InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij lentekwaaltjes

Homeopathische middelen bij lentekwaaltjes

Homeopathische middelen bij lentekwaaltjes Veel mensen zijn blij als de zon zich wat meer laat zien en als er een einde komt aan de koude winter. Toch is niet iedereen blij met de komst van de lente. Dit seizoen, dat op 1 maart begint, gaat vaak gepaard met typische lentekwalen zoals voorjaarsmoeheid, hooikoorts en zonne-irritatie. Homeopathie wordt hier veelvuldig bij gebruikt. Ook is de lentemaand mei een zeer stressvolle maand voor veel middelbare scholieren wegens het maken van de schoolexamens. Wat zijn nog meer veel voorkomende lentekwaaltjes? Welke homeopathische middelen kun je hier bij of tegen gebruiken?

Veel voorkomende kwalen in de winter én de oplossingen

Examenvrees

Nervositeit in de examentijd. De meeste middelbare schoolexamens zijn in of rond de maand mei. Soms gaat deze tijd gepaard met angst, onrust en/of prikkelbaarheid.

Oorzaak

Faalangst en stress

Homeopathische oplossing

Plantival dragees of druppels. Plantival is een geneesmiddel dat op basis van plantaardige stoffen is gemaakt. Het werkt rustgevend en kalmerend en kan op langere termijn worden gebruikt. Als er mee gestopt wordt zal het geen vreemde ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Tijdens het gebruik van Plantival merk je zelden tot nooit bijwerkingen. Ook zal het de rijvaardigheid niet negatief beïnvloeden.

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergie die vooral in het voorjaar en aan het begin van de zomer voorkomt. Ook zijn er mensen die het hele jaar door last hebben van deze kwaal. Klachten die bij hooikoorts horen zijn onder andere niezen, verstopte neus, waterig snot, problemen aan de ogen (tranen, jeuk en/of roodheid), migraine en pijn aan de keel. Patiënten die last hebben van hooikoorts voelen zich dankzij deze vervelende symptomen vaak moe, prikkelbaar en algeheel lusteloos.

Oorzaak

Overgevoeligheid voor stuifmeel

Homeopathische oplossing

Luffanil druppels of tabletten; Rinileen neusdruppels of neusspray. Luffanil zorgt dat de slijmvliezen minder gevoelig zullen zijn voor de boosdoener stuifmeel. Rinileen voor in de neus zorgt dat de slijmvliezen sneller zullen herstellen en beter gaan functioneren ten tijde van verkoudheid, of bij ernstige allergieën.

Slapeloosheid

In de lente krijgen veel mensen te maken met slaapproblemen. Men heeft moeite met inslapen, doorslapen of vroeg wakker worden. Mensen die te maken hebben met deze problemen kunnen last krijgen van symptomen die bij slaapgebrek en slaapproblemen horen. De verschijnselen moeheid, prikkelbaarheid en problemen met concentreren kunnen zich voordoen.

Oorzaak

Stress, te veel drukte gedurende dag, spanningen en overmatig gebruik van cafeïne.

Homeopathische oplossing

Dormiplant. Dit middel werkt rustgevend en kalmerend. Mensen die dit plantaardige homeopathische geneesmiddel gebruiken voelen zich sneller rustig en kunnen zich beter concentreren. Er treden geen vreemde ontwenningsverschijnselen op als men met dormiplant stopt.

Voorjaarsmoeheid

Oorzaak

Mensen kunnen te maken krijgen met verschijnselen van vermoeidheid die plots op kunnen treden aan het einde van de winter en in het vroege voorjaar. Symptomen zijn onder andere een gebrek aan energie en verminderde weerstand.

Homeopathische oplossing

Biofungin en/of Echinaplant. Biofungin is een drankje met onder andere de bestandsdelen ijzer en medicinale wijn. Bij voorjaarsmoeheid heeft het lichaam een hoge behoefte aan deze twee stoffen. Echinaplant zorgt dat het afweersysteem geactiveerd wordt. Als je in een bepaalde periode meer weerstand nodig hebt, kan het middel ook preventief in worden genomen.

Zonne-irritatie

De eerste zonnestralen breken door in de lente. Onze huid heeft, na een lange tijd van veel donker en weinig directe zon, moeite met aanpassen aan deze nieuwe, zonnige, situatie. Er kan huiduitslag na het baden in de zon ontstaan. Kenmerken van huiduitslag en zonne-irritatie zijn onder andere roodheid, kleine vochtblaasjes of jeukende bultjes.

Oorzaak

Te veel aan UV-staling waardoor onze huid kan gaan irriteren. De eerste zonnestralen in het voorjaar zijn het meest risicovol voor mensen die al een gevoelige huid hebben.

Homeopathische oplossing

Cardiflor crème of zalf en Urtica complex. Cardiflor wordt gebruikt bij meerdere huidaandoeningen en allergieën die samengaan met de symptomen roodheid en jeuk. Urtica complex vermindert de gevoeligheid voor de zonnestralen en kan daardoor ook preventief worden gebruikt. Als de zonne-irritatie toch is ontstaan zal het de jeuk ook kunnen verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Alternatieve geneeswijzen voor dierenAlternatieve geneeswijzen voor dierenEr is een groeiden aandacht voor alternatieve geneeswijzen voor dieren. Dit pas in de trend dat steeds meer mensen hun h…
Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tipsVoorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tipsNiet iedereen voelt zich fitter als de lente weer in het land is. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar lusteloos,…
Homeopathie voor je babyVan nature heeft elke moeder een instinct waarop zij mag vertrouwen als het gaat om de kinderen. Dit moedergevoel houdt…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/80524-warmte-uitslag-een-veelvoorkomende-huidirritatie.html
  • http://www.optimalegezondheid.com/huidirritatie-door-de-zon-warmte-uitslag-zonneallergie/
  • http://www.skepsis.nl/blog/2014/03/homeopathie-bij-hooikoorts/
  • http://www.con-moto.nl/informatie/artikelen/homeopathie-en-hooikoorts/
  • http://www.slaapinfo.nl/slaapstoornissen/slapeloosheid/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lente

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij lentekwaaltjes"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 29-01-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!