InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Bach Bloesemtherapie

Bach Bloesemtherapie

Bach bloesemremedies zijn gemaakt van aftreksels van bloemen van planten, bomen of struiken en geconserveerd met brandy, met één uitzondering: de remedie Rock Water die uit bronwater bestaat. Er zijn in totaal 38 enkelvoudige remedies en één samengestelde remedie: de Rescue Remedy, die in noodgevallen wordt toegepast. De werking van de Bach bloesemremedies is anders dan die van homeopathische geneesmiddelen.

DR. Edward Bach

Zoals nagenoeg elke natuurgeneeswijze een geestelijke vader heeft, zo heeft de Bach bloesemtherapie dat ook. Deze geneeswijze is ondekt en ontwikkeld door dr. Edward Bach (spreek uit: Betsjz). Hij leefde van 1886 tot 1936. Hij studeerde als reguliere arts af en begon een praktijk in het Londense Harley street, die al snel zeer succesvol was. Tijdens zijn opleiding als arts bekeek dr. Bach de patiënt als geheel en niet alleen als ziektegeval, in tegenstelling tot de meeste van zijn studiegenoten. Hij vond persoonlijk, emoties en psyche van mensen net zo belangrijk als de ziektesymptomen die zij hadden en kwam zodoende tot de conclusie dat een ziekte het beste behandeld kon worden wanneer je de patiënt als geheel zou bekijken.

Meer en meer raakte hij ontevreden over de in die tijd geraktiseerde geneeskunde, omdat deze zich vooral bezighield met de behandeling van ziektesymptomen, zonder de patiënten als geheel te bekijken. In de periode van 1919 tot 1922 werkte hij in het London Homeopathic Hospital als patholoog en bacterioloog en raakte steeds meer geïnteresseerd in de homeopathische geneeskunde, zoals die door Samuel Hahnemann, de grondlger van de homeopathie, werd toegepast.

De zoektocht naar genezende planten

Met de principes van Hahnemann in het achterhoofd, ontwikkelde dr. Bach zijn zeven Bach-nosoden (vacins gemaakt van bacteriën uit de darmflora) die nu nog steeds toegepast worden in de homeopathie. Net als Hahnemann was hij ervan overtuigd dat de natuur eenvoudiger en zuiverder geneesmiddelen kon bieden, die niet uit bacteiën, maar uit planten werden vervaardigd. In 1930 besloot dr. Bach om zich aan de zoektocht naar deze geneesmiddelen te wijden en sloot hiervoor zelfs zijn artsenpraktijk.

Na zes jaar had hij de planten gevonden die hij nodig had voor zijn nieuw te ontwikkelen remedies. De laatste jaren van zijn leven bracht hij door in Mount Vernon, een klein huis in Oxfordshire waar hij woonde en werkte. Voordat hij kwam te overlijden vroeg hij zijn vrienden en assistenten om Mount Vernon te handhaven en vandaar dat tot op heden het Bach Centre nog steeds in Mount Vernon is gevestigd, waar de moedertincturen nog steeds volgens de oude voorschriften worden vervaardigd.

Werking van de Bach Bloesemremedies

De werking van de Bach bloesemremedies is anders dan die van homeopathische geneesmiddelen. De vrijgekomen energie van een homeopathisch middel zet het lichaam aan tot zelfgenezing. Bach bloesemremedies daarentegen worden ingezet om bepaalde verstoorde emoties weer in balans te brengen. Iedere remedie past bij een bepaalde emotie of gemedstoestand, die ieder een specifiek trillingsniveau bevatten, waarop deze remedies inwerken. Deze remedies kunnen dan ook zonder bezwaar naast reguliere of andere natuurgeneesmiddelen, zoals homeopathische, gegeven worden.

Een bloesemremedie onderdrukt niets en voegt ook niets toe aan het gedrag of de emoties. Het enige wat deze druppels doen is uitbalanceren. Bach ging ervan uit dat bij elke emotie een tegengestelde emotie hoort, zoals bijvoorbeeld haten en liefhebben, angstig zijn en openstaan voor indrukken, dominantie en onderdanigheid. Het individu is gezond wanneer deze tegenovergestelde emoties met elkaar in balans zijn. Zo gauw deze balans verstoord wordt, kunnen er zich extremen in gedrag en/of gezondheid voor gaan doen. Wordt er een verkeerd gekozen bloesemremedie toegepast, dan wordt er geen schade aangericht. Wanneer de emotie in het lichaam reeds in balans is, voegt de bloesemremedie daar niets aan toe en blijft het gedrag hetzelfde.

