InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij winterkwaaltjes

Homeopathische middelen bij winterkwaaltjes

Homeopathische middelen bij winterkwaaltjes In de winter krijgen wij te maken met typische winterkwalen. We krijgen vaker de griep en hebben last van keelpijn, heesheid, bijholteontstekingen, winterhanden en wintervoeten. Ook al zijn deze kwaaltjes vaak onschuldig, de symptomen kunnen toch erg vervelend zijn. Bij iedere typische kwal tijdens het koude winterweer is er een geschikte homeopathische oplossing te vinden. Waar hebben mensen last van met koud weer en vorst? Welke vorm van homeopathie worden hier voor gebruikt?

Veel voorkomende kwalen in de winter én de oplossingen

Bijholteontsteking

Door zwelling van het slijmvlies ontstaat een drukkende pijn naast de neus en/of in het voorhoofd. Aanwezige bacteriën in de bijholten zorgen voor de bijholteontsteking. De pijn kan hierdoor erger worden en er kan koorts ontstaan. Smaak er reuk verdwijnen, de ophoping van slijm in de neusholte belemmert de ademhaling via de neus
  • Oorzaak: Als complicatie bij (neus)verkoudheid of door allergische reacties
  • Homeopathische oplossing: Rinileen tabletten weren ontstekingen en hebben daarnaast ook een positieve werking op de weerstand op de slijmvliezen van de bijholten. Rinileen tabletten zijn daardoor erg geschikt om op een homeopathische manier ontstekingen van de bijholten te verminderen of eventueel te voorkomen.

Griep

Een veel voorkomende kwaal in de winter; de vervelende griep. Griep is een besmettelijke infectieziekte. De symptomen van griep lijken op een zware verkoudheid, met koorts, hoofdpijn, gebrek aan eetlust, spierpijn, vermoeidheid, en ontstekingen van neus- en/of keelslijmvlies.
  • Oorzaak:Griep wordt veroorzaakt door een virus dat uitermate besmettelijk is. De besmetting kan worden overgedragen via de lucht of via huidcontact.
  • Homeopathische oplossing Nisyleen druppels of tabletten. Als je dit homeopathische middel gebruikt zullen de slijmvliezen, die geïrriteerd zijn, binnen een korte periode weer herstellen. Ook kan dit geneesmiddel preventief worden gebruikt in periodes waar griep veel voorkomt. Is er een griepgolf of griepepidemie? Gebruik tabletten of druppels van Nisyleen om zo de vatbaarheid voor verkoudheid en griep te verminderen. De kans bestaat echter nog steeds dat je de griep oploopt.

Heesheid

Schorre stem, soms ook geheel van de stem en keelpijn. De klank van de stem hangt samen met de omvang en vorm van het strottenhoofd en met de elasticiteit van de stembanden. Ook de neus speelt een rol- een verstopte neus zorgt ervoor dat je stem opeens heel anders klinkt.
  • Oorzaak: Heesheid kan optreden als gevolg van een verkeerd gebruik of overbelasting van de stembanden bijvoorbeeld door roken, te veel praten, door schreeuwen of zingen, maar ook door een keelontsteking of verkoudheid. Bij ernstige heesheid kun je zelfs je stem helemaal kwijtraken. Chronische heesheid kan veroorzaakt worden door ernstige aandoeningen. Een arts of deskundige raadplegen is in chronische gevallen het advies.
  • Homeopathische oplossing: Tonsiotreen druppels. Deze druppels hebben een positieve werking op de slijmvliegen, klieren van de mond, hals en keel. Ideaal als je last hebt van polo teling heesheid en verlies van de stem. Ook hebben Tonsiotreen druppels een gunstige werking op koortsachtige en ontstekingachtige aandoeningen. Het bevordert ook zwellingen van de klieren en het herstel van de geïrriteerde slijmvliezen.

