisarts.nl/allergie
  • https://www.thuisarts.nl/allergie
  • https://www.thuisarts.nl/jicht
  • De bijzondere kracht van helende stenen, Gisele Schreiber

Reageer op het artikel "Barnsteen, een bijzondere halfedelsteen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 28-01-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!