Met name wanneer je met bloesemremedies begint te werken kan het gebeuren dat je jezelf afvraagt of het gedrag vanzelf is verbeterd of dat de remedies hierop invloed hebben gehad. In andere gevallen zal de werking van de remedies zeer duidelijk merkbaar zijn. Er zijn ondertussen aardig wat mensen die zich verdiept hebben in het werken met de bloesemremedies van Bach en de toepassing ervan bij dieren. dat deze therapievorm zo populairis geworden, komt vooral doordat veel gedragsproblemen heel goed met deze natuurlijke therapie op een vriendelijke wijze gecorrigeerd kunnen worden.

In de praktijk blijken bloesemremedies met succes gebruikt te kunnen worden voor onder andere angst, niet alleen kunnen zijn, het vragen van (negatieve) aandacht, dominantie, shock, extreme reacties op prikkels, onzindelijkheid en dergelijke. De te behandelden dieren -en met name honden- zijn soms helemaal van slag als gevolg van alle ellende die ze inmiddels achter de rug hebben, want er zijn nogal wat mensen die niet weten hoe je met een dier om dient te gaan. Het kan in zo'n geval wel even duren voor je het dier weer nieuw gedrag kunt aanleren, maar met behulp van de bloesemremedies is het gewenste resultaat veel sneller te bereiken.

Het vinden van de juiste remedies

Het is erg moeilijk om het juiste middel bij een dier te vinden. Om de jiste remedie te bealen is een goed observatievermogen ten opzichte van het dier te observeren achter te komen wat de specifieke eigenschappen van het dier zijn. Wanneer je voor een dier voor de eerste keer remedies gaat zoeken, dan zal het waarschijnlijk nie gemakkelijk zijn om uit alle omschrijvingen de remedie te vinden die bij hetbetreffende dier past. Zoals reeds gezegd, kun je de bloesemremedies bij alle dieren toepassen, zoals bij honden, katten, konijnen, vogels, kleine knaagdieren, maar ook bij paarden of zelfs geiten.

Samenstellen van bloesemremedies

Het voordeel van bloesemremedies is dat je ze heel oed kunt combineren en op deze manier een specifiek op ht ier afgestemde en passende remedie kan samenstellen. Het maximum aantal remedies dat je in één flesje kunt combineren is zeven. in het begin hb je nog vaak de neiging de bloesemremedies te combineren, omdat je het dier daarmee snel van zijn probleem af wilt helpen. De verleiding is dan groot om alle remedies die in het klachtenbeeld passen te combineren. Toch is het beter om de juiste oorzaak van het gedrag te achterhalen, zodat je de remedies heel gericht kunt toepassen.

In de praktijk bestaat een samengestelde remedie uit drie tot vijf middelen. Deze gekozen remedies passen bij het totaalbeeld van het betreffende dier (typeremedie), samen met een combinatie van één of meer remedies die overeenkomsten vertonen met de klachten van het dier (symptoomremedies). In sommige gevallen past één remedie zo goedbij het dier, dat de toediening van deze ene remedie voldoende is.

Een samengestelde remedie die uit niet al te veel middelen bestaat, heeft als voordeel dat het wat makkelijker te elimineren is. Het is namelijk moeilijk om middelen te vervangen of weg te laten, wanneer je bijvoorbeeld drie of vier verschillende remedies tegen angst gebruikt hebt en je niet weet welke van de remedies tegen de angst gewerkt heeft.

Na ongeveer vier weken is het flesje leeg en in de meeste gevallen geraagt het dier zich dan anders. Wat je dan kunt waarnemen is dat het probleem is opgelost of dat et dier andere gedragingen uit die nog behandeld moet worden. in zo'n geval dient d samenstelling te worden gewijzigd en in de meeste gevallen is vervanging van één van de symptoomremedies dan afdoende.
Gerelateerde artikelen
Alternatief: Bach-bloesemtherapieAlternatieve geneeswijze ontwikkeld door de homeopathisch arts Edward Bach (1886-1936). Bach dacht dat ziekte geestelijk…
Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Volgens de Bach-bloesemtherapie zijn aroma's van bloesems goed toepasbaar bij het oplossen van problemen. Ze werken posi…
Balsemien voor springerige mensen?Als we door de nauwe, schaduwrijke straatjes van Chatillon en Diois in de Franse Drômestreek flaneren, vinden we niet al…
Bach bloesems bij huisdierenBach bloesems bij huisdierenBach bloesems zijn een zeer gekend gegeven in de wereld van de homeopathie. Deze Bach bloesems pakken emotionele en fysi…
Springzaad, ongeduldig plantjeZelfverspreiding (Autochorie). Een vreemd woord waar je veel kan onder verstaan. Ik heb het hier over de manier waarop e…
Bronnen en referenties
  • Bach! Bach Bloesemtherapie voor dieren, Bianca Uittenbogaard (ISBN 90-76761-03-5) www.bachvoordieren.nl

Reageer op het artikel "Bach Bloesemtherapie"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!