Hersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanning

Hersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanning Zonder te ademen kunnen we niet leven. Maar zelfs als we ademen moeten we dat goed doen om er echt profijt van te hebben. Wanneer we goed ademen kunnen we beter ontspannen. En wanneer we ontspannen zijn kunnen we beter nadenken en onze hersenen optimaal gebruiken. In dit artikel een aantal ademhalingsoefeningen ter ontspanning.

Ontspannen door krachtige ademhalingsmethoden

Het beste voorbeeld van een juiste ademhaling kunt u zien bij een baby. Deze ademt diep door de buik. Het buikje beweegt op en neer. Om op dezelfde manier te kunnen ademhalen is het van belang geen strakke kleding te dragen. Zo kunnen we veel zuurstof opnemen. Voor 30 tot 40% wordt deze zuurstof gebruikt om onze hersenen te voeden.

Hoe ademt u het beste?
  • Diep vanuit de buik inademen.
  • Regelmatig: 4 maten inademen, 4 maten inhouden en 4 maten uitademen.
  • Door uw neus ademen, zo wordt de lucht gefilterd en op temperatuur gebracht.
  • Flankademhaling om zo het middenrif te trainen. De longen worden optimaal benut als het middenrif wordt bewogen. De ribben worden naar buiten gebracht bij het inademen; bij uitademing worden de ribben naar binnen gebracht.

Ademhalingsoefening 1

U gaat rechtop op een stoel zitten in de koetsiershouding. Leg uw handen op uw buik en adem regelmatig en diep: 4 maten inademen, 4 maten inhouden, 4 maten uitademen. Voel hoe u ontspannen wordt. Herhaal dat tien keer.

Ademhalingsoefening 2

Ga staan met uw voeten iets uit elkaar. Doe uw armen omhoog en ga op uw tenen staan en adem diep door de neus. Ga nu langzaam door uw knieën en adem uit. Ontspan uw lichaam en ga weer rechtop staan. Herhaal dit tien keer.

Ademhalingsoefening 3

Ga op een stoel zitten. Adem door uw ene neusgat in en door uw andere weer uit. Vervolgens doet u het precies andersom. Doe steeds één neusgat dicht bij het inademen, laat daarna het neusgat los. Adem weer regelmatig: 4 maten inademen, 4 maten inhouden, 4 maten uitademen. U wisselt steeds uw neusgaten af. Na verloop van tijd gaat u zich steeds meer ontspannen voelen.

Ademhalingsoefening 4

Sta op en rek u uit. Adem 6 maal diep in en houdt uw handen op uw flanken en duw ze naar buiten. Buig dan met uw handen naar uw tenen zonder uw knieën te buigen. Blijf ruim 10 seconden in deze houding staan en ontspan u. Uw hersenen krijgen zo extra bloed.

Ademhalingsoefening 5

Beeld u in dat u wit licht inademt. Doe dit met uw ogen dicht. Het witte licht vult uw longen en alle cellen in uw lichaam. Haal steeds diep adem en voel u ontspannen. Bij het uitademen gaat alle spanning weg. Dit is bijvoorbeeld een rode kleur in uw gedachten.

Ademhalingsoefening 6

Deze vorm van ademhaling komt van boeddhistische monniken. Zij denken tijdens het inademen “Ik haal nu adem” en bij het uitademen “Ik adem uit.” Zij praktiseren dit uren en zeggen zo in staat te zijn van ziektes te herstellen. Deze oefening kunt u het beste doen vlak voor dat u gaat inslapen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
Jehoeda (1.597 artikelen)
Laatste update: 31-08-2021
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…