Keelpijn

Keelpijn is een klacht die in de winter veel voorkomt. De vervelende symptomen zijn onder andere een pijnlijke, rode en gezwollen keel, moeite met slikken en soms ook koortsachtige verschijnselen. Naast een homeopathisch middel kan je zelf ook de keel mogelijk rust gunnen door enkel zacht voedsel te nuttigen. Zuivelproducten, vlees, eiwitten en suikers dienen vermeden te worden bij ernstigere keelpijn. Langdurig last van keelpijn? Raadpleeg een arts of deskundige. Dit kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met een ontsteking aan de amandelen of andere serieuze aandoeningen.
  • Oorzaak: Een verminderde weerstand, waardoor een virus makkelijk toe kan slaan. Soms is keelpijn ook een symptoom van griep en verkoudheid.
  • Homeopathische oplossing: Tonsiotreen tabletten of zuigtabletten. Tonsiotreen bevordert op een natuurlijke wijze de afweer tegen de aanwezige ziektekiemen van de keelholte. Hierdoor zal de pijn in de keel sneller verminderen en in de meeste gevallen binnen enkele dagen volledig verdwijnen. De normale tabletten zijn bovendien geschikt voor kinderen.

Verkoudheid

Verkoudheid is een infectieziekte van de ademhalingswegen. Plekken in het lichaam die met name aangetast worden zijn de keel, neus en bronchiën. Symptomen die bij verkoudheid horen zijn onder andere: verstopte neus (of loopneus), hoest, keelpijn, hoofdpijn, rillerigheid, verlies van reuk en smaak, en lusteloosheid.
  • Oorzaak De oorzaak van verkoudheid is een erg besmettelijk virus. Dit virus kan worden overgedragen via de lucht of via huidcontact.
  • Homeopathische oplossing: Nisyleen druppels of tabletten. Dit homeopathische middel zorgen dat de geïnfecteerde en geïrriteerde slijmvliezen sneller herstellen. Deze druppels en tabletten kunnen ook preventief worden gebruikt. De vatbaarheid voor verkoudheid wordt namelijk vermindert.

Winterhanden en wintervoeten

In de winter krijgen veel mensen last van winterhanden en wintervoeten. Symptomen die men ervaart zijn onder andere: kapotte, schrale, jeukende en/of rood gezwollen huid. Het risico van winterhanden en wintervoeten is dat de lichaamsdelen snel kunnen bevriezen bij winterse temperaturen. Zelf kun je, naast het gebruiken van homeopathische middelen, warme en droge kleding dragen die niet knelt. Zijn kledingstukken buiten nat geworden? Verwissel deze dan zo snel mogelijk.
  • Oorzaak: Afwijking in de bloedvaten, waardoor deze niet samentrekken bij lage temperaturen en een hoge luchtvochtigheid.
  • Homeopathische oplossing: Abrofor gelei of Abrotanum Pentarkan. De gelei werkt gunstig op de doorbloeding van de haarvaatjes in de huid en de ledematen. Abrotanum Pentarkan stimuleert de doorbloeding van de huid en ledematen. Daarnaast zal het ook de bloedvaten verstevigen en de opbouw van de huid bevorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Homeopathie voor beginnersHomeopathie voor beginnersHomeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskund…
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Alternatieve geneeswijzen voor dierenAlternatieve geneeswijzen voor dierenEr is een groeiden aandacht voor alternatieve geneeswijzen voor dieren. Dit pas in de trend dat steeds meer mensen hun h…
Bronnen en referenties
  • http://vsm.nl/
  • https://www.leontien.nl/artikel/2390/leontiennl/fit_en_bewegen/winterkwaaltjes_wat_doe_je_eraan.aspx
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/bescherm-je-lichaam-tegen-de-koude-en-voorkom-winterkwaaltjes/
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/heesheid/
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/wintertenen-en-winterhanden/

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij winterkwaaltjes"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 29-01-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!