InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijn

Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijn

Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijn Naast het gebruik van medicijnen zijn er nog andere vormen van behandelingen tegen hoofdpijn. Ze zijn meestal aanvullend. Het gaat om paramedische therapieën, psychologische therapieën, medische behandelingen en alternatieve behandelingen. Voor een aantal is de werking niet wetenschappelijk bewezen. Ga kritisch om met de hieronder beschreven behandelingen en overleg altijd met uw huisarts.

Ontspanningstherapie tegen hoofdpijn

Ontspanning is belangrijk tegen stress. Stress is één van de belangrijkste uitlokkende factoren van hoofdpijn. Er zijn vier vormen van ontspanningstraining:
  1. progressieve relaxatie
  2. autogene training
  3. ademhalingsoefeningen
  4. biofeedback

progressieve relaxatie

Hierbij leert u verschillende spieren en spiergroepen te ontspannen.

autogene training

Dit betreft meditatie- en concentratieoefeningen (zie artikel Hersenen: autogene training oefeningen).

ademhalingsoefeningen

Het gaat hierbij om dieper en rustiger ademhalen via de buik (zie artikel Hersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanning)

biofeedback

Bij deze vorm van ontspanningstraining worden spanning of ontspanning zichtbaar gemaakt m.b.v. een apparaat. Deze oefening moet u onder begeleiding van een therapeut doen.

Fysiotherapie, oefentherapie tegen hoofdpijn

Het gaat hierbij voornamelijk om het corrigeren van een verkeerde houding en het ontspannen van nek- en schouderspieren.

Diëtiek tegen hoofdpijn

Het kan zijn -hoewel dat nooit echt wetenschappelijk is bewezen- dat bepaalde voeding de oorzaak is van hoofdpijn. Met behulp van een diëtist kunt u uitzoeken of bepaalde voeding een uitlokkende factor is van hoofdpijn.

Psychische kanten van hoofdpijn

Hoofdpijn is geen psychische aandoening maar heeft wel psychische kanten. U kunt psychologische hulp zoeken wanneer hoofdpijn leidt tot:
  • angst en depressie
  • ontlopen van activiteiten
  • spanning thuis en op het werk
  • piekeren

Omgaan met stress

Het gaat hierbij om alledaagse stress beter onder controle te krijgen. Denk aan zaken zoals in de file staan, het leiden van een vergadering, iets snel af moeten maken, zorgen voor een kind, etc.

Cognitieve (gedrags)therapie tegen hoofdpijn

Dit is handig wanneer hoofdpijn een grote rol in uw leven gaat spelen. De therapie richt zich op de gedachte die u over uw hoofdpijn en de gevolgen daarvan heeft. Het doel is om de onjuiste gedachten op te sporen. U volgt cognitieve (gedrags)therapie bij een psycholoog of psychiater.

Zenuwblokkade tegen aangezichtspijn

Hierbij wordt rond de zenuw een verdovende stof gespoten. Gaat de pijn weg dan kan de zenuw tijdelijk uitgeschakeld worden.

Ingreep volgens Sweet tegen aangezichtspijn

Er wordt in de knoop van Gasser een zenuwblokkade uitgevoerd. Het kan overigens wel tot complicaties leiden zoals minder gevoel in het gezicht, zwakkere kauwspieren, etc.

Operatie volgens Janetta tegen aangezichtspijn

Hierbij wordt het contact tussen bloedvat en zenuw verbroken d.m.v. een operatie. Het is bij 80% van de mensen succesvol.

TENS tegen aangezichtspijn

Hierbij wordt de zenuw juist geprikkeld. Er worden elektrodes bij de zenuw geplaatst en met een apparaatje stuurt u kleine stroomstootjes naar de elektrodes.

Alternatieve behandelingen

U kunt hierbij denken aan:
  • acupunctuur
  • bindweefsel- en voetzoolmassage
  • homeopathie
  • natuurgeneeskunde
  • yoga

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Manieren om hoofdpijn te bestrijdenManieren om hoofdpijn te bestrijdenEr zijn heel veel manieren om hoofdpijn tegen te gaan, zo veel dat je soms gewoon niet meer weet welke nou werken of nie…
Hoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHet is verstandig om met blijvende hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Deze kan via een goed gesprek en het bijhouden va…
Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnOorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnEen kwart van de Nederlanders kampt minstens één keer in de week met hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan slechts tien minuten…
Leven met chronische hoofdpijnLeven met chronische hoofdpijnIedereen heeft er wel eens mee te maken gehad, die vervelende hoofdpijn die op heel ongeschikte momenten naar boven komt…
Bronnen en referenties
  • Hoofdpijn E.H. Coene, C. Flens en S. Kollaard

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!