InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij in- en uitwendige aambeien

Homeopathie bij in- en uitwendige aambeien

Homeopathie bij in- en uitwendige aambeien Bij de vervelende kwaal aambeien zijn er talloze geschikte homeopathische middelen te vinden. Zo wordt homeopathie ingezet bij aambeien die jeuken of aambeien die zijn ontstaan door verstopping bijvoorbeeld als iemand teveel stress heeft of teveel genotmiddelen zoals alcohol, tabak en koffie heeft genuttigd. Middelen zoals Hamamelis, Vasoplant, Echinacea en Calendulan zijn erg geschikt bij meerdere vormen van aambeien. Wat zijn aambeien eigenlijk? Hoe ontstaan deze? Welke vorm van homeopathie wordt gebruikt voor inwendig gebruik en welke voor uitwendig gebruik?

Wat zijn aambeien?

Aambeien vallen onder de noemer spataderen. Deze zijn vaak in het laatste stuk van de endeldarm of rond de anus aanwezig. Het zijn feitelijk een opeenhoping van uitgezette aderen. Als het terugstromen van bloed wordt belemmerd, kunnen zich bloedstuwingen in de bloedvaten voordoen. Dit vindt dan plaats bij het laatste stuk van de darm. Hier zijn namelijk dunwandige bloedvaten te vinden. Dankzij het terugstromen van bloed zwellen deze op. De gezwollen bloedvaten heten dan aambeien. Deze kunnen erg pijnlijk zijn en zelfs gaan jeuken. Het lijkt bij uitstek een mensenkwaal te zijn. Doordat de mens rechtop loopt, is er sprake van een naar verhouding hoge bloeddruk in de aderen van het anale gebied.

Het ontstaan

Inwendige aambeien zijn meestal onzichtbaar en wanneer ze geen overlast veroorzaken, kunt u ze hebben zonder het te weten. Soms treden inwendige aambeien door de anus naar buiten: we spreken dan van een Ďprolapsí. Het is verstandig om in zín geval een arts of deskundige te raadplegen. Homeopathische middelen alleen zijn hier niet voor geschikt. Aambeien kunnen erfelijk zijn (zwakke aderen in de anaalstreek). Daarnaast kan een verkeerd voedingspatroon een rol spelen: wanneer men verzelarm eet en weinig drinkt, krijgt men snel last van harde ontlasting of zelfs van verstopping. Hard persen bij de ontlasting kan aambeien veroorzaken. Daarnaast kunnen zittend werk, of werk waarbij men veel stilstaat een negatieve rol spelen. Tijdens de zwangerschap en de bevalling kunnen er eveneens aambeien ontstaan.

Wat kunt u zelf doen?

Zorg bij aambeien door middel van dieetmaatregelen voor een zachte ontlasting. Verder is regelmatig sporten of op een andere manier beweging nemen, een goede voorzorgsmaatregel. Zorgvuldig de anus reinigen met zacht toiletpapier en water (of speciale vochtige doekjes) en goed afdrogen

Wanneer naar de huisarts?

Bij regelmatig bloedverlies, vooral op hogere leeftijd, moet u direct een (huis)arts of deskundige raadplegen. Ook als de aambeien ongeveer 2 weken niet minder worden, moet u naar een dokter gaan. Vertrouwd u echter de plek niet? Dan is het verstandig, om ook voor uw eigen gemoedsrust, direct een arts te raadplegen. U hoeft zich hier niet voor te schamen, het is immers een bekende kwaal waar talloze mensen al eens voor naar de huisarts zijn geweest. In overleg met de huisarts of in de eerste twee weken kunt u homeopathische geneesmiddelen gebruiken bij aambeien. Het beste resultaat wordt bereikt als u een combinatie kiest van een inwendig en een uitwendig homeopathisch middel.

Homeopathie bij aambeien voor inwendig gebruik

Hoofdmiddel bij aambeien

Als hoofdmiddel bij aambeien voor inwendig gebruik wordt het middel Aesculus Pentarkan gebruikt. Dit middel verbetert de doorbloeding en vermindert de druk in de bloedvaten. Het heeft daardoor een zeer gunstige werking op (beginnende) aambeien.

Aambeien door verstopping

Als de aambeien ontstaan zijn dankzij het nuttigen van ongezonde voeding, door een teveel aan stress of door het gebruik van te veel genotmiddelen zoals tabak, alcohol en koffie, kan het middel Nux Vomica D6 worden gebruikt. Dit middel heeft een ontspannend effect en wordt gemaakt uit de braaknoot.

Aambeien die jeuken en branden

Om de doorbloeding te stimuleren en het jeukerige/branderige gevoel te verminderen wordt het middel Hamamelis D6 ingezet. Dit middel wordt gemaakt uit de barst en twijgen van de toverhazelaar.

Homeopathie bij aambeien voor uitwendig gebruik

Algemene verzorging van uitwendige aambeien

Om uitwendige aambeien in te smeren, wordt het homeopathische geneesmiddel Vasoplant zalf gebruikt. Dit middel is, anno 2015, niet gemakkelijk te verkrijgen, omdat VSM het middel niet meer op de markt uitbrengt. Vasoplant is echter wel te verkrijgen via buitenlandse websites en enkele Nederlandse online drogisten.

Algemene verzorging van inwendige aambeien

Bij inwendige aambeien worden Vasoplant zetpillen gebruikt. Net als de bovenstaande zalf is het homeopathische middel lastig te verkrijgen, maar niet onmogelijk.

Ter voorkoming of behandeling van ontsteking aan de aambeien

Een bestaande aambei kan plotseling gaan ontsteken. Om dit te voorkomen of om een ontstoken aambei te behandelen kan het uitwendige middel Echinacea zalf, crème of bodylotion worden gebruikt. De aambeien en het gebied rondom de aambeien moet dagelijks worden ingesmeerd met de zalf, crème of bodylotion van Echinacea.

Bij anaalscheurtjes

Bij anaalscheurtjes, met bloedverlies en/of pijn bij de stoelgang kunt u het gebied insmeren met Calendulan gelei, normale zalf of eerste hulp zalf. Dit middel werkt bloedstelpend en heeft daarnaast ook een ontstekingsremmend effect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien zijn vervelendEr zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/21574-homeopathie-geneesmiddelen-h-i-j.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aambei
  • https://www.thuisarts.nl/aambeien/ik-heb-last-van-aambeien
  • http://www.gezondheidsnet.nl/aambeien/wat-zijn-aambeien
  • http://www.homeopathischepraktijk.nl/middel-constitutietypes/homeopathie-en-nux-vomica/
  • http://www.speurders.nl/overzicht/sport-en-fitness/diversen-en-overige/vsm-vasoplant-zalf-25g-109054449.html
  • Niet te verkrijgen producten VSM: http://www.vsm.nl/nieuws/1111

Reageer op het artikel "Homeopathie bij in- en uitwendige aambeien"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 17-02-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!