InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Weetje over acupunctuur

Weetje over acupunctuur

Weetje over acupunctuur Acupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland heeft acupunctuur een plek gekregen in de gezondsheidszorg, de alternatieve gezondheidszorg. Wat is acupunctuur en hoe gaat een behandeling te werk?

Betekenis van acupunctuur

In het Latijns is ‘acus’ naald en ‘pungere’ steken. Acupunctuur is een alternatieve behandeling waarbij naalden op zogenaamde acupunctuurpunten in het lichaam worden gestoken. Sommige acupuncturisten plaatsen de naalden op het juiste punt waar de klacht is, of er vlak naast. Andere plaatsen de naalden op het lichaam waar de symptomen zijn.

Wat is de werking van acupunctuur

Acupunctuur kan de natuurlijke weerstand verhogen, waardoor ziektes verkomen kunnen worden. Bovendien kunnen klachten verlicht worden en bepaalde ziektes kunnen ermee genezen worden, doordat er blokkades worden opgeheven. De energiehuishouding wordt door acupunctuur beïnvloedt en het zet het lichaam aan tot zelfregulatie. In geval van chronische ziektes is er bij een acupunctuur behandeling geen negatief effect op het lichaam.

De behandeling

In het lichaam bevinden zich meridianen, waarvan het grootste gedeelte hiervan zich vlak onder de huid bevindt. Tijdens de behandeling worden de naalden op punten gestoken óp de meridianen of op punten die gekoppeld staan aan de meridianen. Is er sprake van bijvoorbeeld een huidziekte op pijn, wordt ervoor gekozen de naalden niet op de meridiaan te steken.

Belangrijk tijdens de behandeling is dat de naalden ‘samenwerken’. De combinatie van punten waar de naalden ingestoken zijn, verhelpen de klacht. Heb je een klacht in je voet, kan het best zo zijn dat er naalden in je oor worden gestoken. Hoe diep de naald in het lichaam wordt gestoken, is afhankelijk van de plek van het lichaam. In het been wordt de naald bijvoorbeeld dieper erin gestoken als in de rug. Het is ook mogelijk dat er op de naalden staafjes wierook wordt geplaatst. Deze worden dan in brand gestoken en geven een aangename warmte via de naald in je lichaam.

Pijn

Een acupunctuurbehandeling is niet pijnlijk. Het kan wel voorkomen dat het gevoelig is, afhankelijk van het behandelpunt.

Wist je dat…

  • door sommige verzekeringen acupunctuurbehandelingen niet of gedeeltelijk worden vergoed?
  • acupunctuur nog niet bewezen is als geneeswijze?
  • bij niet goed toegepaste acupunctuur je kunt flauwvallen, plaatselijke bloeding kunt krijgen of infecties kunt krijgen?
  • je je na een behandeling loom kan voelen?
  • er verschillend technieken zijn?
  • acupunctuur ook gebruikt kan worden voor het stoppen met roken en hooikoorts?
  • niet iedereen tegen acupunctuur kan? Sommige mensen krijgen er extra klachten van.

Tot slot

Door het bedrijven van topsport ben ik zelf met een aantal blessures geconfronteerd. Het ziekenhuis vertelde mij dat ik, met onmiddelijke ingang, moest stoppen met sporten. Na veel zoeken op internet heb ik acupunctuur ontdekt. Dit heeft mijn topsportcarrière gered. Vier behandelingen heb ik gekregen en ik kon weer beginnen met trainen.

Een naaste familielid van mij had een hernia. De dokter vertelde dat opereren de enige oplossing was. Na een bezoek aan de acupuncturist is haar leven weer opnieuw begonnen. Een aantal behandelingen later kon ze alweer lopen en had zij veel minder pijn. Kortom, zelf geloof ik in acupunctuur. Maar het is verschrikkelijk belangrijk dat je een goede acupuncturist treft!
Gerelateerde artikelen
Acupunctuur als oplossing voor je slaapprobleemAcupunctuur als oplossing voor je slaapprobleemAcupunctuur is een eeuwenoude behandelmethode in de traditionele Chinese geneeskunde waarbij naalden op bepaalde punten…
Acupunctuur: Chinese behandelmethodeAcupunctuur: Chinese behandelmethodeAcupunctuur is een alternatieve behandelmethode en stamt af van de Chinezen. Het heeft te maken met yin en yang oftewel…
Afvallen met behulp van AcupunctuurAfvallen met behulp van AcupunctuurEr zijn vele manieren om uw overgewicht kwijt te raken, vaak wordt er aan een dieët gedacht, maar er bestaan ook andere…
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Acupunctuur, oost ontmoet westAcupunctuur, oost ontmoet westAl sinds mensenheugenis speelt de acupunctuur in de Chinese en Oosterse geneeswijze een ultieme rol. Het woord acupunctu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Weetje over acupunctuur"

Reacties

Maurits van den Noort, 27-10-2007 17:40 #2
Beste lezers,

In dit artikel wordt gesteld dat acupunctuur nog niet bewezen zou zijn als geneeswijze. Het is inderdaad waar dat er nog altijd kritisch naar gekeken wordt (en dat is begrijpelijk), maar de laatste jaren wordt acupunctuur toch meer en meer serieus genomen door zowel de reguliere geneeswijze als door de wetenschap. Bijvoorbeeld op het gebied van de behandeling van chronische rugklachten wordt er regelmatig in wetenschappelijke toptijdschriften als?Archives of Internal Medicine? (1) en de?British Medical Journal? (2) over de toepassing van acupunctuur gepubliceerd. Daarnaast worden de acupunctuur studies methodologisch (3) ook steeds beter uitgevoerd. Desalniettemin blijkt de toepassing van acupunctuur bij bepaalde aandoeningen, ook bij deze beter uitgevoerde wetenschappelijke studies, effectief. Naar onze mening is het een goede zaak dat de acupunctuur studies de laatste jaren methodologisch steeds beter worden uitgevoerd en dat is volgens ons ook de weg die moet worden gegaan…

Maurits van den Noort

Leerlingen van Comenius, 25-09-2007 15:27 #1
Wat moet je doen als je infecties hebt van een acupunctuur behandeling? Reactie infoteur, 25-09-2007
Teruggaan naar de acupuncturist waar behandeling is ondergaan. Kan deze niet helpen, wat raar zou zijn, bezoek een arts.

Infoteur: Jootje
Laatste update: 23-07-2007
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!