InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische middelen bij reuma

Homeopathische middelen bij reuma

Homeopathische middelen bij reuma Bij veel vormen van reuma en reumatische klachten kan een geschikt homeopathisch geneesmiddel worden gevonden. Homeopathie wordt gebruik voor inwendig en uitwendig gebruik. Het belangrijkste middel voor uitwendig homeopathisch gebruik is Spiroflor crème, zalf of SRL gelei. Let wel op: mensen met reuma dienen altijd advies in te winnen bij een huisarts of deskundige, het liefst in combinatie met een fysiotherapeut, voordat er gestart wordt met homeopathische geneesmiddelen bij reumatische klachten. Welke vormen van homeopathie worden er gebruikt bij reuma en wat is reuma eigenlijk?

Wat is reuma?

Onder het begrip reuma wordt een groot aantal aandoeningen samengevat die de gewrichten, spieren en pezen aantasten. De grootste groep van reuma bestaat uit:
  • Artrose: kraakbeenverruwing in een gewricht
  • Reumatoïde artritis: (ook wel: primair chronisch reuma): een ontsteking van meerdere gewrichten, met pijn en zwelling, vervorming of bewegingsbeperking
  • Bechterew: de ziekte van Bechterew is een gewrichtsontsteking die leidt tot verbening van de wervelkolom en van de gewrichten tussen het heiligbeen en heupbeen
  • Jicht: specifieke gewrichtsontsteking door ophoping van urinezuur
  • Fibromyalgie: een chronische, zeurende pijn in aanhechtingsplaatsen van pezen en gewrichtsbanden in nek, schouders, ellebogen, polsen, heupen en knieën

Wat hebben de klachten met elkaar gemeen?

Reumatische klachten hebben met elkaar gemeen dat ze pijn en stijfheid veroorzaken. De klachten worden vaak beïnvloed door de weersomstandigheden: meestal verergeren ze dan door koud en vochtig weer. Zelden hebben mensen last tijdens warm en droog weer. Een goede voeding is erg belangrijk.

Homeopathie bij reumatische klachten

Reumatische klachten dienen altijd te worden beoordeeld en behandeld door een arts of deskundige in combinatie met een fysiotherapeut. In overleg kunt u de behandeling zelf ondersteunen met homeopathische geneesmiddelen. Bij de klachten die bij reuma horen bereikt u de beste resultaten door een combinatie van een inwendig en een uitwendig homeopathisch middel te kiezen.

Inwendig gebruik

Hoofdmiddel

Als hoofdmiddel bij klachten die te maken hebben met spierpijn en gewrichtspijn wordt het middel Spiroflor in druppelvorm gebruikt. In dit middel zitten in totaal 6 bestanddelen die een positieve en herstellende werking hebben op spieren, gewrichten en de omliggende weefsels. Deze druppels worden ingezet bij mensen die last hebben van Artrose, gewrichtspijnen, jicht, nekpijn, rugklachten, rugpijn, reuma en algemene spierpijn. Spiroflor is ook verkrijgbaar in crème en zalf voor uitwendig gebruik.

Stekende pijn

Bij de kenmerkende stekende pijn die bij meerdere vormen van reuma voorkomt, kunt u het homeopathische middel Bryonia gebruiken. Dit middel wordt gemaakt van de verse wortel van de heggerank. De klachten die bij deze pijn horen gaan normaal gesproken over als het lichaam verwarmt of tot rust komt. Bryonia is alleen in online winkels te vinden, het wordt niet bij supermarkten of apotheken verkocht.

Pijn die erg wordt bij koud en vochtig weer

Bij pijn die hevig verergert door natregenen, koud, vochtig weer of door de optrekkende koud, kan het middel Dulcamara D3 worden gebruikt. Dit middel kan worden gekocht bij online winkels en wordt anno 2015 in Nederland en België aan huis geleverd. Dulcamara heeft een positieve werking op het afgekoelde lichaam. Deze vorm van homeopathie is alleen beschikbaar voor inwendig gebruik.

Bij stijfheid en ‘opstartpijn’

Bij stijfheid en startpijn na rust is het homeopathische middel Rhus Toxicodendron D6 in tabletvorm een geschikte keuze. De pijn wordt over het algemeen vaak minder als men zich langer blijft bewegen. De klachten ontstaan voornamelijk bij het opstaan en opstarten van het lichaam. Rhus Toxicodendron D6 heeft een positief effect op pijnklachten in spieren ten gevolge van kou, vocht en overbelasting. Deze tabletten worden ook gebruikt bij mensen met eczeem en huiduitslag. De maximale aanbevolen dosis is 3x daags 1 tablet.

Uitwendig gebruik

Hoofdmiddel

Het hoofdmiddel bij reumatische klachten voor uitwendig gebruik is de Spiroflor crème of zalf. Deze wordt in Nederland en België ook wel verkocht onder de naam SRL gelei. De zalf of crème heeft een helende en herstellende werking op de spieren, gewrichten en weefsels. Sporters en andere mensen met blessures, spierpijn en gewrichtspijn gebruiken dit middel veelvuldig. Het wordt ook gebruikt bij klachten die ontstaan door kou en vocht. De stijfheid zal na het aanbrengen van Spiroflor/SRL gelei verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is acuut reuma?Acuut reuma is een vorm van reuma, wat ontstaat na een infectie met een bacterie. Bij deze vorm van reuma is er steeds e…
Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaReuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaAcuut reuma, reuma en artrose. Er zijn meer dan honderd reumatische aandoeningen en vormen van reuma. Wat zijn de sympto…
Sneller reuma herkennen en behandelenSneller reuma herkennen en behandelenWorden we ouder dan neemt de opbouw van zuren in het lichaam toe. Urinezuur tast het aminozuur arginine aan, waardoor ci…
Bronnen en referenties
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/reuma-in-het-kort/wat-is-reuma
  • http://www.reumaliga.be/vrliwati.htm
  • https://www.diagnosia.com/nl/geneesmiddelen/spiroflor-druppels/
  • http://www.beslist.nl/products/r/VSM_Dulcomara_D3_10g/
  • http://www.vsm.nl/advies-bij/reumatische-pijn-aanvullende-behandeling-bij

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen bij reuma"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-02-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!