InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Chalcedoon, een spraakmakende steen

Chalcedoon, een spraakmakende steen

De chalcedoon staat sinds de oudheid bekend om zijn geneeskrachtige werking op de stembanden. Zo zou Demosthenes, een Oudgrieks redenaar, de chalcedoon in de mond genomen hebben toen hij op een strand stond. Bij de branding oefende hij om luid en duidelijk te spreken. De steen wordt ook gebruikt bij andere problemen zoals borstontsteking, dromen en nachtmerries. De helderblauwe chalcedoon is zeldzaam aan het worden. In Namibië waar de steen gevonden wordt zijn de ontginningsvelden zo goed als uitgeput. Door de zeldzaamheid van de helderblauwe chalcedoon stijgt deze in waarde. De andere kleurenvariaties van de steen worden in verschillende landen gevonden. Van chalcedoon worden kettingen, armbanden en oorbellen gemaakt. De steen wordt ook verwerkt in ringen en in hangers voor aan een ketting.

Geschiedenis

De naam van de steen zou afkomstig zijn van de stad Chalcedon aan de Bosporus (een zeestraat in Turkije). Hier zouden volgens de overlevering de eerste stenen gevonden zijn. In de oudheid werden er al beelden gemaakt van chalcedoon. Deze beelden waren vaak versierd met tekens of figuren van hemel- en watergoden en geesten. De chalcedoon was de steen van het weer. De steen werd gebruikt voor zijn geneeskracht bij alle lichamelijke problemen die met het weer te maken hadden. Demosthenes een Oudgrieks redenaar, jurist en politicus zou de steen in de mond genomen hebben toen hij aan het strand van de Egeïsche zee stond. Bij de branding oefende hij zo om luid en duidelijk te spreken.

Geneeskrachtige werking

Keelinfecties

Klachten die u kunt ondervinden van een keelinfectie zijn keelpijn en moeite bij het slikken. Andere klachten die vaak samen gaan met de keelpijn zijn koorts, hoesten, heesheid en gekriebel in de keel. Draag een chalcedoon aan een ketting of als hanger op de blote huid. Dit kan de klachten doen verminderen. De ketting kan u ook bescherming bieden tegen een keelinfectie.

Heesheid

Een oorzaak van heesheid zijn dat de stem niet goed gebruikt wordt. Bijvoorbeeld tijdens een feestje of een voetbalwedstrijd. Wanneer de stem overbelast is kunt u chalcedoonwater drinken. Laat een chalcedoon een nacht in een schaaltje water liggen. Breng het water zonder steen met een snufje zout aan de kook. Laat dit afkoelen en drink dit in kleine slokjes op.

Chronische amandelontsteking

Wanneer amandelontsteking steeds weer terug komt kan dit komen door een virusinfectie. De ontsteking kan ook veroorzaakt worden door bacteriën. Draag een ketting met kleine steentjes chalcedoon samen met: turkoois, sodaliet, aquamarijn, blauwe topaas. Draag deze ketting voor een langere tijd op de blote huid.

Problemen met de stembanden

Wanneer u problemen heeft met de stem kan dit verschillende oorzaken hebben. Enkele voorbeelden die problemen aan de stembanden kunnen geven zijn:
  • Veel en hard schreeuwen
  • Te hard hoesten
  • Allergie
  • Spanning
  • Het veelvuldig nadoen van rare geluiden en stemmen

Wanneer u problemen ondervindt met de stembanden kunt u in de ochtend een glas water drinken waarin een nacht een chalcedoon in gelegen heeft. Verwijder eerst de steen voordat u begint met drinken.

Borstontsteking

Borstontsteking komt vooral voor wanneer er borstvoeding gegeven wordt. Een borstontsteking ontstaat wanneer er een melkkanaaltje dat naar de tepel loopt ontstoken raakt. De oorzaken hiervan kunnen zijn dat de baby verkeerd of te weinig aangelegd is of het niet voldoende leegdrinken van de borst. Draag een ketting of hanger van chalcedoon direct op de blote huid. Dit kan de klachten doen verminderen.

Nachtmerries en dromen

Een nachtmerrie is een droom waarin u zich in een voor u angstige situatie bevind. Een nachtmerrie komt vaak voor in de Remslaap (ook wel droom slaap genoemd) en kan samen gaan met fysieke bewegingen.
Draag een ketting of een hanger van Chalcedoon op de blote huid. Dit zal het positieve dromen stimuleren en u voor nachtmerries behoeden.

Stenengeneeskunde bestaat al vele eeuwen. Schakel echter bij klachten altijd medische hulp in.

Kleur, vindplaatsen en handelsvormen

De kleur van chalcedoon varieert van: bijna wit, lichtblauw tot duifblauw. Vaak met strepen. De helderblauwe chalcedoon wordt alleen in Namibië gevonden. De ontginningsvelden daar zo goed als uitgeput Daarom stijgt de helderblauwe chalcedoon steeds meer in waarde. Andere vindplaatsen zijn: Brazilië, Verenigde Staten, Madagaskar, Uruguay, India en Groot-Brittannië. Van chalcedoon worden sieraden gemaakt zoals armbanden, kettingen, ringen en armbanden. De steen wordt ook gebruikt voor de geneeskrachtige werking. De steen wordt dan gedragen op de blote huid of er wordt chalcedoon water mee gemaakt

Verzorging

Om de chalcedoon te ontladen kunt u de steen eenmaal per maand onder lauwwarm stromend water houden. Om de steen weer op te laden kan de steen een nacht in een amethist geode worden gelegd.
© 2015 - 2020 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Edelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen en mineralen hebben aantrekkingskracht op kinderen. Jonge kinderen kunnen namelijk over het algemeen goed de…
Stenen, sterrenbeelden en kleurentherapieEdelstenen kunnen worden gebruikt om mee te helen, maar kunnen ook persoonlijk zijn toebedeeld door het karakter van die…
Edelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwartsEdelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwartsDe edelstenen carneool, chrysocolla en rookkwarts zijn drie soorten edelsteen die vaak in sieraden verwerkt worden. De c…
Ziek of zwakjes? Probeer eens een steen!Ziek of zwakjes? Probeer eens een steen!Volgens de holistische manier van denken kunnen stenen ons helpen. Ze hebben elk hun eigen geneeskrachtige werking. Hier…
Hematiet, steen van de rode planeetHematiet, steen van de rode planeetHematiet is een steen die in de oudheid al gedragen werd door soldaten. Zij droegen deze steen bij zich omdat de steen b…
Bronnen en referenties
  • De bijzondere kracht van helende stenen, auteur: Gisela Schreiber
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosporus
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/keelontsteking/
  • http://www.logopediepraktijk-karinbrinkmann.nl/heesheid.htm
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/amandelontsteking/item32379
  • http://www.vggm.nl/ufc/file2/hgm_internet_sites/unknown/85076058a9799ec76c214653023aaa0f/pu/Logopedie___Problemen_met_de_stem.pdf
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/borstontsteking/item33072
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtmerrie

Reageer op het artikel "Chalcedoon, een spraakmakende steen"

Infoteur: Judyb
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!