InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Joods medische ethiek: is medicinale wiet geoorloofd?

Joods medische ethiek: is medicinale wiet geoorloofd?

Joods medische ethiek: is medicinale wiet geoorloofd? Anno 2019 is het gebruik van medicinale wiet c.q. cannabis steeds gebruikelijker geworden. Artsen in Nederland en tientallen andere landen schrijven het voor als medicijn bij multiple sclerose en soms ook bij spierkrampen, kanker, hiv, aids, epilepsie etc. Ook wordt het gebruikt in de laatste levensfase om misselijkheid en pijn te bestrijden. Het wordt echter in Nederland pas voorgeschreven als andere behandelingsmethoden niet meer helpen. In landen zoals Canada, Nederland en Israël wordt onder toezicht van de overheid medicinale wiet gekweekt. De Joodse wet is wel tegen het gebruik van drugs zoals wiet maar niet tegen het gebruik van medicinale wiet. Als het door een arts wordt voorgeschreven, zou het in de categorie van ieder ander geneesmiddel vallen.

Wat is medicinale cannabis/wiet/marihuana?

Wiet is een kruidenmiddel. Medicinale wiet is bij de apotheek verkrijgbaar en bestaat uit een vaste samenstelling van werkzame stoffen van de toppen van de plant Cannabis sativa. Cannabis is te gebruiken bij: multiple sclerose, spierkrampen, misselijkheid en braken, zenuwpijn, tics, glaucoom (verhoogde oogboldruk), kanker, hiv en aids, palliatieve zorg en epilepsie. Het wordt gebruikt door te inhaleren met een inhalator of via thee. Pas na twee weken wordt duidelijk of de wiet werkt. Gebruik kan enkele uren leiden tot een high-gevoel, duizeligheid en verwardheid. Mensen die al eens eerder een psychose hebben gehad kunnen daar opnieuw last van krijgen. Pas na twee weken zijn de bijwerkingen uitgewerkt. Daarom wordt aangeraden om in die periode geen auto te rijden. Bovendien kunt u bij een drugstest van de politie een boete krijgen of ontzegging van de rijbevoegdheid. Cannabis kan gebruikt worden tot de klachten die u heeft ophouden. Werkt het niet dan kan de dosis verhoogd worden in overleg met de arts of moet er juist mee gestopt worden.

Teelt en handel van medicinale wiet in Nederland

In Nederland kent men het Bureau voor Medicinale Cannabis. Dit Bureau bepaalt waar de teelt van cannabis wordt toegelaten. Hier mogen alleen telers telen die een vergunning hebben. De hele oogst moet aan het Bureau afgeleverd worden. Deze drijft er handel mee en bepaalt de import en export van cannabis. Er wordt onder andere geëxporteerd naar buitenlandse apotheken in Italië, Duitsland en Finland.

Is medicinale wiet geoorloofd volgens de Joodse wet?

Om verschillende redenen staat de Joodse wet het gebruik van drugs niet toe. Rabbi Moshe Feinstein noemt o.a. de volgende redenen. Drugs hebben een negatieve invloed op de fysieke en geestelijke toestand van het lichaam. Drugsverslaafden begeven zich vaak in de misdaad om aan drugs te komen. Jongeren die drugs gebruiken doen dit vaak tegen de wil van hun ouders en zo eren zij hun ouders niet meer. Volgens de Tora moet het leven geheiligd worden en niet gebruikt worden voor pleziertjes.

Medicinale cannabis is wel toegestaan als een arts dit voorschrijft. Het wordt dan beschouwd als elk ander geneesmiddel. Omdat cannabis een plant is is het sowieso kosher.

Situatie in Israël

In 2016 heeft Israël het gebruik van medicinale cannabis goedgekeurd en in 2017 heeft het ministerie van openbare veiligheid het gebruik van marihuana gedeeltelijk gelegaliseerd. Op 26 december 2018 is in het Israëlische parlement een wet aangenomen die de export van medicinale cannabis legaliseert. Minister van landbouw Uri Ariel (een nationaal religieuze Jood) zei: "Israël is een medicinale cannabismacht. De Israëlische onderzoekscondities voor groei in het veld gaan binnen 5-7 jaar door alle landen van de wereld vanwege Israëlische regelgeving, de producten in Israël worden vervaardigd volgens strikte productienormen, op medisch vlak, vergelijkbaar met de farmaceutische industrie, inclusief distributie- en distributieregels volgens strikte beveiligingsregels voor de gehele waardeketen die is ontwikkeld in interministerieel werk." "Door van Israël een exporteur van cannabis te maken, wordt het in de eerste plaats gemakkelijker voor de zieken, zorgt het voor een inkomen voor onze uitstekende boeren en brengt het miljarden (shekels) in de staat Israël", voegde hij eraan toe. Verwacht werd dat de exportmarkt voor medicinale cannabis het staatsinkomen zou genereren met een miljard shekels (234 miljoen euro) per jaar.

