InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Discipline van geest en lichaam in Yoga

Discipline van geest en lichaam in Yoga

Discipline van geest en lichaam in Yoga Discipline van de geest en het lichaam vormt de essentie van yoga. Vele beoefenaars van yoga ervaren dat zonder een goede discipline en controle over lichaam en geest, je niet optimaal kunt profiteren van de juiste ervaringen en voordelen van yoga. Een belangrijk deel van de yoga oefeningen bestaat uit concentratie en meditatie, meestal heeft dit betrekking op de ademhaling. Het is erg belangrijk om gedurende het beoefenen van yoga gedisciplineerd te werk te gaan. Indien men eenmaal is overgegaan tot regelmatige yoga oefeningen is het regelmatig bijhouden van de oefeningen noodzakelijk om de gewenste spirituele en gezondheid ervaringen te realiseren. Regelmatige beoefening draagt bij aan een toename van de concentratie een betere bloedcirculatie en een gevoel van algemeen lichamelijk welzijn.

Traditioneel, leert het Hindoe geloof spirituele en religieuze discipline in relatie tot yoga. De staat van trance waarin sommige beoefenaars van yoga komen, wordt verondersteld als een situatie waarin men de geest vrijkan maken en ontvankelijk is voor kennis en verlichting,dit vormt een wezenlijk onderdeel van vele op religie gebaseerde vormen van yoga.
In het Westen wordt yoga meer beoefend als een vorm van psychische discipline zonder het religieuze element.Yoga als oefening helpt de controle over je lichaam en geest. Je kunt de yoga welke je beoefend ervaren als een middel om je concentratievermogen te verbeteren gedurende het mediteren en veel leermeesters (yogi’s) bevestigen dat dit een integraal deel is van het beoefenen van yoga.

Indien men mediteert en gefocusseerd is op de ademhaling, helpt yoga ook om eet lusten te weerstaan en onder controle te krijgen. De emotionele en psychische controle welke door yoga ontstaat zorgt ervoor dat het eenvoudiger wordt om de lichamelijke reacties welke plaatsvinden bij stress beter onder controle te krijgen. Veel mensen die yoga beoefenen om gewicht te verliezen ondervinden ook veel voordelen van de psychische discipline die ze ontwikkelen alsmede de lichamelijke discipline. Om regelmatig en gesteund yoga te beoefenen kun je er voor kiezen om je aan te sluiten bij een club of om een persoonlijke yoga instructeur te zoeken. Regelmatig thuis yoga oefeningen doen kan ook erg goed zijn. Discipline ontwikkelen vind van verloop van tijd vanzelf plaats. Het is mogelijk dat je eerst bepaalde oefeningen herhaaldelijk moet repeteren voordat je met yoga kunt beginnen.Door je te committeren en discipline bij te brengen, zul je een toenemende lichamelijke en geestelijke genoegdoening ondervinden door yoga oefeningen.

Emotionele discipline en controle kan lastig zijn. Maar met concentratie en meditatie kom je erg ver. De meeste beoefenaars concentreren zich uitsluitend op de ademhaling en proberen de geest los te maken van allerlei gedachten. Door deze oefeningen zijn veel mensen in staat om rustig te blijven in crisis situaties en ontwikkelen ze een vorm van zelfcontrole tegen verleidingen van buitenaf (zoals bijvoorbeeld bij het volgen van een dieet).

Discipline en controle zorgen voor een vredige situatie tijdens de yoga oefeningen en stellen velen in staat om dit door te trekken naar het dagelijkse leven. Door het bereiken van innerlijke rust en een gevoel van welbehagen lukt het velen om hun dieet en zelfs de hele levensstijl om te buigen naar een gezondere, door de disciplines welke tijdens de oefeningen worden aangeleerd in de praktijk van alle dag toe te passen.

Het doorvoeren van de yoga discipline in het leven van alle dag kan je helpen om een rustiger en meer uitgebalanceerd mens te zijn, terwijl je gezondheid veroorzaakt door meer flexibiliteit en een verbeterde circulatie je een langere levensduur en gezonder leven kunnen geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Discipline van geest en lichaam in Yoga"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 11-07-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!