Het in Israel gevestigde bedrijf voor medicinale cannabis, InterCureLtd., voorgezeten door de voormalige Israëlische premier Ehud Barak, kondigde bij de Beurs van Tel Aviv een cannabisteeltovereenkomst met een niet bij naam genoemd Canadees bedrijf. Onder de overeenkomst vormen de twee een nieuw bedrijf dat medicinale cannabis gaat telen in een overdekte faciliteit in Canada. InterCraft-dochter Canndoc bezit 51% van het nieuwe bedrijf en draagt bij aan zijn cannabisteeltervaring, terwijl het Canadese bedrijf 49% bezit en de middelen investeert die nodig zijn om de faciliteit op te zetten en de output te distribueren. Het cannabispotentieel van Israël is immens, zegt Ehud Barak. De markt zou binnen een decennium wel $150 miljard of zelfs $300 miljard waard kunnen zijn, zei Barak, eraan toevoegend dat het farmaceutische potentieel van cannabis slechts licht is aangeraakt. "Ik verwacht dat cannabis in de komende jaren in de drankenindustrie, als alternatief voor tabak, en in cosmetica zal worden gebruikt," zei hij. "We zien ook premiumproducten die tegen hoge prijzen worden verkocht vanwege smaakverschillen, zoals wijn." "De telers van Israël zijn niet zoals andere; dit zijn mensen die in andere omstandigheden zouden hebben gewerkt bij een toonaangevend technologiebedrijf, "zei hij. "In tegenstelling tot Canada heeft Israël de kennis om zijn positionering drastisch te verbeteren. Er is een gevoel van discipline en precisie die je op de meeste andere plaatsen niet zult vinden."

Medicinale cannabis is echter anno 2019 nog steeds geen accurate wetenschap, zegt David Meiri, hoofd van het laboratorium voor kankerbiologie en cannabinoïdenonderzoek aan het Technion Israel Institute of Technology. Hij zegt dat cannabis de 'moeder van bubbelbedrijven is die verkoopt in het bereik van honderdduizend dollar en die in de miljarden wordt gewaardeerd'.

Er wordt in Israël ook nog gediscussieerd om het gebruik van cannabis legaal te maken voor de gehele bevolking en niet alleen voor zieke mensen, ondanks dat de Joodse wet hierop tegen is. Tijdens de verkiezingen van 9 april 2019 deed de partij Zehut mee die pleit voor legalisering van de softdrugs. In de peilingen scoorde de partij 6 zetels, maar tijdens de verkiezingen haalde Zehut de kiesdrempel niet. Partijleider Moshe Feiglin, een nationaal religieuze Jood, is voor legalisering van cannabis omdat hij gezien heeft dat medicinale wiet werkte bij zijn vrouw die de ziekte van Parkinson heeft. Feiglin denkt echter niet dat de overheid een onderscheid kan maken tussen het gebruik van medicinale wiet voor zieke mensen en gewone wiet voor de gehele bevolking. Daarom pleit hij voor legalisering. Als dit gebeurt op een ordentelijke manier zoals in Canada dan kan dat volgens hem ook lukken in Israël. "Er is geen reden voor angst, cannabis is niet schadelijk zoals sigaretten en niet verslavend zoals alcohol, het zal zeker niet schadelijk zijn als het op een ordentelijke manier in drogisterijen wordt verkocht," verklaarde Feiglin.

Lees verder

© 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Isucc, Pixabay
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3189821/jewish/Is-Marijuana-Kosher.htm
  • https://www.aish.com/atr/Marijuana.html
  • http://www.israelnationalnews.com/News/Flash.aspx/442085
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/256744
  • https://www.apotheek.nl/medicijnen/cannabis?product=marihuana-medicinaal#!
  • https://www.cannabisbureau.nl/

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: is medicinale wiet geoorloofd?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Joods medische ethiek
Medische informatie…
Schrijf mee!